Bravelands 1: De Outsider – Erin Hunter

0
82

Leeuwenwelp Fier, baviaan Doorn en olifant Sky wonen op de Afrikaanse savanne, waar één belangrijke regel geldt: alléén doden om te overleven. Onder leiding van de machtige olifant Oppermoeder is dit tot nu toe altijd goed gegaan en leefden de dieren op de savanne in relatieve rust. Die rust wordt nu echter bruut verstoord door een reeks verschrikkelijke gebeurtenissen. Allereerst wordt Fiers vader, Galant, vermoord door de vijandige leeuw Titaan, waarna Fier verbannen wordt uit zijn troep. Maar ook op zijn nieuwe woonplek blijkt het niet veilig te zijn…

Fier vlucht namelijk naar de bavianen, waar hij wordt opgenomen in de Helderwoudtroep en vriendschap sluit met baviaan Doorn. Maar ook bij de bavianen wordt er gevochten om de macht, en niet iedereen is even blij met Fiers komst. Ondertussen leest de jonge olifant Sky verontrustende voortekenen in de botten van haar voorouders. Wat is er aan de hand in de wereld van Bravelands, en kunnen deze drie jonge helden er iets aan veranderen?

Nieuwe dierenserie van Erin Hunter

Schrijverscollectief Erin Hunter kennen we inmiddels allemaal dankzij de steeds verder uitbreidende Warrior Cats-serie, waarmee ze al vele harten hebben veroverd. Met series als Seekers en Survivor Dogs bewezen de schrijfsters al dat ze zeker niet alleen spannende verhalen over katten kunnen schrijven, en in Bravelands wordt dat nog maar eens extra benadrukt. Waar met name Warrior Cats en Survivor Dogs vooral gaan over de wat meer ‘bekende’ dieren, katten en honden, geeft Erin Hunter ons deze keer een kijkje in een wereld waar wat minder vaak over geschreven wordt: de savanne.

Alles lijkt te kloppen en ademt een bepaalde sfeer, waardoor het totaal niet moeilijk is om je voor te stellen wat er allemaal gebeurt.

Wat allereerst opvalt aan deze nieuwe serie is het mooie omslag. Alleen al vanwege de voorkant, waar een prachtige leeuw op staat die dankzij goudfolie echt van het papier lijkt af te spatten, zou ik dit boek in mijn kast willen hebben staan. Daarbij bevat het boek, net als de Warrior Cats-boeken, ook weer een mooie landkaart, waarop de reis van de hoofdpersonages te volgen is. En geloof me, dat is heel fijn, want de wereld van Bravelands is ontzettend uitgebreid.

Uitgestrekte, maar geloofwaardige wereld

Hoe uitgebreid Bravelands echter ook is, net als bij hun andere series slagen de schrijfsters erin om hun wereld voor je ogen tot leven te laten komen. De uitgestrekte savanne, de dieren die er rondlopen, de natuur… Alles lijkt te kloppen en ademt een bepaalde sfeer, waardoor het totaal niet moeilijk is om je voor te stellen wat er allemaal gebeurt. Zelf las ik dit boek vlak nadat ik de nieuwe Lion King had gezien, en dat bleek een perfecte match. Qua sfeer lijken de verhalen namelijk wel een beetje op elkaar, en dat zorgde er dan ook voor dat ik continu liedjes van de Lion King mee zat te zingen in m’n hoofd tijdens het lezen.

Ook de verschillende dieren in het verhaal krijgen allemaal een eigen karakter dat erg goed bij hun diersoort past. Zo is Fier een echte wildebras die met gemak in zeven sloten tegelijk springt. Doorn is al wat slimmer (en bovendien heel erg verliefd), en Sky is wat rustiger en blijkt echte olifantenwijsheid te bezitten. Vooral in een boek waarin zo ongelooflijk veel verschillende diersoorten voorkomen, vind ik dit erg knap. Het zorgt er daarbij ook voor dat je de verschillende perspectieven als lezer wat beter uit elkaar kunt houden en het is bovendien ook nog eens heel leerzaam: zelf heb ik in elk geval heel wat bijgeleerd over olifanten, bavianen en leeuwen!

Introductie op de rest van de serie

Toch moet ik wel zeggen dat De Outsider echt nog een beetje aanvoelt als een introductie op de rest van de serie, waarin we vooral de achtergrondverhalen van de hoofdpersonages leren kennen. Op de achterkant wordt groots aangekondigd dat een leeuw, een olifant en een baviaan de wereld zullen moeten redden, maar in werkelijkheid komen de drie pas tegen het eind echt bij elkaar en blijft de echte spanning en actie waarop wordt gedoeld nog wat afwezig. Hierdoor kabbelt het verhaal voor het grootste deel een beetje voort. De verhaallijn van olifant Sky voelt nu zelfs nog een klein beetje overbodig, en daardoor is het boek toch wat minder spannend dan het voor mijn gevoel had kunnen zijn. Er wordt echter zeker wel naar een climax toegewerkt, en die maakt gelukkig erg nieuwsgierig naar meer.

Met Bravelands laat schrijverscollectief Erin Hunter zien dat ze zeker niet alleen prachtige boeken over katten kunnen schrijven. De Outsider voelt nog een beetje aan als een inleiding waarin we vooral de achtergronden van de verschillende personages leren kennen en hierdoor is nog niet helemaal duidelijk waar het verhaal precies naartoe gaat, maar dankzij Erin Hunters fijne schrijfstijl en de prachtige, gedetailleerde beschrijvingen van de savanne blijft het boek zeker boeien. Na de spetterende finale in dit eerste deel ben ik in elk geval erg benieuwd hoe het verhaal verder gaat in deel 2: De Regelbrekers.

De Outsider Boek omslag De Outsider
Bravelands
Erin Hunter