Gods of Egypt

0
36

Omslag Chronicle

Geschiedenis en mythologie zijn altijd al een dankbare inspiratiebron gebleken om nieuwe blockbusters uit te brengen en Gods of Egypt maakt daar dan ook volop gebruik van. Je zou kunnen denken: Is er met al die nieuwe superheldenfilms van Marvel en DC Comics eigenlijk nog wel plaats voor al dat episch geweld? Mijn antwoord: Absoluut! Die superheldenfilms kunnen wel wat concurrentie gebruiken en films zoals Gods of Egypt zijn een leuke afwisseling van al die andere mannelijke superhelden die hun spierballen laten rollen.

Het verhaal
Gods of Egypt vertelt het verhaal van de jonge dief Bek die in het koninkrijk Egypte woont op het moment dat Osiris de macht overdraagt aan zijn zoon Horus. Dat is althans zijn bedoeling, maar Set, de broer van Osiris, strooit roet in het eten tijdens de kroning: hij vermoordt Osiris en verminkt Horus. Deze trekt zich terug in ballingschap terwijl Set het eens zo vredige en welvarende Egypte in duisternis en chaos onderdompelt en bijna alle mensen tot slaaf maakt. Totdat Bek door zijn geliefde Zaya overgehaald wordt om in te breken in de schatkamer van Set om de ogen van Horus te stelen, zodat hij de wereld kan verlossen van de usurpator. Tijdens hun ontsnapping sterft Zaya echter en moet Bek Horus in zijn eentje weten te overhalen. Ze gooien het op een akkoordje en beginnen dan aan hun queeste om Set van de troon te stoten. Hun zoektocht verloopt weliswaar niet zonder slag of stoot, wat hen in allerlei gevaarlijke situaties brengt en regelmatig zorgt voor een grappige woordenwisseling tussen de mondige sterveling en de verbannen god.

Goden en superhelden
Tijdens de film waren er wel enkele overeenkomsten met verschillende andere films te herkennen. Als we nu bijvoorbeeld Horus en Thor met elkaar vergelijken dan kom ik tot de conclusie dat ze best veel van elkaar weghebben. Beide zijn lichtelijk arrogant en zien zich als verheven boven iedereen. Door omstandigheden worden ze echter (figuurlijk) van hun troon gestoten en leren ze in ballingschap waar het leven eigenlijk om draait. Maar uiteindelijk zien beide personages in dat mensen uitstekende bondgenoten kunnen zijn. Teamwork kan tot overwinningen leiden, ook al lijkt het op het eerste gezicht een vreemde alliantie, vergelijkbaar met The Avengers, waarin een mengelmoes van mensen met een god en een groen monster uiteindelijk een team vormen.

Daarnaast zijn er ook enkele parallellen te trekken met Clash of the Titans. De slechte god wil de wereld onderwerpen, de goede goden uitmoorden (Hades vs. Set) en hij maakt gebruik van een monster om dit alles te bewerkstelligen. Oké, in Gods of Egypt zijn het de goden zelf die in een monster veranderen en alles verwoesten tijdens hun gevecht en laten ze niet hun halfgoden een gevecht voeren met hun favoriete huisdiertje, maar toch, de film eindigt ook met een groot gevecht tussen goed en kwaad die de stad half in puin legt.

Cast en personages
Gods of Egypt weet best een indrukwekkende cast bij elkaar te brengen met enkele grote namen als Gerard Butler, Nikolaj Coster-Waldau en Geoffrey Rush. Butler speelde eerder al in epische films zoals 300 en hij weet dan ook een geloofwaardige slechterik neer te zetten als Set. Nikolaj Coster-Waldau kennen we natuurlijk allemaal van Game of Thrones en daar had hij al wat ervaring met het spelen van een verwaande zoon die eens met zijn neus op de feiten gedrukt wordt en leert dat een beetje nederigheid geen kwaad kan. Net als Jamie Lannister is Horus in het begin nogal verwaand, maar gaandeweg verandert hij. Hij leert waartoe respect en nederigheid ten opzichte van anderen kunnen leiden en dat als je in jezelf gelooft, je grote dingen kunt bereiken. Geoffrey Rush speelt de zonnegod Ra, Horus’ grootvader. Ra vaart in zijn eentje op het schip der creatie boven de wereld en beschermt deze. Mij deed het een beetje denken aan Pirates of the Caribbean: het eeuwige leven op een schip als kapitein, maar de keerzijde is redelijk nadelig (alleen zijn in Gods of Egypt versus als skelet rondlopen in de maneschijn in PotC).

Naast deze grote namen zien we het relatief nieuwe gezicht van Brenton Thwaites als de jonge dief Bek. Hij houdt zich goed staande naast de rest en zorgt voor een grappige noot in het verhaal. Bek daagt Horus uit en houdt hem scherp met allerlei gevatte opmerkingen. Eigenlijk zorgt Bek voor de grote veranderingen in Horus en het humoristische kantje in de film.

Producent: Summit Entertainment
Regisseur: Alex Proyas
Cast: Brenton Thwaites (Bek), Courtney Eaton (Zaya), Nikolaj Coster-Waldau (Horus), Elodie Yung (Hathor), Gerard Butler (Set), Geoffrey Rush (Ra) e.a.