The Chronicles of Riddick

0
14

Omslag Chronicle

Over slechts enkele weken kunnen we gaan genieten van de derde film over anti-held Riddick. Een tijdje terug hebben we de eerste film in de serie gerecenseerd; Pitch Black. Nu de release van de nieuwe film steeds dichterbij komt is het hoog tijd om de tweede film The Chronicles of Riddick onder de loep te leggen.

Deze recensie bevat spoilers over de film Pitch Black

Riddick houdt zich sinds zijn ontsnapping aan de monsters uit Pitch Black al vijf jaar verscholen op een ijzige planeet. Wanneer huurlingen hem vinden en proberen te vangen besluit hij naar de enige man te gaan die wist waar Riddick verbleef: Imam. Imam woont op de planeet Helion Prime, een vreedzame planeet waar vele volken en religies in vrede samen wonen. Bij zijn aankomst op de planeet belandt Riddick middenin een invasie van de vijandige Necromongers. Dit volk reist van planeet naar planeet en probeert de mensen daar te bekeren tot Necromongers of ze anders samen met hun planeet te vernietigen. Het duurt niet lang voordat Riddick in aanraking komt met de tot godheid verheven leider van de Necromongers, Lord Marshall. Hij neemt Riddick gevangen om zijn gedachten te laten lezen. Tijdens dit proces blijkt Riddick een Furian te zijn. Een voorspelling spreekt over de vernietiging van Lord Marshall door een Furian. Naar zijn weten had hij dat gehele ras uitgeroeid. Riddick ontkomt en ontvlucht de planeet Helion Prime, maar wordt achtervolgd door zowel huurlingen als Necromongers, want Lord Marshall wil koste wat het kost voorkomen dat de voorspelling uitkomt.

Complex
Waar Pitch Black uitblonk in zijn simpliciteit en weinig aanwezige CGI is The Chronicles of Riddick praktisch een en al CGI en is het verhaal vrij complex. De film bevat nog steeds een aantal prachtige sets, maar de planeten, steden, ruimteschepen, luchtgevechten zijn allemaal CGI. Het mag wel gezegd worden dat de CGI er vandaag de dag nog steeds mee door kan.

Het verhaal heeft tot driekwart van de film geen duidelijke richting en lijkt te bestaan uit verschillende verhaallijnen. Aan de ene kant volgen we het verhaal van de Necromongers en hun angst voor de Furian Riddick, maar daarnaast gaat Riddick op zoek naar het meisje Jack uit Pitch Black. Hij vindt haar op een gevaarlijke planeet waar ze in de ondergrondse gevangenis zit opgesloten. Van laatstgenoemde verhaallijn hadden ze een aparte speelfilm kunnen maken, want nu gebeurt het maar een beetje tussen de eerste verhaallijn door en wordt er eigenlijk te weinig aandacht aan besteedt. Aan de andere kant waren deze gebeurtenissen wel nodig om het verhaal naar de grande finale toe te werken.

De vertolkingen zijn allemaal solide. Vin Diesel doet waar hij goed in is en overtuigd wederom als de verbitterde Riddick. De overige castleden doen allemaal hun best met de rollen die ze toebedeeld hebben gekregen. Helaas weet niemand echter een memorabele rol neer te zetten.

Producent: Universal Pictures
Regisseur: David Twohy
Cast: Vin Diesel (Riddick), Karl Urban (Vaako), Thandie Newton (Dame Vaako), Colm Feore (Lord Marshal), Judi Dench (Aereon), Alexa Davalos (Kyra), e.a.