De afvallige ster – Johan Klein Haneveld

0
58

De afvallige ster is Johan Klein Hanevelds nieuwste sciencefictionroman. Het boek is uitgegeven in 2018 door Uitgeverij MACC. Johan is voor mij een onbekende naam, evenals sciencefiction een vrij onbekend genre voor mij is. Toch heeft Johan met dit boek mijn interesse voor het genre verder gewekt. Waarom dat zo is lees je in deze recensie!

Het verhaal

Voor dit boek heeft Johan twee verschillende verhaallijnen geschreven die beide verschillen in sfeer, maar toch heel erg goed samen aanvoelen als één geheel. Aan de ene kant volg je Mogart Silvon, een politieagent in een wereld waarin alles draait om de dienstbaarheid naar de maatschappij. Hij komt tijdens een missie vreemde tekens tegen en is vastbesloten om ze te onderzoeken. Dit leidt hem uiteindelijk tot voor zijn grote Godin, Firona. Zij stuurt hem op een missie te achterhalen wat er is gebeurd met haar zoon en waarom de bouw van een nieuwe Dysonbol is stilgelegd.

Dit leidt tot vele avonturen op voor hem onbekend terrein. Hij komt vreemde wezens tegen, gekke technologie, andere afgezanten van Firona en tot slot nog een zwarte god. Vijanden en bondgenoten volgen elkaar in rap tempo op, terwijl Mogart het mysterie van de Dysonbol en de verloren zoon probeert op te lossen.

Aan de andere kant volg je Salato, een jongeman die samen met zijn leeftijdsgenoten klaargestoomd wordt door robots om een collectief bewustzijn te vormen. Het doel is om zo een nieuwe maatschappij te starten op een jonge, nieuwe Dysonbol. Salato is echter anders dan zijn jaargenoten, hij is slimmer dan de rest, maar wel dunner en fysiek veel minder sterk. Dit maakt hem een makkelijk mikpunt voor een aantal overheersende leeftijdsgenoten die willen profiteren van wat Salato kan en doet. De enige plek waar Salato echt troost vind is bij zichzelf. Hij is een nieuwsgierige jongen die alles wilt weten en leren.

Als zijn leeftijdsgenoten hem na jaren van pesterijen ook nog eens tijdens een veldexcursie achterlaten om feest te vieren, komt hij terecht bij vreemde wezens. Dit zijn de oorspronkelijke bewoners van de Dysonbol en ze geven hem een bericht mee voor thuis. Een hele duidelijke boodschap waarin ze de oorlog verklaren aan Salato en zijn mensen als zij niet stoppen met het uitbreiden van hun leefgebied. Eenmaal terug gelooft niemand zijn bericht en wordt hij een nog groter mikpunt. En dat terwijl ze allemaal op het randje van oorlog staan tegen de vreemde wezens.

Pestgedrag

Een groot thema in het boek is pesten, groepsdruk en het omgaan met anders zijn. Veel mensen zullen hier wel eens in je leven mee te maken hebben gehad en dit onderwerp komt erg goed tot zijn recht. Alles voelt logisch en met elkaar verbonden. Johans schrijfstijl is daarbij zowel beeldend als vertellend, wat ervoor zorgt dat je een goed beeld kan vormen bij het meeste wat er gebeurd. Het zit boordevol avonturen, actie en zelfs wat mysterie. Maar het neemt ook gas terug wanneer nodig is waardoor het verhaal even tot rust komt en jij als lezer alles even kan verwerken. Erg fijn.

De afvallige ster is ook niet moeilijk geschreven rondom technologie wat er voor zorgt dat iemand zoals ik, die nauwelijks ervaring heeft met dit genre, het goed kan volgen. Zijn personges zijn goed opgebouwd en hebben genoeg diepte om je goed in te kunnen leven. Ik denk dat bij mensen die wel zijn gepest dit dan ook best wat emoties zal losmaken. Pesten is overigens niet het enige onderwerp. Zo vond ik het concept van een gehele samenleving die collectief samenwerken ten gunste van de maatschappij hartstikke interessant. Johan wist goed uit te leggen hoe zoiets ontstond, waarom dit nodig was en woog de acties en consequenties goed af bij mensen die leven in zo’n maatschappij.

Johan heeft een prachtig boek geschreven met verschillende verhaallijnen die fantastisch en verrassend samenkomen. Je vraagt je het halve boek lang af wat nou eigenlijk het nut is van de ene verhaallijn, tot alles samenkomt. Dan begint er een lampje te branden en begrijp je alles. Dit vind ik heel fraai gedaan. Het is ook geen ‘zwaar’ sciencefictionboek waardoor dit een makkelijke instap in het genre is. Het leest vlot en voor je het doorhebt heb je het al uit. Zeker een aanrader!

De afvallige ster Boek omslag De afvallige ster
Johan Klein Haneveld
9789078437574
Sciencefiction
Uitgeverij MACC
December 2018
251
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.