Outside in – Maria V. Snyder

0
14

Omslag Outside in

Outside in is het vervolg op Inside out. Trella heeft de sloven bevrijd van de onderdrukking van de oppers. Maar wat nu? Er is geen leiding meer en Trella lijkt de meest logische opvolger als leider van Binnen. Ze heeft hier echter helemaal geen zin in en probeert onder alle vergaderingen uit te komen. Als ze even tijd heeft probeert ze de nieuwe ruimte boven Binnen te verkennen. Daar ontdekt ze iets gruwelijks, wat ze besluit te verzwijgen voor haar vriend Riley. Net op het moment dat er een voorzichtige band tussen de oppers en de sloven ontstaat, is er sabotage gepleegd in een van de belangrijke installaties. Als een van de installaties uitvalt zullen alle mensen van Binnen sterven. Er ontstaat verwarring en de sloven en oppers verwijten elkaar van terrorisme. Wie zit er achter de aanslagen en wat is hun doel?

Outside in is het tweede deel in deze reeks. Trella heeft gevochten voor gelijkheid tussen de oppers en de sloven, maar is daar nu minder blij mee. Ze zijn in principe gelijkwaardig geworden, maar de oude routines en vooroordelen zijn nog niet verdwenen. Er is dan wel een raad van afgevaardigden van allerlei oppers en sloven, maar deze heeft weinig macht en geen steun onder de mensen. De enige die echt wat te zeggen heeft is Trella zelf. Ze is echter bang om de verantwoordelijkheid op zich te nemen. Tot overmaat van ramp maakt Riley het ook nog eens uit met haar en staat ze er helemaal alleen voor. Ze kan haar ontdekking op de bovenste lagen van Binnen met niemand delen. Dat was ze sowieso niet van plan, maar wat ze daar gezien heeft blijft haar in gedachten achtervolgen.

Als er dan plots sabotage wordt gepleegd is Trella geschokt. Ze wist wel dat er onenigheid was tussen de mensen, maar dit is heftiger dan ze had verwacht. Deze daad had hen allemaal het leven kunnen kosten. Ze leeft in angst dat het niet bij deze ene poging blijft en het blijft lang onduidelijk waarom er sabotage werd gepleegd. Als de reden duidelijk wordt, begint het verhaal goed te lopen. Tot die tijd is het met vlagen spannend, maar het kwakkelt wat. Het verhaal is soms zelfs ongeloofwaardig. Zo zijn de saboteurs wel erg goedgelovig. Dit doet afbreuk aan het verhaal. Het taalgebruik en de schrijfstijl zijn passend voor de doelgroep, al is het soms wel erg simpel.

Net als in het voorgaande deel wordt het verhaal vanuit Trella’s perspectief verteld. Trella is een sloof die doordat ze de opstand geleid heeft, opeens met voor haar ongewenste verantwoordelijkheid en leiderschap zit. Nee, laat haar maar gewoon door de buizen in Binnen kruipen en op ontdekkingstocht gaan. Daar voelt ze zich veel beter bij. Dit is naar mijn idee iets te simpel en naïef gesteld. Haar relatie met Riley verbaast ook. Hun relatie wordt als gepassioneerd omschreven, maar als ze elkaar twee keer per week kort zien is het veel. Dit is een beetje vreemd, aangezien men er toch meer van zou verwachten. Het is dan ook apart dat Trella zo van slag is als Riley het uitmaakt.

Trella maakt niet veel karakterontwikkeling door. Op den duur moet ze zich realiseren dat ze toch de leider moet zijn als ze wil overleven, maar het duurt wel erg lang voordat ze dit beseft. Toch is Trella ook een grappig personage. Ze is eigenwijs en doet alleen waar ze zelf zin in heeft. Zodoende brengt ze veel tijd mokkend door in de buizen, terwijl ze belangrijke beslissingen moet nemen met de raad. Haar acties en gedachtegang zijn ook goed uitgewerkt en moedigen daardoor aan om toch door te blijven lezen.

Outside in zou opzichzelfstaand een redelijk goed boek zijn. Het heeft alleen als nadeel dat het werd voorafgegaan door een sterk boek als Inside out. Hierdoor valt het verhaal door de mand. Het is oké, maar geen erg sterk vervolg. Het is soms erg spannend en kan een paar bladzijdes later weer saai zijn. Lees het dus alleen als je heel erg van Inside out houdt en wilt weten hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Mijns inziens staat dit verhaal los van zijn voorganger en kun je het beter als twee aparte verhalen zien.

[product_page sku=”9789034755872″]

Outside in Boek omslag Outside in
Maria V. Snyder