The Hobbit 2: The Desolation of Smaug

0
20

Omslag Chronicle

The Hobbit: The Desolation of Smaug is het middelste deel van  filmtrilogie die Peter Jackson maakt naar het boek De Hobbit van J.R.R. Tolkien.  Het verhaal hiervan speelt zich zo’n zestig jaar voor het epische The Lord of the Rings af. Het boek telt ‘maar’ 250 bladzijden, maar toch besloot Peter Jackson om het verhaal in drie films te vertellen. Misschien een beetje overdreven en een makkelijke manier om extra geld te verdienen, maar Jackson heeft zo ook wel een andere generatie de kans gegeven om kennis te maken met de wonderbaarlijke wereld van Middle Earth. Oorspronkelijk is het boek De Hobbit bedoelt als kinderboek en dat is ook wel te merken in de films. De The Hobbit-films zijn wat lichtvoetiger dan de The Lord of The Rings-films.

Langverwachte vervolg
Na een tussenpauze van een jaar draait het tweede deel eindelijk in de bioscopen. De film begint met een klein voorstukje om wat meer achtergrond te geven aan de motieven van Gandalf en Thorin, maar pakt daarna al snel de draad van het verhaal weer op. Binnen de kortste keren vliegen de special effects je om de oren en het avontuur van Bilbo Balings en de dertien dwergen van Erebor gaat verder.

In het eerste deel zagen we hoe Bilbo op een wat aparte manier werd betrokken bij het reisgenootschap van Thorin Eikenschild om de Eenzame Berg van de dwergen te heroveren van de draak Smaug. Van de draak konden we in het eerste deel nog niet veel zien, dus de meeste fans waren voor dit deel extra enthousiast. In dit deel zouden we namelijk dan toch eindelijk Smaug helemaal te zien en te horen krijgen!

Het genootschap staat in dit deel voor de opdracht om heelhuids de Eenzame Berg te bereiken. Hiervoor moeten ze eerst langs de gedaanteverwisselaar Beorn zien te komen, niet verdwalen in het Mirkwood waar enge spinnen zitten en ongezien Meerstad binnen zien te komen. De film zou natuurlijk niet spannend zijn als er hier en daar niet wat misgaat, dus dat gaat het ook.

Ook dit deel is weer doordrenkt met humor, maar het is qua stijl toch wat volwassener dan het eerste deel. Gelukkig gaat het nu ook niet meer van de ene achtervolging naar de andere, hoewel er alsnog genoeg gebeurt om de vaart niet uit de film te halen.

Bekende gezichten
Wat wel opvallend is, is dat er personages aan toegevoegd zijn die in eerste instantie niet voorkomen in het boek. Dit doet in mijn ogen geen afbreuk aan het verhaal, maar is voor de fans wel een reden om wantrouwig tegenover deze bewerking te staan. Zo keert de elfenprins Legolas terug in deze trilogie en is er een nieuw elfenpersonage het leven in geblazen: de elfenvrouwe Tauriel. Legolas kende we natuurlijk al van The Lord of the Rings, maar Orlando Bloom is in de tijd (11 jaar) die tussen de opnames zat, wel wat ouder geworden. We moeten niet vergeten dat Legolas er namelijk wel wat jonger uit had moeten zien dan de Legolas in The Lord of the Rings. Voornamelijk is het met een dikke laag make-up en veel aanpassingen met de computer opgelost, Orlando’s elfengezichtje is nu net zo strak en glad als in de andere films…

Ook de tovenaar Gandalf de Grijze wordt vertolkt door dezelfde acteur als van The Lord of the Rings. Ian McKellen is nu maar liefst 74 jaar, maar moet er voor deze films toch net zo kwiek en energiek uitzien als eerst. Dat gaat hem trouwens wel goed af, er is bijna geen verschil te zien met deze Gandalf en de The Lord of the Rings-Gandalf.

Haarscherpe beelden en neppe effecten
Het tweede deel is net als het eerste deel opgenomen in 48 fps (frames per seconde), wat voor haarscherpe beelden zorgt. Hierbij moet wel gezegd worden dat door deze perfecte kwaliteit de special effects soms wat nep overkomen. Hier en daar kan je duidelijk zien wat er op de computer is gemaakt en dat kan afleiden van de film. Tevens is deze film in 3D te zien, wat sowieso altijd even wennen blijft, omdat alles op je af komt. Soms lijkt het alsof er geen rekening mee gehouden is dat door het 3D-beeld snelle camerabewegingen moeilijker te volgen zijn dan in 2D. In veel actiescènes springen de beelden van het ene naar het gezichtspunt, waardoor het de kijker even kan duizelen.

Producent: New Line Cinema
Regisseur: Peter Jackson
Cast: Martin Freeman (Bilbo), Ian McKellen (Gandalf), Richard Armitage (Thorin), Orlando Bloom (Legolas), Luke Evans (Bard), Evangeline Lilly (Tauriel), Benedict Cumberbatch (Smaug) e.a.