Star Wars: Rogue One

0
19

Omslag Chronicle

Bijna één jaar nadat The Force Awakens uitgekomen is, verschijnt er weer een nieuwe Star Wars-film in de bioscopen. Rogue One speelt zich af in de wereld van Star Wars, maar dan net voor A New Hope. De film laat zien hoe de blauwdrukken voor de Death Star gestolen zijn; een levensgevaarlijke missie waar in A New Hope met veel respect over wordt gesproken. Rogue One belooft dus een spannend verhaal te worden. Denise (een ‘nieuwe’ Star Wars fan) en haar vriend Jelle (al van kleins af aan fan) schreven weer een duo-recensie voor ons, net zoals bij The Force Awakens.

Jelle
Vanaf de dag dat de eerste Rogue One trailer op het internet verscheen begonnen de verwachtingen van deze film torenhoog op te lopen; X-wings die over ruimte-installaties scheerden, jonge gezichten van bekende rollen uit A New Hope, en vooral een hoop nieuwe gezichten in het Star Wars universum.

De film lijkt vrij rustig te beginnen, maar onmiddellijk wordt duidelijk dat het menens is voor het Keizerrijk wanneer de beruchte wetenschapper Galen Erso gedwongen wordt te helpen bij de bouw van de iconische Death Star. Minuten later is de film echt op gang gekomen, en is Galens dochter Jyn Erso de persoon waar het allemaal om draait. Zodra zij gerekruteerd is door de Alliantie begint een reis langs vele planeten, met voor elke ontmoeting ook een conflict en uiteindelijk de missie die in 1977 al geroemd werd.

Rogue One biedt de nieuwe kijker een ontzettend spannende film met hoog kippenvelgehalte, die net als de oude Star Wars films complex maar boeiend is. Voor de ervaren kijker is de film een frisse maar ook indrukwekkende nieuwe insteek met een paar bekende gezichten in onverwachte hoeken, precies genoeg humor, en al met al een weergaloze prelude voor de trilogie die de wereld jaren terug op zijn kop zette.

Denise
Yes! Weer een nieuwe Star Wars! Ik vond The Force Awakens ontzettend gaaf en had ook heel veel zin om Rogue One te gaan bekijken. De nieuwe Kinepolis in Utrecht had flink uitgepakt met deze filmpremière, want toen we binnenkwamen liepen er overal Stormtroopers rond. Veel bezoekers waren bovendien gekleed in Star Wars merchandise (van t-shirts tot hele pakken). De sfeer zat er dus goed in. Nu de film nog…

Rogue One combineert het retro Star Wars-gevoel met de gave special effects van nu waardoor het beste van beide werelden naar boven komt.

Ik heb met open mond zitten kijken naar de gave actiescènes in Rogue One: wat een prachtige animaties! De gevechten in de ruimte en op het land zijn zo spectaculair weergegeven dat je helemaal de film ingetrokken wordt. Rogue One combineert het retro Star Wars-gevoel met de gave special effects van nu waardoor het beste van beide werelden naar boven komt.

Rogue One is een serieuze film, maar gelukkig zorgt de robot K-2SO voor de nodige humoristische scènes. Daarnaast is het verhaal met tijden erg emotioneel, maar vooral heel erg spannend. Hoewel ik in grote lijnen wel wist hoe het verhaal moest lopen doordat ik de andere Star Wars-films ook al had gezien, bleef ik van begin tot eind geboeid door de film. Toen de aftiteling begon barstte er zelfs een applaus los in de zaal. Het lijkt er dus op dat Rogue One nu al vele harten veroverd heeft.

Producent: Lucasfilm Ltd.
Regisseur: Gareth Edwards
Cast: Felicity Jones (Jyn Erso), Diego Luna (Cassian Andor), Alan Tudyk (K-2SO), Donnie Yen (Chirrut Îmwe), Wen Jiang (Baze Malbus), Ben Mendelsohn (Orson Krennic), Forest Whitaker (Saw Gererra), Riz Ahmed (Bodhi Rook), Mads Mikkelsen (Galen Erso) e.a.
Verschenen: 14 december 2016
Speelduur: 134 min
Leeftijdscategorie:

Vorig artikelVerdermeer – Tahereh Mafi
Volgend artikelDe Wrekers 2: Vlammenwerper – Brandon Sanderson
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.