De Kronieken van Nicci 2: De Sluier van de Eeuwigheid – Terry Goodkind

0
265

Nicci, Bannon en Nathan hebben al een behoorlijke reis achter de rug, waarbij ze een hoop avonturen hebben beleefd. Ze moesten vechten tegen de verdrinkingsdood en ook de Norukai-slavenrovers die ze in de Rendabaai tegenkwamen, waren een geduchte tegenstander. Nu is het eindelijk tijd om de magieloze Nathan te helpen om zijn gave te herstellen. Het trio trekt dus richting Kol Adair waarbij ze de aanwijzingen uit de voorspelling van de heks Rood opvolgen om de gesluierde stad Ildakar te vinden. Maar op weg naar de stad komen ze een hoop macabere voortekenen tegen die niet veel goeds lijken te voorspellen. Een versteend leger, een gemodificeerd monster en ook een stel Norukai-hoofden op pieken. Ildakar heeft veel te verbergen. Wat voor gruwelijks zullen ze nog tegenkomen in de Sluier van de Eeuwigheid?

Duistere utopie
Aan het einde van deel één in deze reeks, Maîtresse van de dood, hebben Nicci en haar gezelschap bijna hun bestemming bereikt dankzij de voorspelling van de heks Rood. Ze zien een stad kort schitteren in de verte en zetten dus hun tocht met hernieuwde kracht verder. Ze zijn duidelijk enthousiast om de stad te bereiken, maar ze vinden het ook wel spannend. Nathan zou er immers datgene vinden dat hem weer heel zou maken en dat maakt hem nerveus. De duistere kanten van de streek maakt Goodkind ook al meteen duidelijk door de aanval van een gemodificeerd beest. Hij slaagt er zelfs in om de gevoelens van de zandpanter Mrra goed over te brengen. De band die ze deelt met Nicci helpt daar wel bij.

Terry Goodkind is een echte verhalenverteller die losstaande verhaallijnen tot een spannend geheel weet te verwerken en een einde kan bedenken met een geweldige cliffhanger.

Het gezelschap belandt uiteindelijk binnen in de stad, maar je merkt al vanaf het begin dat onder het mooie uiterlijk van de stad een boel schimmige zaken schuilgaan. Hoewel dit tweede deel zich dus eigenlijk alleen in Ildakar afspeelt, krijg je nergens een beklemmend gevoel. In deel één trokken ze van het ene avontuur naar het andere; doordat ze nu op een en dezelfde plaats blijven, komen ze heel andere problemen tegen. De drie reisgenoten komen meer op zichzelf te staan en moeten zich dus steeds meer zelf weten te redden. Die aanpak schept ook ruimte om de stad vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Je ziet de begaafde elite die met ijzeren hand regeert en na verschillende eeuwen vaak niet meer in staat is om eerlijk te regeren. Maar aan de andere kant zie je ook aspecten van de onderbuik van de stad met slaven en hoeren. De utopie die ze zogenaamd hebben gecreëerd heeft een duistere kant en op die manier heeft Goodkind een geloofwaardige fantasystad voor dit verhaal weten op te bouwen. Eén die bovendien niet gaat vervelen.

Verstrengelde draden
Het grootste deel van het verhaal volgen we Nicci, Bannon en Nathan, maar deze hoofdstukken worden af en toe afgewisseld door de tocht van onder andere Oliver en Peretta uit Klifwand en een nieuw personage. Op het eerste gezicht lijken deze verhaallijnen geen link met dit tweede boek te hebben, maar later komt de vertelkunst van Goodkind naar boven. Hij weet hoe hij schijnbaar losstaande gebeurtenissen toch met elkaar moet verbinden, zodat ze perfect op elkaar aansluiten. Het geeft het verhaal zelfs nog een beetje meer spanning. Je ziet hoe de lijnen dichter bij elkaar komen te liggen, maar je weet nog niet of iedereen op tijd op de juiste plek is. Je hebt dus de gestaag groeiende spanning in de stad én die buiten de stad die wellicht een impact kan hebben op alle personages.

Goodkind werkt ook graag met cliffhangers die je laten uitkijken naar het vervolg. Dat was al zo in deel één en dat is niet anders in deel twee. Met het einde zet hij een hele nieuwe reeks gebeurtenissen in gang, waarvan je weet dat er slachtoffers zullen vallen voordat het voorbij is. Goodkind weet wat echte fantasy is en met dit tweede deel van De kronieken van Nicci bevestigt hij dat nog maar eens.

In De Sluier van de Eeuwigheid gaan de avonturen van Nicci, Bannon en Nathan verder. Hoewel ze zich nu steeds op dezelfde plek bevinden, zijn hun avonturen er niet minder om. Ieder van hen leert Ildakar op zijn eigen manier kennen, waardoor de stad een erg gelaagd karakter krijgt, wat een absolute must is om een fantasystad tot leven te brengen. Terry Goodkind is een echte verhalenverteller die losstaande verhaallijnen tot een spannend geheel weet te verwerken en een einde kan bedenken met een geweldige cliffhanger. Zeker een geslaagd vervolg in De kronieken van Nicci en een aanrader voor fans van heroïsche fantasy!

De Sluier van de Eeuwigheid Boek omslag De Sluier van de Eeuwigheid
De Kronieken van Nicci
Terry Goodkind