De Wezens – Matt Haig

0
290

Professor Andrew Martin is dood. Of nou ja, hij is dood voor de mensen die hem kennen, want we kunnen hem nog wel gewoon over straat zien lopen. Zijn lichaam functioneert nog, maar wordt nu ingenomen door een alien. Deze alien heeft als taak om de grootste prestatie van de wiskundige Andrew Martin uit te wissen. Hij moet niet alleen al het bewijs vernietigen, maar ook de mensen vermoorden die er iets vanaf weten. De mensheid is namelijk nog niet klaar voor de kennis die Martin op het punt stond de wereld in te brengen.

Deze alien weet alleen helemaal niets van het leven op Aarde, en dat zorgt voor een aantal hilarische gebeurtenissen, zoals naakt (en onbedoeld) een tankstation overvallen en als begroeting naar andere mensen spugen. Bovendien wordt onze alien beste vrienden met Andrews hond, Newton. Hoewel deze alien een simpele (maar toch zware) taak heeft, merkt hij dat Andrew Martin eigenlijk helemaal niet zo’n goed mens was. Zijn vrouw en zijn zoon verdienen eigenlijk veel beter. Ze verdienen in ieder geval beter dan de dood, en dat is juist precies wat ze te wachten staat. Is de alien in staat zijn menselijke emoties de baas te zijn en de klus te klaren, of gooien die emoties juist roet in het eten?

Een kijkje van buitenaf
Matt Haig weet ons te vervreemden van onze diepgewortelde identiteit als mens. De alien weet helemaal niets van mensen af, en leert dus door zijn ervaringen op Aarde. Dat zorgt voor gekke situaties, want het is toch bijvoorbeeld heel normaal om zonder kleding rond te lopen? Niemand zei tegen hem dat dat gek was. Haig verkent op die manier de grenzen van wat wij als mensen normaal vinden door ons situaties voor te schotelen die we zelf niet voor mogelijk zouden houden. Daardoor is dit verhaal heel verfrissend.

Haig weet een mooie balans van humor, filosofie, wiskunde en spanning te bereiken en dat maakt dit boek tot een goed geheel.

De aliens vinden de mensheid een beetje dommig en op een bepaalde manier ook aandoenlijk. De manier waarop de alien over ons denkt terwijl hij er zelf een potje van maakt is dus ook erg leuk om te lezen. Deze humoristische aspecten worden afgewisseld met diepzinnige filosofische inzichten en een ode aan wiskunde. Wiskunde is volgens hem het allermooiste in dit universum omdat het alles verklaart en je alles te weten kan komen door het toe te passen. Hoewel ik absoluut geen talent heb voor wiskunde, wist Haig ook mij enthousiast te krijgen!

Tempo
Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukjes, waardoor het af en toe moeilijk is om in een lekker ritme te komen. Elke keer dat je net goed in het verhaal komt te zitten, is het hoofdstuk alweer afgelopen. Dat is fijn als je nog snel een hoofdstukje wil lezen voordat je trein op een volgend station aankomt, maar verder kon het mij niet bekoren.

Daarnaast komt het verhaal op het eind in een soort stroomversnelling. Opeens begint de tijd te dringen, en dat is waar het echt spannend wordt. Doordat het verhaal in een keer zo snel gaat, zijn een aantal dingen soms ook wat lastig te volgen of blijven bepaalde dingen onduidelijk omdat je liever een beetje uitleg had gehad. Uiteindelijk is het geheel prima te volgen, maar ik zat zelf met een hoop vragen. Dat komt ook vooral doordat het eerdere stuk juist vrij langzaam ging en daar veel uitleg bij kwam kijken, en ik daar dus ook aan gewend was geraakt.

De wezens is een heel vernieuwend boek waarin de mens op een kritische en humoristische wijze naar zichzelf leert kijken. Haig weet een mooie balans van humor, filosofie, wiskunde en spanning te bereiken en dat maakt dit boek tot een goed geheel. Het is jammer dat de hoofdstukken zo kort zijn, want dat komt je leesritme niet ten goede. Verder had het einde van het boek iets langzamer gemogen met wat meer uitleg, maar uiteindelijk blijft De wezens een boek dat je gelezen moet hebben.

[product_page sku=”9789048838042″]

De Wezens
Matt Haig