De Spiegelkronieken 1: De klok tussen de werelden – Ian Johnstone

0
190

Omslag De Spiegelkronieken 1: De klok tussen de werelden

De twaalfjarige Silas woont samen met zijn norse oom in Habbershoek, een bijzonder gebouw dat bestaat uit een doolhof van gangen waar Silas de weg op zijn duimpje weet te vinden. Het liefst sluit hij zichzelf op in zijn enige toevluchtsoord: zijn slaapkamer. Maar wanneer zijn oom hem weer eens op pad stuurt om wat brieven op de post te doen, verandert Silas’ leven voorgoed. Een mysterieuze stem lokt hem de Winkel van Dingen binnen en daar geeft de oude meneer Zhi Silas een geheimzinnig boek vol onleesbare tekens. Als hij vervolgens die nacht ook nog eens ruw wakker wordt geschud door het geklingel van een reusachtige klok en een woest monster het op hem heeft gemunt, beseft Silas dat zijn rustige leventje nu echt voorbij is.

In alle haast gaat Silas op weg naar de klok, die een portaal blijkt te zijn tussen twee werelden. Zodra Silas de klok instapt, wordt alles zwart, maar wanneer hij weer wakker wordt is hij niet meer in het Engeland dat hij zo goed kent; het lijkt er zelfs wel het tegenovergestelde te zijn! Silas is namelijk terecht gekomen in de Ander, een wereld die aan de ene kant enorm lijkt op die van ons, maar die aan de andere kant niet meer kon verschillen. De seizoenen zijn bijvoorbeeld omgedraaid en de magie heeft het gewonnen van de wetenschap. Silas heeft geen idee wat er van hem in de Ander verwacht wordt, maar al snel wordt duidelijk dat hij een belangrijke taak te vervullen heeft. En dan is er ook nog de kwestie van zijn moeder. Heeft zij ooit iets te maken gehad met de Ander?

Bijzondere fantasywereld
Met de Ander heeft Ian Johnstone een erg bijzondere wereld gecreëerd die ontstaan is uit een gedachte die Johnstone als kind had: ‘stel dat het feit dat we vaak zo twijfelen over van alles, dat we zo onzeker zijn, komt doordat we niet compleet zijn. […] Stel dat dat andere deel van ons een geheel eigen wereld heeft en dat die wereld op sommige vlakken hetzelfde is als de onze en op sommige vlakken compleet anders, zelfs tegenovergesteld aan onze wereld.’ Nu, jaren later, heeft Johnstone een prachtige, uitgebreide wereld gecreëerd, die aan de ene kant herkenbaar is, maar aan de andere kant juist ongelooflijk anders. De vorm van het land is bijvoorbeeld hetzelfde en bijzondere plaatsen in beide landen liggen vaak op hetzelfde punt, maar dan in een andere dimensie. Maar in deze wereld is veel meer mogelijk dan in de onze.

Een voorbeeld daarvan is het magiesysteem in de Ander. De magie heeft het gewonnen van de wetenschap in deze wereld, en heeft zich opgesplitst in drie wegen: Kimiya, Urgolvane en Druïndil, oftewel de Weg van Transformatie, de Weg van Kracht en de Weg van Eenwording. En dan is er natuurlijk nog Essenfale, de Weg van de Natuur en tegelijkertijd het buitenbeentje van het magiesysteem. Deze wegen zijn stuk voor stuk erg goed uitgewerkt en gaan diep terug in de geschiedenis van de Ander. De vier wegen kunnen namelijk niet altijd even goed met elkaar opschieten en natuurlijk resulteert dat in het regime van een wel heel kwaadaardige tovenaar…

Interessante personages
De klok tussen de werelden zit vol met bijzondere personages, die elk hun eigen verhaal te vertellen hebben. Natuurlijk is er Silas, die al jong zijn ouders is verloren en nu met zijn oom in een krakkemikkig oud huis woont. Silas is een teruggetrokken en gevoelige jongen, die goed over alles nadenkt. Hij is nieuwsgierig, leert graag en is vastberaden om meer te weten te komen over zijn lot. Het meisje dat hij leert kennen tijdens zijn reis, Simia, is net zo vastberaden. Door haar humor brengt ze een vrolijke noot in het verhaal, wat de serieuze sfeer in het boek af en toe heerlijk doorbreekt. Als lezer leer je Silas en Simia, samen met alle andere personages in het verhaal, steeds beter kennen en ook al is het soms nog niet helemaal duidelijk wat hun drijfveren nou precies zijn, toch komen ze stuk voor stuk tot leven.

Ingewikkeld en uitdagend
Al deze geschiedenis, magiesoorten, personages en werelden zorgen er echter wel voor dat het verhaal behoorlijk complex is. Het duurt soms even voordat je iets begrijpt en veel dingen worden pas later in het boek (of nog helemaal niet) duidelijk. Ook het taalgebruik in het verhaal is niet al te makkelijk. Woorden als ‘exquise’ kom je bijvoorbeeld niet in elk kinderboek tegen en Johnstones zinnen zijn vaak lang en ingewikkeld.

Ook deinst Johnstone absoluut niet terug voor uitgebreide beschrijvingen van de landschappen die Silas tegenkomt en de avonturen die hij meemaakt. Aan de ene kant maakt dit Silas’ wereld ontzettend realistisch en geloofwaardig, maar aan de andere kant halen al deze beschrijvingen en complexe zinnen het tempo af en toe een beetje uit het verhaal. Dit zorgt voor een behoorlijke uitdaging voor kinderen (en zelfs ook wel een beetje voor volwassenen!), maar het maakt het verhaal zeker niet minder leuk. De algemene verhaallijn blijft namelijk vrij makkelijk te volgen en al die extraatjes komen later wel. Misschien zelfs wel bij een tweede of derde lezing, want er valt genoeg uit dit boek te halen dat het waard is om nog een keer gelezen te worden.

De klok tussen de werelden is een prachtig fantasieverhaal, dat zich afspeelt in een goed uitgewerkte wereld. De personages zijn realistisch en het magiesysteem is erg goed doordacht, al zijn alle details en beschrijvingen soms net iets te veel om lekker door te kunnen lezen. De ingewikkelde verhaallijnen en complexe zinnen zorgen voor heel wat uitdaging voor kinderen, maar het is het zeker waard om even door te bijten. Ook blijven er na afloop nog genoeg mysteries en geheimen over om erg nieuwsgierig te maken naar het tweede deel in deze fantasievolle serie.

[product_page sku=”9789022566053″]

De Spiegelkronieken 1: De klok tussen de werelden Boek omslag De Spiegelkronieken 1: De klok tussen de werelden
De Spiegelkronieken 1