De gouden belofte – Jen Williams

0
301

Omslag De gouden belofte

Een debuut lezen is altijd spannend. Sommige auteurs hebben een bewonderenswaardige stijl en lijken al jaren te schrijven (… sommigen hebben ook inderdaad zo lang over hun debuut gedaan), terwijl je aan anderen merkt dat ze duidelijk nog aan het begin van hun carrière staan. Maar juist bij een debuut is er in ieder geval altijd de kans op iets nieuws en origineels zoals je nog nooit eerder gelezen hebt. De gouden belofte lijkt een vrij standaard verhaal over een dapper drietal dat een machtig kwaad moet verslaan, maar misschien verrast dit boek ons toch?

Kietel nooit een slapende draak
Het verhaal begint wanneer Heer Frith als enige een aanval door een sadistische krijgsheer op zijn vaders kasteel overleeft en op zoek gaat naar een manier om wraak te nemen. Daarvoor heeft hij de magie nodig die in de catacomben van de Citadel verborgen ligt, maar alleen de overmoedigste, pardon, dapperste huurlingen zouden zo gek zijn om daar naar binnen te gaan. Gewoon de zoveelste klus dus voor Wydrin, de Koperen Kat van Kruishaven, en haar stoïcijnse metgezel Sir Sebastiaan Steenhouwer. Maar deze klus hadden ze misschien beter af kunnen slaan, want het kwaad dat in de catacomben sluimert is niet voor de poes.

Snel en luchthartig fantasy-epos
Een snel en luchthartig, maar toch ook een groots epos? Ja, in De Gouden Belofte kan het. Jen Williams krijgt dit voor elkaar door personages met een eigen agenda in een epische wereld neer te zetten. Er zijn draken en demonen, piraten en priesters, en monsters en magie. Zo ongeveer alles wat je van fantasy kunt verwachten zit in dit boek, en dan nog een beetje meer. Intussen zijn de personages die verantwoordelijk zijn voor de grootschalige gevechten en vernietiging voor het grootste deel van het boek bezig met hun eigen, veel kleinere problemen zoals geld of wraak. De hele epische setting wordt daardoor vooral de achtergrond van dit verhaal, maar gelukkig worden aan het eind alle losse draadjes toch bijeengeknoopt tot een passend episch slotstuk.

Dat is een verrassend nuchtere en eigenlijk ook wel realistische gang van zaken. Wie staat er nou te springen om zijn leven te wagen voor het grotere goed, als ‘het kwaad’ nog wel even op afstand blijft en er ook andere dingen te doen zijn? De personages zijn daarbij niet bijzonder diep uitgewerkt: ze zijn vrij karakteristiek en archetypisch, maar hebben toch elk een eigen karakter en duidelijke tekortkomingen, wat ze erg menselijk maakt. Of dat een sterk punt is of dat het daardoor juist moeilijk wordt om je met de personages te identificeren, is een kwestie van smaak.

In dit boek zit zo ongeveer alles wat je van fantasy kunt verwachten en dan nog een beetje meer.

Niet per se origineel, maar wel vermakelijk
Interessant genoeg zijn veel elementen uit De gouden belofte herkenbaar uit manga (zoals Fullmetal Alchemist en Claymore) en ook de stijl van het verhaal heeft daar als geheel wel wat van weg. Van dit boek zou waarschijnlijk een uitstekende anime kunnen worden gemaakt. Hoewel de thema’s dus niet per se origineel zijn, is het wel verfrissend om dit ook eens in westerse fantasy terug te zien.

Wat het verhaal veel goed had gedaan, is als er wat meer uit was gewijd over de achtergrond van de wereld en alle dingen die wat verder van de personages staan. Het hersenloze insectenleger waarvan de leden steeds iets zelfbewuster worden of de hele geschiedenis tussen de magiërs en de goden zijn bijvoorbeeld erg interessant, maar worden slechts kort aangestipt. Het boek lijkt vooral een vermakelijk, vlot te lezen verhaal over een paar kleurrijke personages te willen zijn. De gouden belofte is dan ook erg leuk om te lezen, maar zal de meeste mensen waarschijnlijk niet sterk bijblijven.

Fantasylezers die graag een diep uitgewerkte reeks boeken vol plot en intrige zien, zullen De gouden belofte wat oppervlakkig vinden. Wie wel van een epische setting houdt, maar liever een wat sterker op de personages gericht avontuur leest zit hier goed. Het boek leest vlot weg, maar biedt tegelijkertijd de rijkheid en veelzijdigheid aan culturen, geschiedenis en wezens die fantasy zo aantrekkelijk maakt.

[product_page sku=”9789024563289″]

De gouden belofte Boek omslag De gouden belofte
Jen Williams