De poorten naar Valemya – Ingrid Hageman

0
36

Omslag De poorten naar Valemya

De poorten naar Valemya is de debuutroman van Ingrid Hageman-Veraart. De hoofdpersoon, Isa Catelijn (Cat), heeft een goede baan in het ziekenhuis, een leuke vriendengroep, blinkt uit in taekwondo en geniet van het leven. Voor een relatie heeft ze geen tijd. Dat vinden haar ouders jammer, want ze zouden haar beste vriend Mike een leuke schoonzoon vinden. Mike ziet dat zelf trouwens ook wel zitten. Cat heeft altijd al gedacht dat ze anders was dan de rest, maar kan niet verklaren waarom. Tot een mysterieuze man Cat vertelt dat ze eigenlijk een elfin is. Er gaat letterlijk en figuurlijk een wereld voor haar open, en niet zonder gevaar…

Creatief
Wanneer meneer Kremije aan Cat vertelt dat ze een elfin is, kan ze het bijna niet geloven. Elfen bestaan toch helemaal niet? Meneer Kremije legt uit dat een aantal elfen in deze wereld woont, maar dat de meeste in Valemya te vinden zijn, een wereld die door middel van verschillende poorten verbonden is met de onze. Zijn zoon Malio en dochter Millyna wonen daar bijvoorbeeld. De laatste tijd zijn er alleen problemen met de poort, en meneer Kremije vraagt Cat om met hem mee te reizen om de boel te onderzoeken.

In Valemya blijken niet alleen elfen te wonen, maar ook andere wezens waar Cat nog nooit van gehoord heeft. Zo heb je bijvoorbeeld skanen (die lijken op hazewindhonden, maar ze zijn groter en lopen rechtop), bosmardieten (schattige wezentjes waarmee Cat meteen vriendschap sluit) maar ook kwaadaardige krijmenaars: dat zijn boze tovenaars. Ook zijn de elfen in Valemya anders dan je misschien zou verwachten. Ze lijken best veel op mensen: zo bestellen ze in de bar vrolijk een biertje. Ik denk dat dit komt omdat Valemya in verbinding staat met mensenwereld en er onderling contact bestaat, maar toch vond ik een elf die een biertje drinkt niet helemaal geloofwaardig. Hageman toont echter zeker creativiteit in het beschrijven van Valemya en de wezens die er wonen en als lezer word je erg nieuwsgierig naar deze mysterieuze wereld.

Spanning
De problemen met de poort leveren spannende situaties op in beide werelden. Cat komt er achter dat sommige mensen helemaal niet zo dol zijn op elfen, en ook in Valemya zijn de krijmenaars erop uit om de elfen kwaad te doen. In het boek komen veel spannende scènes voor: zo worden Cat en een vriendin na het uitgaan bedreigd door een groepje jongens en komt er maar liefst drie(!) keer een scène met een vuurwapen in het verhaal voor. Dat is dan ook een tikkeltje overdreven als je het mij vraagt. Het is als lezer soms ook moeilijk om je met Cat te identificeren in zulke situaties omdat ze vrij agressief kan overkomen. Ze deinst bijvoorbeeld niet voor de jongens terug maar deelt een paar rake klappen uit. Dat vond ik niet bij het verhaal passen, en de scènes in Valemya waar Cat haar magie gebruikt zijn dan ook veel spannender om te lezen.

Schrijfstijl
De poorten naar Valemya is vlot geschreven. Het verhaal leest makkelijk weg en de zinsopbouw is zeker niet te moeilijk. Alleen de dialogen kwamen niet altijd even geloofwaardig op me over: zo is het vreemd dat Cat eerst zegt een goede band met haar ouders te hebben, maar ze vervolgens wel met ‘u’ aanspreekt. Dat toont afstand, geen vriendschap. Hier en daar missen de gesprekken ook wat levendigheid omdat de zinnen te lang zijn, of omdat de personages te lang aan één stuk door aan het woord zijn. Verder wil Hageman haar lezers iets te graag helpen: wanneer Cat Malio voor het eerst ziet krijgt ze het warm, voelt ze zich ongemakkelijk en gaat haar hart tekeer als een bezetene. Voor zowat elke lezer is het dan (over)duidelijk dat Cat wel eens verliefd op Malio zou kunnen zijn, en een zin als ‘Zou dit verliefdheid zijn?’ is dan overbodig.

Wie op zoek is naar een makkelijk te lezen fantasyverhaal zonder al te veel ingewikkelde verhaallijnen en moeilijke namen (al vond ik die niet altijd even sterk gekozen door een overvloed aan de letter ‘a’) kan ik De poorten naar Valemya aanraden. Het boek is toegankelijk en spannend waardoor je het in een mum van tijd uit hebt. Het is zeker nog niet perfect: hier en daar kan er best wat verbeterd worden, maar als je je bedenkt dat dit een debuutroman is, valt dat nog te begrijpen. Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar het tweede deel.

[product_page sku=”9789490767877″]

De poorten naar Valemya Boek omslag De poorten naar Valemya
Ingrid Hageman
9789490767877
Zilverbron
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.