BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Bobby Dollar 2: Happy hour in de hel – Tad Williams

Bobby Dollar 2: Happy hour in de hel – Tad Williams

0
63

Omslag Bobby Dollar 2: Happy hour in de hel

In het eerste deel van de Bobby Dollar-reeks maak je kennis met de wat ongewone engel Doloriel. Hij komt in dat boek net zulke ongewone problemen tegen, waar hij zich energiek en goed bewapend doorheen vecht. In het tweede deel van de serie, Happy hour in de hel, doet Tad Williams er nog een schepje bovenop. Bobby verkiest het tijdelijke voor het eeuwige en… vertrekt naar de hel. De echte, gruwelijke, uitzichtloze hel.

Een retourtje naar beneden
Bobby had een iets gepastere geliefde kunnen kiezen, maar hij is nu eenmaal gevallen voor de demon Casimira. De hemel mag daar niets van weten, maar Bobby heeft grotere problemen: Casimira was namelijk eigenlijk het liefje van Eligor, de machtige groothertog van de hel. En die heeft haar terug naar de hel gevoerd, met de bedoeling haar daar te laten blijven. Voor eeuwig. Om haar terug te halen moet Bobby dus wel zelf naar de hel.

Zoals gewoonlijk is dat weer gemakkelijker gezegd dan gedaan, want een engel hoeft in de hel geen warm welkom te verwachten. Bobby heeft dus niet alleen een geheime ingang nodig, maar ook een duivels lichaam waarin zijn ziel door de hel kan reizen. En hoe gaat hij Casimira eigenlijk vinden en de hel uit krijgen? Hulp komt uit onverwachte hoek, maar ook een oude vijand herrijst. De duivelse moordenaar Grijnzer, die eigenlijk definitief dood zou moeten zijn, duikt ineens weer op in de straten van San Judas…

Diepe ellende
Na het lezen van de achterflap mag het geen verrassing meer zijn: nog redelijk aan het begin van het verhaal lukt het Bobby inderdaad om in de hel te komen. En daar blijft hij, verreweg het grootste deel van het boek. Het is de vraag of je daar als lezer blij mee moet zijn, maar in ieder geval is het Williams gelukt om een gepast akelig, ‘realistisch’ beeld van de hel te schetsen. Het lijkt erop dat hij zich daarbij heeft laten inspireren door Dantes Inferno, maar dan met nog iets meer gruwelijke details – een sterke maag is wellicht vereist.

Een tocht door de hel is natuurlijk geen pretje, maar na een paar hoofdstukken begint het je ook als lezer steeds meer tegen te staan. Wat Bobby beleeft zit vaak weer vol actie en is heel spannend, maar ellende stapelt zich op ellende, met daarbovenop nog een stukje ellende. Bijvoorbeeld in de vorm van het personage Binkie, een ongeboren kind dat in de vorm van overbodige ballast samen met zijn zondige moeder in de hel terecht was gekomen. Het jongetje heeft nooit op aarde geleefd, maar hij moet wel een eeuwigheid in de hel lijden. Want zo werkt het systeem blijkbaar.

Hoewel Tad Williams een heel overtuigende, akelige hel neerzet, gebeurt er qua plot helaas niet veel.

Toch steken de andere personages ondanks hun dramatische kenmerken of verhalen zwak af tegen de kleurrijke Bobby. Hij is nog steeds de spil waar het hele verhaal om draait, en zelfs Casimira komt in dit boek wat slapjes en hulpeloos over. Jammer is dat Bobby zich ook eigenlijk niet verder ontwikkelt als personage.

Sterker nog: Bobby komt eigenlijk vooral over als een personage met veel geluid, maar weinig inhoud. Net als in het eerste deel vertelt hij zijn verhaal nog steeds zelf en hij kan flink ouwehoeren, waarbij hij zich ook weer direct tot de lezer richt. Af en toe werkt die directe, spreektaalachtige schrijfstijl goed, maar op andere momenten begint het (weer) te storen. Bobby heeft soms zo veel gevat commentaar op een situatie, dat de gebeurtenissen zelf minder aandacht krijgen. Het boek is daardoor niet altijd even gemakkelijk door te komen en het einde is zelfs wat teleurstellend, al kun je het wel zien aankomen.

Bobby Dollar 2: Happy hour in de hel valt in vergelijking tot het eerste deel wat tegen. Tad Williams is er weliswaar in geslaagd om een heel overtuigende, akelige hel neer te zetten, maar qua plot gebeurt er niet veel. Bobby reist door de hel, komt hopen ellende tegen en dat is het eigenlijk wel. Als lezer krijg je er daardoor al snel genoeg van, zeker als je bij het wat teleurstellende einde aankomt. Het is de vraag of het boek echt iets bijdraagt aan de serie, of dat je het zonder problemen kunt overslaan. Dat zal het derde boek moeten uitwijzen.

[product_page sku=”9789024547203″]

Bobby Dollar 2: Happy hour in de hel Boek omslag Bobby Dollar 2: Happy hour in de hel
Bobby Dollar 2