Ottilie en de Drochtenjagers: een spannend verhaal voor magische avonturiers

0
131

Ottilie en Waldemar zijn broer en zus. Ze letten altijd op elkaar, en als Waldemar op een avond opeens verdwijnt, weet Ottilie meteen wat ze moet doen. Ze besluit Waldemar te zoeken en ze vindt de drochtenjagers, een geheime organisatie die de taak heeft om op monsters te jagen. Alleen jongens mogen drochtenjagers worden, maar Ottilie moet en zal haar broertje weer vinden. Ze verkleedt zich als jongen en kan het fort binnenkomen, waar ze wordt opgeleid tot drochtenjager. Meisjes horen eigenlijk niet te jagen, maar Ottilie schijnt toch veel talent te hebben. Zou Ottilie ook een drochtenjager kunnen worden, of zullen de jagers erachter komen dat ze eigenlijk een meisje is?

Spannend verhaal voor echte magische avonturiers

Ottilie en de Drochtenjagers is ideaal voor jonge lezers die houden van een magische wereld vol avontuur. Zeker fans van De Grijze Jager kunnen nu genieten van een heldin als hoofdpersoon, namelijk Ottilie! In dit boek leer je veel over drochten, angstaanjagende monsters die uitgeschakeld moeten worden. Ze zijn een groot gevaar voor de mensheid, maar jonge jagers kunnen ze trotseren. Ottilie leert meer over het jagen en daardoor komt er genoeg actie aan bod in dit boek. Er zijn genoeg excursies waarbij Ottilie moet vechten tegen de monsters, wat er ruig aan toe kan gaan. Je kijkt je ogen uit tijdens alle spannende momenten die Ottilie meemaakt, en bent onder de indruk door alle heldhaftige daden die ze verricht.

Ottilie en de Drochtenjagers is ideaal voor jonge lezers die houden van een magische wereld vol avontuur.

De schrijfstijl van Rhiannon Williams is erg prettig, maar de worldbuilding had nog wat uitgebreid mogen worden. Zo hoor je wat over de verschillende gebieden in deze fictieve wereld, maar eerlijk gezegd weet je er achteraf weinig van. Hopelijk weet Rhiannon in de volgende delen meer te laten zien van het leven buiten het fort van de drochtenjagers, want er is vast nog genoeg om te ontdekken. Afgezien daarvan zijn de drochten erg gedetailleerd beschreven en leer je ook genoeg over het jagen en het leven in het fort. De drochtenjagers hebben allemaal verschillende rangen en het is erg leuk om te lezen hoe alles in zijn werk gaat.

Een dappere meid met een feministische insteek

Ottilie is een meid met een ijzersterke wil en is zo dapper als een leeuw. Wanneer haar broertje verdwijnt weet ze meteen in actie te komen en doet ze zich voor als jongen, in de hoop haar broertje te redden. De drochtenjagers vindt ze alleen wat leuker dan verwacht, aangezien ze een talent heeft voor jagen. Ottilie heeft lef en je kijkt al snel op naar deze kick-ass heldin. Ze is stoer en stelt veel vraagtekens bij de drochtenjagers. Waarom mogen alleen jongens jagen, waarom zouden meisjes dat niet doen? Ottilie laat zien dat ook meisjes enorme strijders kunnen zijn, maar wellicht is deze feministische insteek iets te veel van het goede. Ottilie stoort zich net iets te vaak aan deze samenleving en de meisjes in het fort kunnen onderling ook erg naar tegen elkaar doen. Het is te hopen dat in het tweede deel de meisjes in het verhaal ook sterker als team kunnen zijn, zodat deze feministische insteek de spijker op zijn kop slaat. Daarbij zijn de rest van de personages nauwelijks uitgewerkt, waardoor Ottilie haast de enige is die wat meer diepgang heeft.

Het einde van het verhaal geeft alvast wat kleine hints naar de rest van de serie. Er zijn grotere bedreigingen gaande in het land en Ottilie vangt er al een glimp van op. Dit biedt in ieder geval veel goeds voor de rest van de serie, dus de verwachtingen voor het tweede deel zijn al erg hoog. Deze serie heeft veel potentie. Met een iets betere uitwerking kan deze serie een groot succes worden en zijn er hopelijk over een tijdje veel jonge lezers die enorm fan zijn van Ottilie!

Hoewel dit boek nog wat gebreken heeft, kan deze serie uitgroeien tot een geweldig spannend avontuur van een meisje dat zich staande weet te houden tussen allemaal mannelijke jagers. De drochten zijn angstaanjagend en interessant, de spanning is erg goed en door de afwisseling tussen uitleg van de drochtenjagers en actie leest het verhaal snel weg. Hopelijk weet Ottilie in het volgende deel nog sterker in haar schoenen te staan en kan ze nog meer heldendaden verrichten!

Ottilie en de Drochtenjagers Boek omslag Ottilie en de Drochtenjagers
Rhiannon Williams
9789025771461