BoekenBoekrecensiesVeel plotwendingen in Ottilie en de welkende wereld van Rhiannon Williams

Veel plotwendingen in Ottilie en de welkende wereld van Rhiannon Williams

-

Ottilie is al een tijd aan het strijden tegen de drochten, maar nu wordt de situatie gevaarlijker dan ooit. Een heks bestuurt de drochten en zit ook achter de jagers aan, waardoor ze haar snode plannen nog makkelijker kan uitvoeren. Ottilie kan de persoon zijn die haar kan stoppen, maar is ze wel op tijd? Ze moet uitvogelen wat het doel is van de heks, maar haar zoektocht naar antwoorden kan ervoor zorgen dat ze te laat is…

Spannend slotdeel vol enge monsters

Ottilie en de welkende wereld is het derde en laatste deel in een trilogie vol monsters, spannende gevechten en feminisme. De spanningen lopen steeds meer op, en Ottilie moet een paar mysteries ontrafelen. In dit deel komt alles bij elkaar, en krijg je antwoorden op de vragen waar je nog mee zat. Hoe zit het precies met de heks, wat heeft zij tegen de koning en welke dingen zijn nog een geheim? Er zijn nog veel mysteries om te ontdekken, en dat maakt het nog steeds interessant. Er zijn veel dingen uit het verleden waar Ottilie en haar vrienden nog niet vanaf weten, waardoor er een paar plotwendingen aanwezig zijn in dit boek die je niet ziet aankomen.

De spanning in dit boek is volop aanwezig, hoewel de nadruk iets minder ligt op het vechten met monsters. Ottilie en de heks komen elkaar vaak tegen en dan kan het er spannend aan toe gaan, maar de echte actie is meer richting het einde te vinden. Ottilie is voornamelijk op zoek naar antwoorden en ontmoet nieuwe personages waar je veel vraagtekens bij hebt. In de eerste twee delen is hier naartoe gebouwd en nu vallen alle puzzelstukjes op hun plek. De schrijfstijl van Rhiannon Williams weet het verhaal in ieder geval intrigerend te houden, waardoor je hoe dan ook niet kan stoppen met lezen.

Ottilie als feministische held

Ottilie blijft een personage dat een voorbeeldfunctie kan zijn voor vele lezers. Ze is een dapper meisje dat zich niks aantrekt van de meningen van anderen, ze volgt haar eigen pad en heeft haar oog op het doel. Ondanks de gevoelens die ze heeft, voert de romantiek niet de boventoon en weet ze altijd in gevaarlijke situaties te denken aan anderen. Daarbij laat ze zien dat meisjes heel wat in hun mars hebben, wat de feministische insteek in deze trilogie duidelijk laat zien. Het is pijnlijk om te zien dat anderen het daar niet mee eens zijn, maar Ottilie weet daar wel raad mee. Als lezer kijk je tegen haar op en leef je met haar mee, waardoor het prettig blijft om over dit personage te lezen. Ook merk je dat de andere personages veel te bieden hebben. Sommige personages doen niet altijd het juiste, maar je merkt dat daar veel meer achter schuilt dan je in eerste instantie denkt. Die meerdere lagen aan de personages geven veel meer diepgang aan het verhaal en laten zien dat niet alles zo zwart-wit is als verwacht.

Hoewel het slot van deze trilogie op sommige vlakken niet enorm memorabel is ten opzichte van de vorige delen, weet het verhaal veel spanning te geven en raak je verrast door de plotwendingen die Rhiannon Williams heeft bedacht. De drochten worden steeds gevaarlijker, maar Ottilie wordt daardoor nog stoerder! Ottilie en de welkende wereld is een fijne afsluiter van een fantasierijke trilogie.

Ottilie en de welkende wereld Boek omslag Ottilie en de welkende wereld
Rhiannan Williams
9789025771508