Bovenwereld 1: Drakendal – Scarlett Thomas

0
578

Eufemina Goedhart, door iedereen Fee genoemd, zit op het Tusitala College voor Talenten, Probleemgevallen en Zonderlingen. Hier weet eigenlijk niemand welke leerling in welke categorie valt, maar daar zit Fee niet mee. Ze heeft geruchten gehoord dat de zonderlinge kinderen magie bezitten maar durft daar thuis niet over te praten. Haar vader gelooft niet in magie en wil absoluut niet dat Fee zich met magie bezig houdt omdat dit gevaarlijk is. Heel tegenstrijdig, vindt Fee, maar met haar vader valt hierover niet te praten.

Haar opa lijkt meer over magie te weten, al vertelt hij Fee hier maar weinig over. Wel krijgt ze van hem les in onbekende talen én magisch denken. Na veel aandringen is haar opa eindelijk bereid om haar meer te vertellen. Maar hij overlijdt plotseling en laat Fee achter met vele vragen en een erfenis die haar hele leven op z’n kop zal zetten.

Ze erft niet alleen magische voorwerpen (waarvan ze geen idee heeft hoe ze werken), maar ook de collectie magische boeken van haar opa. Het was zijn laatste wens dat zij deze boeken zou beschermen tegen de Diberi, die slechte bedoelingen met de boeken hebben. Ze zet dan ook alles op alles om de boeken te redden en komt in avonturen terecht die zo uit een boek lijken te komen. Er breekt een tijd aan waarin ze nieuwe vrienden maakt, meer ontdekt over magie en waarin haar leven op het spel komt te staan.

Nieuwe serie

Drakendal is het eerste boek in de jeugdserie Bovenwereld en speelt zich af in een wereld waar vijf jaar geleden een grote wereldbeving alle moderne communicatie vernietigd heeft. Hierdoor is de wereld een stuk teruggeworpen in de tijd. Er lijkt magie te bestaan, maar de auteur houdt Fee en de lezer lange tijd in het ongewisse hoe het nu zit met de magie en de Bovenwereld waar deze vandaan zou komen. Beetje bij beetje ontdekt Fee hier meer over, net als over haar eigen krachten en familiegeschiedenis.

Het boek start op school tijdens de les van de alom gevreesde docent Mevrouw Katrijn Harpij. Zo leer je een aantal van de leerlingen kennen die later een belangrijke rol in het boek gaan spelen. En de toon is gezet want als lezer krijg je meteen medelijden met de kinderen in de klas en met Fee die er niet is omdat haar opa heel ziek is.

Drakendal heeft een wat moeizame start maar weet vanaf het begin de interesse van de lezer op te roepen.

Fee en haar vrienden

Het verhaal wordt grotendeels vanuit Fee verteld en deels vanuit haar vrienden, wat voor een aantal spannende cliffhangers zorgt. Op een natuurlijke en geloofwaardige manier komen vijf kinderen, die normaal niet met elkaar omgaan, bij elkaar. Samen gaan ze het gevecht aan om de boeken terug te krijgen van de slechte Diberi en dat gaat niet zonder slag of stoot. Het is maar de vraag of iedereen te vertrouwen is en of ze in staat zijn de juiste keuzes te maken. Aan het einde van het boek hebben Fee en haar vrienden samen dan ook veel meegemaakt, waardoor je ze goed hebt leren kennen. En zodat je uitziet naar hun nieuwe belevenissen in het volgende deel.

Naast de queeste om de boeken te redden, gaat het boek over het zoeken van Fee naar antwoorden over magie en haar familie, het vormen van een hechte vriendengroep, het ontdekken van ieders speciale krachten en de strijd tussen de magiërs en de Diberi. Meer dan genoeg voor één boek en de start van een serie. Het is dan ook jammer dat de auteur een aantal keren flink afdwaalt met lange tussenavonturen die te weinig aan het verhaal toevoegen.

Het verhaal komt wat traag op gang omdat er met veel mensen kennis gemaakt moet worden en er veel informatie tegelijk gegeven wordt. Het kost wat moeite om grip te krijgen op wat er gebeurt en om een beeld te vormen van Fee en de wereld waarin ze leeft. Als lezer was ik geïnteresseerd, maar werd ik niet meteen meegetrokken in het verhaal. Ik bleef op zoek naar antwoorden en hoewel dat normaal gesproken reden geeft om snel door te lezen, miste ik hierdoor wel het intense en meeslepende dat de Harry Potter-boeken wel hebben. Toch is dit een boek vol avonturen, goed uitgewerkte magie en aansprekende personages. De vermelding “Voor de fans van Harry Potter” op de cover schept verwachtingen die maar weinig boeken waar kunnen maken en had wat mij betreft niet erop gehoeven.

Drakendal heeft een wat moeizame start maar weet vanaf het begin de interesse van de lezer op te roepen. Fee en haar vrienden zijn aansprekende personages die je in de loop van het verhaal steeds beter leert kennen. Er gebeurt veel en er wordt erg veel informatie gegeven waardoor het boek net niet helemaal weet mee te slepen.

[product_page sku=”9789026142840″]

Bovenwereld 1: Drakendal
Bovenwereld 1