De onbekende ridder – George R.R. Martin

0
174

Omslag De onbekende ridder

De Onbekende Ridder is de nieuwste novelle van George R.R. Martin met Dunk en Ei in de hoofdrollen. Deze verhalen (eerder verschenen De Hagenridder en De eed van trouw) spelen zich zo’n honderd jaar af voor Een Lied van IJs en Vuur en vertellen over de avonturen van een ongebruikelijk duo. Ser Duncan de Lange (Dunk) is een ridder die opgegroeid is in de armenwijken van Koningslanding. Aegon V Targaryen (Ei) is zoon van prins Maekar en dus van koninklijk geslacht. Om Ei enige nederigheid te leren is hij meegestuurd met Dunk om als hagenridder het land door te reizen en op die manier levenservaring op te doen.

Dunk en Ei zijn van plan om De Muur te bezoeken, het machtige bouwsel dat volgens de legenden achtduizend jaar geleden met behulp van Reuzen is aangelegd om de verschrikkingen van het hoge noorden tegen te houden. Een uitnodiging van de Starks voor hulp tegen de plunderende Grauwvreugds komt het duo dan ook goed uit, dit geeft hen de perfecte reden naar het noorden te rijden. Onderweg stuiten ze op een groep edellieden onderweg naar een bruiloft van heer Boterwel met een dochter van heer Frey. Om deze heugelijke gebeurtenis te vieren zal er een groot steekspel worden georganiseerd, waarbij de hoofdprijs een zeer zeldzaam drakenei is. Dunk besluit om hier een tussenstop te maken en mee te doen aan het toernooi om te proberen wat geld te verdienen . De gasten op de bruiloft blijken echter een geheel eigen agenda te hebben en Dunk raakt samen met Ei verzeild in grote problemen.

Sfeerschets
Anders dan het grote meesterwerk van George R.R. Martin waarin  we te maken hebben met vele perspectieven, beleven we deze kortere verhalen ‘slechts’ vanuit de ogen van Dunk. Dit maakt het tot een wat luchtigere kost, omdat de actie tot één personage en één gebeurtenis beperkt blijft. Bovendien heeft het verhaal een duidelijk begin en einde. Toch weet Martin, ondanks de kleine omvang, een heel aantal personages te introduceren en krijgen we zeer regelmatig een korte achtergrond van de heren, hun huizen, hun bondgenootschappen en de rol die ze hebben gespeeld in de belangrijke Zwartvuur rebellie van enkele jaren ervoor.

Zo kan het boekje soms alsnog behoorlijk veel informatie aanbieden, wat verstikkend kan werken als je niet zo bekend bent met de geschiedenis van Westeros. Lees je daar een beetje omheen (of ben je een geboren historicus en sla je dit soort informatie gemakkelijk op), dan zul je de rest van de tijd door het boekje heen vliegen. Het verhaal zelf wordt namelijk meesterlijk verteld. De vrolijke sfeer van de bruiloft wordt continu overschaduwd door een broeierig gevoel dat er iets mis is. Je blijft gissen naar de werkelijke motieven van sommige heren en Martin weet je een paar keer goed op het verkeerde been te zetten.

De schrijfstijl is op die momenten ook iets luchtiger dan in Een Lied van IJs en Vuur. Er zit iets meer humor in de interactie tussen de verschillende personages en vooral de relatie tussen Dunk en de eigenwijze Ei brengt regelmatig een glimlach op je gezicht. Toch blijft de realistische sfeerschets van een Middeleeuwse samenleving waar het recht van de sterkste geld wel overeind. En dat is goed nieuws voor fans van Martin.

De onbekende ridder is voor fantasyliefhebbers die nog niet bekend zijn met Een Lied van IJs en Vuur, samen met de eerdere novelles, een ideale opstap in de wereld van George R.R. Martin. Lezers die al fan zijn krijgen met deze nieuwe uitgave weer meer invulling van de historie van Westeros en kunnen het wachten op het zesde deel wat verlichten. Persoonlijk vond ik De Hagenridder een beter verhaal, maar komt De onbekende ridder wel voor De eed van trouw. Ideaal leesvoer voor tussendoor!

Naast het verhaal van De onbekende ridder bevat deze uitgave een introductie tot de wereld van Het Lied van IJs en Vuur en een leesproeve uit George R.R. Martins eerste roman in de reeks: Het Spel der Tronen.

[product_page sku=”9789024561940″]

De onbekende ridder Boek omslag De onbekende ridder
George R.R. Martin