Enigma: Het Geheim van de Kraken – Guido Eekhaut

0
31

Guido Eekhaut is als schrijver bekend om zijn thrillers en sciencefiction voor volwassenen. In Enigma: Het Geheim van de Kraken komen deze twee genres samen in een verhaal voor een wat jongere doelgroep, de young adults, uitgegeven bij Clavis. Het is een buitenaardse zoektocht naar de waarheid achter de Kraken, primitief ogende wezens die leven in de methaanmeren van Titan. Een intrigrerend gegeven, maar is het genoeg voor een onderhoudend ya avontuur?

Het verhaal

Britt is een vijftienjarig meisje, geboren en getogen op Titan, de grootste maan van planeet Saturnus. Daar woont ze samen met enkele duizenden vrouwen en menselijke robots: de Turing. Ze is groter dan meisjes op de Aarde, maar net zo nieuwsgierig. Ondanks haar menselijke origine zal ze echter nooit naar de aarde toe kunnen reizen; ze zou vanwege de zwaartekracht dat niet overleven. Django, een Turing en vriend van Britt, besluit het leven van het jonge meisje een stuk boeiender te maken en neemt haar mee naar de methaanmeren om het oerinstinct van de mens aan te wakkeren: jagen. Samen met Django gaat Britt er jagen op de Kraken. Dat lijken primitieve wezens, maar wat ze aantreft is anders dan ze verwacht had…

Schrijfstijl

Het verhaal heeft een ontzettend interessant uitgangspunt en het is tof hoe de setting uit de verf komt. Het verhaal heeft veel spannende elementen, waarin de thrillerachtergrond van de auteur komt doorschemeren. Toch weet hij het verhaal luchtig genoeg te houden voor de doelgroep, en dat leest fijn.

Wat minder fijn leest zijn de korte fragment zinnen die erg doen denken aan de schrijfstijl zoals in de Star Wars Aftermath reeks van Chuck Wendig. Guido schrijft in korte conclusies, en als die stijl je niet helemaal ligt dan kan het lezen van het boek vermoeiend zijn.

Een voorbeeld:
“Ze gaat nergens naartoe.
Behalve dan naar het oppervlak, naar de meren. Naar de Kraken.
We zullen zo meteen iets vertellen over de Kraken.
Maar nu nog even niet.”

Door veelvoudig conclusies of gedachten toe te voegen die de lezer zelf zou kunnen trekken, leest het verhaal wat stroef. De hoeveelheid komma’s die de zinnen opknippen doen je steeds pauzeren in het verhaal en dat had soepeler gekund. De gefragmenteerde schrijfstijl doet het verhaal simpeler overkomen dan het is, en doet naar mijn mening afbreuk van een anders superorigineel verhaal.

Intrigerend en spannend’

Deze woorden op de kaft van het boek beschrijven het verhaal prima. Een leuk verhaal over een buitenaardse heldin die op ontdekkingstocht gaat en ontdekt dat de Kraken intelligentere wezens zijn dan aanvankelijk gedacht werd. Een leuk concept en een duidelijke sciencefiction over een tiener tussen androïden. Als de stijl met de korte zinnen je aanspreekt, dan is het boek zeker de moeite waard. Voor mij persoonlijk haalde het mijn leestempo en leesplezier helaas flink naar beneden.

Enigma: Het Geheim Van De Kraken Boek omslag Enigma: Het Geheim Van De Kraken
Guido Eekhaut
9789044834024