Driesterrenkroon – J.D. Rinehart

0
374

Duizend jaar lang al heeft Toronië niets dan oorlog gekend, de bewoners verlangen naar vrede. Maar het land wordt geregeerd door Brutan, een genadeloze koning die het leven van zijn onderdanen zwaar en mistroostig maakt. Gelukkig is er hoop in de vorm van een oude profetie, waarin gezegd wordt dat de koning vader zal worden van een drieling. Deze drie koningskinderen zullen hun vader doden en in zijn plaats regeren. Pas als zij de troon bestijgen zal Toronië vrede kennen. Wanneer Tarlan, Elodie en Agulfus geboren worden wil de koning hen doden. Om ze te beschermen worden ze verbannen naar verschillende uithoeken van het land.

De drie kinderen groeien op zonder van elkaars bestaan op de hoogte te zijn. Tarlan is opgegroeid in de koude ijsvlakte waar de ijsheks Mirith en de grote dondervalken zijn enige gezelschap zijn. Elodie is in luxe opgegroeid op het slot van een edelman, die zegt het beste met haar voor te hebben maar ondertussen snode plannen heeft. Agulfus werkt bij een rondreizend gezelschap als slangenmens. Zullen de kinderen ooit in staat zijn om elkaar te vinden? En zullen zij dan in staat zijn om hun krachten te bundelen om de profetie uit te laten komen?

Eerste deel van een trilogie
Driesterrenkroon is het eerste deel van een trilogie, het tweede deel verschijnt in oktober 2016. Het boek begint met een uitgebreide proloog waarin de voorspelling uitgelegd wordt en waarin tovenaar Melchior op pad gaat om de drie pasgeboren koningskinderen in veiligheid te brengen. Er wordt daarmee op een duidelijke manier veel informatie gegeven, terwijl er ook meteen spanning en gevaar is, want de koning is onderweg om de kinderen te doden. Daarna begint het eerste hoofdstuk en is het ondertussen 13 jaar later. In de eerste drie hoofdstukken worden om en om de drie kinderen geïntroduceerd en krijgt de lezer een en ander te weten over hoe ze leven en wat hun karakter is. Aan de uitvoerige manier waarop de proloog en de introductie van Tarlan, Elodie en Agulfus wordt neergezet is goed te merken dat het een eerste deel van een serie is. Er worden hier en daar wat lijnen uitgezet en personages opgevoerd die waarschijnlijk in de andere delen een vervolg gaan krijgen.

In aparte hoofdstukken lees je over de drie hoofdpersonen. Het zijn eenvoudig te volgen lijnen die ieder op zich een eigen verhaal vertellen. Door alles wat er om heen gebeurt en de kennis die de lezer heeft over de profetie is het onderlinge verband toch voelbaar. Aan het einde van een hoofdstuk is er vaak een spannende cliffhanger. Er gebeurt veel in de verhaallijnen van de drie koningskinderen. Ze krijgen te maken met politieke spelletjes, opmerkelijke ontdekkingen en onthullingen, verraad en gruwelijke gevechten. Bij de gevechten laten de beschrijvingen weinig aan de verbeelding over. Het boek is wat mij betreft dan ook meer geschikt voor 13 plus dan voor vanaf 9 jaar. Langzaam maar zeker trekken de verhaallijnen naar elkaar toe wat zorgt voor een groots en spectaculair slot. Het is echter jammer dat hierbij een aantal ontwikkelingen opeens uit lucht lijken te vallen zonder opbouw of achtergrond.

Driesterrenkroon  is een spannend, soms zelfs gruwelijk verhaal vol vaart en wendingen.

Drie kinderen, één bestemming
Alle drie de kinderen hebben hun eigen karakter en zijn onder totaal andere omstandigheden opgegroeid. Er zijn echter ook vele overeenkomsten. Bij de drie kinderen staat in het begin van het boek hun wereld op het punt om totaal te veranderen. Elk hebben ze iets speciaals wat hen onderscheidt van de rest van de mensen. En ze moeten leren omgaan met de zware taak die op hun schouders ligt. Dit levert een verhaal op dat prettig leest, spannend is en de aandacht vast weet te houden. De personages blijven echter wel wat vlak, er is geen plaats voor hun gevoelens en/of gedachtes. Ook de wereld wordt weinig tot niets uitgewerkt en als lezer heb je geen idee over de geschiedenis van het land of over hoe het nu zit met de magie in deze wereld. Heel storend is dit niet door de vaart van het verhaal en de drie aansprekende hoofdpersonen. Bovendien weet het verhaal redelijk te overtuigen en is naast spannend soms ook grappig.

Driesterrenkroon is een eenvoudig te volgen en prettig lezend verhaal over drie jonge koningskinderen die voor vrede in het land moeten zorgen. Hoewel de personages en de opbouw van de wereld wat vlak zijn doet dit weinig af aan het leesplezier. Het is een spannend, soms zelfs gruwelijk verhaal vol vaart en wendingen.

Driesterrenkroon 1 – Driesterrenkroon

J.D. Rinehart | Manteau | 2015
Originele titel: Crown of Three
Vertaling: Rob van Moppes

Toronië wordt geregeerd door Brutan, een genadeloze, wrede koning. Maar aan zijn schrikbewind kan een einde komen: een oude profetie voorspelt de geboorte van een drieling… drie koningskinderen die hun vader van de troon zullen stoten en weer vrede over het land zullen brengen. De drie jonge helden op wie alle hoop van Toronië gevestigd is, zijn Tarlan, Elodie en Agulfus. Om aan de greep van Brutan te ontkomen, worden ze na hun geboorte verbannen naar verschillende uithoeken van het land. Ver weg van elkaar groeien ze op, zonder van elkaars bestaan te weten: Tarlan op de koude ijsvlakten en in de bergen, waar een sneeuwheks en haar dondervalken zich over hem ontfermen. Elodie in welstand en overvloed, bij een edelman die minder edele bedoelingen met haar heeft dan hij laat merken. En Agulfus als slangenmens bij een rondreizend circus… Zullen de drie koningskinderen elkaar weten te vinden? Zullen zij hun krachten bundelen en samen de tiran bestrijden?