BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De Anderen 2: Zwarte veren – Anne Bishop

De Anderen 2: Zwarte veren – Anne Bishop

0
81

Omslag De Anderen 2: Zwarte veren

Zoek je nog een cadeautje voor de feestdagen? Misschien is de serie De Anderen van Anne Bishop dan wel iets voor die boekenverslindende vriendin. Het eerste deel kwam begin dit jaar al uit, maar op het tweede deel hoefden we nog geen twee maanden te wachten. Dat is slim: als je er net een beetje in zit kun je bijna meteen doorlezen, waardoor de kans ook groter is dat je niet na het eerste deel al afhaakt. Maar is het tweede deel wel net zo goed als het eerste, dat 4,5 sterren scoorde op FantasyWereld?

Dreiging en nietsontziende moorden
Meg is intussen redelijk gesetteld in het Stadspark van Lakeside. Normaal gesproken is de verhouding tussen de Anderen en hun menselijke werknemers op zijn best gespannen, maar in Meg zien ze meer dan ‘slim vlees’. De Gedaanteverwisselaars, de Sanguinati en zelfs de Elementairen zijn erg op haar gesteld, en zouden letterlijk over lijken gaan om haar te beschermen. Nu is dat ook geen overbodige luxe voor Meg: de Beheerder van de Instelling waar zij als bloedprofeet was ondergebracht, probeert nog steeds hardnekkig zijn kostbaarste eigendom terug te krijgen…

Intussen duiken er ook twee illegale soorten drugs in het land op, waar Meg meer betrokkenheid mee heeft dan in eerste instantie lijkt. Door ‘Grote Boze Wolf’ vervallen zowel mensen als Anderen in een woeste razernij, terwijl ‘Lekker’ de gebruiker een hardnekkige apathie geeft. En beide soorten worden gebruikt om gruwelijke moorden mee te plegen, waardoor de spanning tussen mensen en Anderen gevaarlijk toeneemt…

Een lange aanloop, maar uiteindelijk gebeurt er genoeg
De Anderen schetst een intrigerende wereld, waarin mensen elk moment het risico lopen te worden opgegeten door de Anderen. Toch helpt dat besef de mens niet om wat zorgvuldiger om te gaan met de aarde, wat de oorspronkelijke aardbewoners er nog gevaarlijker op maakt. Dat blijkt ook in dit wat rauwere tweede deel van de serie: het boek opent met geweld, onverdraagzaamheid en onbegrip. Veel mensen sluiten zich aan bij de beweging van Mensen Altijd Eerst, terwijl veel Anderen de mens voor altijd de rug toekeren. De kortzichtigheid van beide partijen is als een tijdbom, wat het boek een nieuw soort spanning meegeeft.

Toch komt Zwarte veren relatief traag op gang en kost het moeite om door de eerste hoofdstukken heen te komen. De reden daarvoor zijn met name de vele perspectiefwisselingen. Waar het eerste deel vooral om Sam, Simon en Meg draaide, krijgt nu ook politieagent Monty een steeds belangrijkere stem, evenals allerlei niet altijd even relevante bijpersonages. De hoofdpersonen maken daardoor toch wat minder ontwikkeling door, al voelt Simon langzaam maar zeker steeds meer ‘onwolfse’ gevoelens voor Meg en leer je als lezer meer over de bloedprofeten.

Het is alsof Bishop bij dit deel meer haast had met schrijven, maar uiteindelijk worden de verwachtingen toch waargemaakt.

Het merendeel van het boek komt wat ongebalanceerd over, zowel door eerdergenoemde perspectiefwisselingen als door de soms sterk in lengte variërende hoofdstukken. Het is alsof Bishop bij dit deel meer haast had met schrijven, waardoor het verhaal wat minder gestroomlijnd is. Uiteindelijk worden de verwachtingen naar aanleiding van het eerste deel echter toch waargemaakt en krijgt het verhaal dezelfde vaart als eerst: actie is nodig en zal ook volop volgen. Het einde is gelukkig geen al te grote cliffhanger, maar doet wel uitzien naar het derde deel, het slot van de serie.

Zwarte veren is een goed vervolg op Rode letters, maar zeker aan het begin van het boek is het verhaal wat minder gebalanceerd. Het geweld is serieuzer, de hoofdstukjes variëren sterk in lengte en er zijn wel erg veel perspectiefwisselingen naar een diversiteit aan personages. Uiteindelijk komt de vaart er echter weer in en het einde doet uitzien naar Zilveren zicht, dat begin 2016 wordt verwacht. Al met al zijn de boeken dus toch een aanrader voor de feestdagen: wie na kerst begint met lezen, is waarschijnlijk precies op tijd klaar voor het derde deel.

[product_page sku=”9789026137532″]

De Anderen 2: Zwarte veren Boek omslag De Anderen 2: Zwarte veren
De Anderen 2