BoekenBoekrecensiesActie en mysterie wisselen elkaar af in Ottilie en de monstermacht van...

Actie en mysterie wisselen elkaar af in Ottilie en de monstermacht van Rhiannon Williams

-

Iedereen in Fort Fiori weet nu dat Ottilie een meisje is, en dat terwijl drochtenjagers alleen maar bestaan uit jongens. Hoewel niet iedereen meer een fan is van Ottilie, houdt ze zich staande en probeert ze te bewijzen dat zij als meisje ook een goede jager kan zijn. Sterker nog, ze vindt dat meer meisjes op drochten zouden mogen jagen! Ottilie en de andere jagers doen hun best om de drochten te verslaan, maar de dreiging neemt steeds meer toe. Er zijn zelfs drochten die kunnen binnendringen in Fort Fiori, niemand schijnt meer veilig te zijn… Ottilie realiseert zich dat ze niet alleen nog harder moet strijden, maar dat ze ook op zoek moet gaan naar antwoorden rondom het mysterie van de drochten.

Een uitstekend vervolg met meer worldbuilding

Het eerste deel in de Ottilie-trilogie was een erg prettig boek vol actie, spannende momenten en stoere personages, maar er waren nog wel wat kleine dingen op aan te merken. Zo kon de worldbuilding nog wat beter, omdat je als lezer nog niet al te veel te weten krijgt over deze wereld. Rhiannon Williams heeft goed naar deze feedback geluisterd, want in dit deel kom je veel meer te weten over de drochten en de wereld waarin Ottilie leeft. Ottilie gaat namelijk meer op zoek naar antwoorden, want ze ziet telkens een mysterieus persoon in de schaduwen en ze stelt steeds meer vragen rondom de oorsprong van de drochten. Je komt hierdoor tot fascinerende ontdekkingen waardoor je veel meer gaat begrijpen van de drochten en de magie die in deze wereld is. Dat is iets waar je nog weinig over hoorde in het eerste deel, dus in dit deel kijk je je ogen uit wanneer er mysteries worden ontrafeld.

Rhiannon Williams zorgt ervoor dat de spanning er constant in blijft. Ottilie zit niet stil en de monsters weten het de drochtenjagers steeds moeilijker te maken. Je verveelt je echt geen moment, want Ottilie heeft genoeg te doen. Op het ene moment is ze op jacht, op het andere moment moet ze uitvinden of er geen mensen in Fort Fiori zijn die samenwerken met het duister. Er is mysterie, genoeg gevaar, opbloeiende vriendschappen en genoeg uitdagingen die Ottilie trotseert. Hierdoor blijft de vaart in het boek en weet Ottilies avontuur intrigerend te blijven.

Een stoere heldin met een feministische blik

Ottilie blijft een geweldig personage waar je als lezer naar kan opkijken. Ze is nieuwsgierig en ontzettend dapper, maar veel soldaten kijken op haar neer. Ze moet zich als meisje nog meer gaan bewijzen, maar dat doet ze maar al te goed. Ze is wel heel bang en vindt het heel spannend om een drochtenjager te zijn, maar ondanks haar angsten onderneemt ze wel actie. Ook vindt ze het moeilijk hoe anderen haar nu zien. Al haar medejagers hebben door dat ze een meisje is, waardoor er een andere dynamiek ontstaat in de groep. Ze trekt steeds meer naar de meiden in Fort Fiori, waardoor ze haar feministische houding steeds meer naar voren kan brengen. De meisjes zouden zichzelf ook moeten verdedigen bij toenemend gevaar, maar het is nog moeilijk om dit er doorheen te krijgen. Ottilie als dappere heldin laat je zien dat je al je dromen kan waarmaken en de verwachtingen van anderen totaal kan overtreffen.

Dit tweede deel is in zijn geheel heel actievol en mysterieus, maar er zijn een paar kleine aantekeningen die je kan plaatsen bij het boek. Zo zit er lichte romantiek in het verhaal, wat misschien niet helemaal passend is bij de situatie van Ottilie. Aan de andere kant kan romantiek opeens op je pad belanden, maar het is jammer dat de romantiek er alleen is als Ottilie wordt gezien als meisje. Daarbij waren er een paar plotwendingen die je zou kunnen zien aankomen, hoewel Rhiannon Williams je nog vaak genoeg weet te verrassen.

Ottilie en de monstermacht is een spannend vervolg waarin je steeds meer hoort over de drochten, en waarin de actie en het mysterie elkaar weten af te wisselen. Ottilie wordt langzamerhand ieders favoriete heldin en het derde deel kan alleen maar spectaculair uitpakken. Er wordt heel wat in werking gezet en de gevaren worden alsmaar groter, maar Ottilie en haar vrienden worden ook steeds sterker en groeien enorm. Kom maar op met dat derde deel!

Ottilie en de monstermacht Boek omslag Ottilie en de monstermacht
Ottilie
Rhiannon Williams