Kinderen van Atlantis 1: Lotgenoten – Anton Wolvekamp

0
52

Omslag Kinderen van Atlantis 1: Lotgenoten

In Atlantis doet koning Cheos een schokkende mededeling. Atlantis is gedoemd te vergaan en de plannen voor een grootscheepse evacuatie zijn in al volle gang. In de paniek die uitbreekt belandt de twaalfjarige Mollie door een ongelukkige samenloop van omstandigheden in het koninklijk paleis. Daar ontdekt ze dat zij een bijzondere gave heeft. Ze blijkt één van de uitverkorenen te zijn die een belangrijke rol hebben bij het veiligstellen van de toekomst van Atlantis. Geholpen door de oude en wijze Zamara leert ze haar gave gebruiken. En dat is maar goed ook, want Amax, de aartsvijand van Atlantis, zet alles op alles om de plannen van de koning te dwarsbomen. Als hierbij zelfs sprake is van verraad en de levens van prins Jason en zijn oudere zus Cat in gevaar komen is de hulp van Mollie hard nodig.

Debuut
Lotgenoten is het debuut van schrijver Anton Wolvekamp en het eerste deel van de trilogie Kinderen van Atlantis. De voorlopige titels en verschijningsdata van deel twee en drie zijn deze maand bekend gemaakt. Dwaallicht, deel 2, verschijnt in januari 2014 en een jaar later, in januari 2015, deel 3 met de titel Erfgenamen. Volgens de blog van de schrijver wordt in deze trilogie het verhaal van Atlantis verteld en blijkt dat Atlantis veel meer was ( of is? ) dan het verdwenen eiland en het mythische land.

Interessante wendingen
Hoewel het verhaal zich in Atlantis afspeelt, wordt de wereld van Atlantis niet uitgebreid uitgewerkt. Wel wordt er in de loop van het boek meer duidelijk over de geschiedenis van Atlantis. De focus ligt vooral op Mollie en haar belevenissen na haar ontdekking dat ze een bijzondere en belangrijke gave heeft. Terwijl ze leert hoe ze met deze gave om moet gaan, wordt ze betrokken in de strijd van de koninklijke familie tegen Amax en zijn aanhangers. Hierdoor komt ze met haar nieuwe vrienden Jason en Cat in gevaarlijke situaties terecht. Dit geeft niet heel veel spanning omdat het vrij voorspelbaar is hoe het een en ander af gaat lopen. Ondanks deze voorspelbaarheid weet het verhaal van het begin tot het einde toch de aandacht vast te houden door de manier waarop alles beschreven wordt. Er is een goede mix in het boek tussen gewone tienerzaken van een twaalfjarige en het beleven van allerlei avonturen met interessante en nieuwsgierig makende wendingen.

Het verhaal zit duidelijk in elkaar, is goed te volgen en heeft een mooi afgerond einde met een echt slot. Tegelijkertijd zijn er lijnen uitgezet voor een vervolg zodat je als lezer heel graag wil weten wat er nu verder met Mollie en Atlantis gaat gebeuren.

Beschrijvende stijl
Wat direct opvalt aan het boek is de beschrijvende en vertellende stijl van het boek. Hierdoor is het een boek dat zich goed leent om thuis of in de klas voorgelezen te worden. Een klein nadeel is dat hierdoor het verhaal iets afstandelijker en minder persoonlijk wordt.

Het boek leest meestal vlot, al is het taalgebruik soms wat statig en lopen niet alle zinnen even vloeiend. Het past goed bij de leeftijdsgroep van het boek dat de zinnen niet te lang zijn. Ook de humor en de herkenning zullen vast aanslaan bij de leeftijdsgroep. Zo kunnen bijvoorbeeld Cat en Jason, ook al zijn ze dan koninklijk, net zo goed samen ruzie maken als de meeste andere broers en zussen.

Mollie
Wat leuk gedaan is in het boek, is dat de gedachtes van Mollie cursief gedrukt zijn. Het voegt wat toe tijdens het lezen als er een situatie beschreven wordt en je de grappige of opstandige gedachten van Mollie ziet staan. Mollie is daarom ook een sympathiek hoofdpersoon om te volgen. Ze is naast een belangrijk persoon met een speciale gave ook gewoon een tiener. Ze is gevat, heeft duidelijk een eigen mening en luistert, zoals de meeste tieners, meestal maar half wanneer volwassenen iets vertellen. Zelfs als die volwassene de koning is. Haar nieuwe vrienden Cat en Jason zijn erg belangrijk voor haar en de gesprekken tussen de vrienden zijn levendig en vaak grappig.

Lotgenoten is een goed te volgen en boeiend geschreven verhaal waarin de sympathieke en bijzondere Mollie de hoofdrol speelt. Zowel Atlantis als de personages worden niet erg uitgewerkt, maar dat is geen punt omdat het verhaal van het begin tot het einde weet te boeien door de mix van avonturen, verrassende wendingen en tienerzaken. Door de hier en daar wat voorspelbare afloop is het boek niet heel spannend.

Het verhaal is goed te volgen en vrij vlot geschreven en tot het laatst aan toe gebeurt er van alles. Het einde is echt af maar met genoeg mogelijkheden voor een vervolg.

[product_page sku=”9789490767228″]

Kinderen van Atlantis 1: Lotgenoten Boek omslag Kinderen van Atlantis 1: Lotgenoten