Zusters van de zee – Robin Corbee

0
68

Omslag Zusters van de zee

Anna woont samen met haar vader in een klein, knus huisje aan zee. Ze houdt van het huis en deze plek, en wil er nooit meer weg. Helaas wordt de huur verhoogd en lijkt het erop dat haar vader het huis niet meer kan betalen. Maar dat is niet Anna’s enige probleem. Er zitten namelijk verschillende stemmen in haar hoofd die tegen haar spreken en haar opdrachten geven. Als ze op een nacht besluit zo’n opdracht op te volgen, wordt de vuurtoren getroffen door een bliksemschicht – precies zoals de stem had voorspeld. Wat betekent dit? Is dit normaal en kan Anna het zelf oplossen, of moet ze toch maar weer op consult bij dokter Knijp?

Anna is niet de enige hoofdpersoon in Zusters van de zee. Ze moet deze eer delen met een mysterieuze crimineel: De Ekster. De stad en alle omliggende dorpen zijn al jaren in de greep van deze gevreesde man, die er niet voor terugdeinst om geweld te gebruiken en het vooral gemunt heeft op juweliers. Toch is hij tot nu toe altijd op vrije voeten gebleven.

Op een nacht ontmoeten Anna en De Ekster elkaar. Ze ontdekken samen dat er op de bodem van de zee een grote schat ligt: een van de beelden van de zusters van de liefde. De complete schat bestaat uit twee beelden van de zusters, die volgens de legende degene die ze verenigt eeuwige liefde zullen schenken. Anna heeft daar wel oren naar. Die beelden zijn vast veel waard! De Ekster deelt haar gedachte, dus ook hij gaat op zoek. Zullen ze de beelden in hun eentje kunnen vinden, of hebben ze elkaars hulp nodig?

Stijl en structuur
Het verhaal begint met een warrige proloog. Later geeft deze informatie wel wat verheldering, maar het neemt ook een deel van het mysterie weg. De proloog daarom kon misschien beter worden weggelaten. Het verhaal zelf is vermakelijk en leest snel weg. De verhaallijn en de plot zijn origineel en goed bedacht.

Het is alleen jammer dat het boek vaak vervalt in dwangmatig aanvoelende romances, waarin de clichématige tienergedachten en -gedragingen je om de oren vliegen. Het lijkt alsof dit er alleen aan toegevoegd is om het verhaal interessanter of leuker te maken voor de doelgroep, maar voor mij werkt het zeer averechts.

Ook zijn sommige gebeurtenissen té toevallig, waardoor het verhaal geforceerd overkomt. Dat is zonde, want het verhaalidee zelf is erg goed. Als het in een wat lossere schrijfstijl was uitgewerkt, zou dit boek best een klapper kunnen worden. Het is dus jammer dat er meer in het verhaal zit dan er nu uitgehaald wordt.

Daarnaast is ook de plotwending op het einde wel erg abrupt. Opeens gaat het van een lief ‘wat-hebben-we-het-toch-gezellig’-sfeertje naar een diehard, bijna apocalyptische setting. Dat is voor de lezer even schrikken. Die overgang had best wat rustiger mogen zijn, zodat je even kunt wennen voordat de hel losbarst. Nu is hierdoor het overzicht soms weg.

Zusters van de zee is een origineel verhaal, maar het is helaas niet zo goed uitgewerkt.

Anna is een zeventienjarig meisje dat met haar hoofd in de wolken zit. Ondanks dat ze stemmen hoort, maakt ze zich daar niet zo druk om. Natuurlijk is ze er wel soms bang voor, vooral omdat ze er vroeger erg mee is gepest, maar ze heeft het idee dat het haar ook mooie dingen kan brengen.

De Ekster is veel minder zorgeloos. Hij is constant op de vlucht en zoekt plaatsen om op adem te komen. Al vanaf het begin lijkt hij erg om Anna te geven, wat zijn stoere reputatie op het spel zet. Maar niet alles is wat het lijkt.

Geen van beide personages springt eruit en ze zijn allebei redelijk vlak. Het personage dat wel indruk maakt is Pjotter, de gekke vuurtorenwachter. Hij doet heel jolig en iedereen denkt dat hij gek is, maar ondertussen heeft hij wel alles door en houdt hij de boel goed in de gaten. Hij redt Anna en De Ekster meerdere malen, zonder er iets voor terug te vragen.

Zusters van de zee heeft een verfrissende en originele insteek. Het verhaal zou het goed kunnen doen, ware het niet dat het misgaat met de uitwerking. Het verhaal komt wat geforceerd over en de stijlwisselingen, met name aan het einde van het boek, zijn te snel en onoverzichtelijk. Dat is jammer, want er zou zoveel meer uit dit idee gehaald kunnen worden.

[product_page sku=”9789048822201″]

Zusters van de zee Boek omslag Zusters van de zee
Robin Corbee