Warrior Cats 2: Water en Vuur – Erin Hunter

0
13

Omslag Warrior Cats 2: Water en Vuur

Water en vuur gaat verder waar het eerste deel van de Warrior Cats-serie is gestopt. Na een heftig gevecht met de SchaduwClan is voormalig huiskat Vuurpoot benoemd tot krijger van de DonderClan en daar hoort een nieuwe naam bij: Vuurhart. Samen met zijn beste vriend Grijsstreep gaat Vuurhart op zoek naar de WindClan, die in het voorgaande boek door de SchaduwClan van hun territorium is gejaagd. Alles lijkt goed te gaan, maar op de terugweg hebben de katten een aanvaring met de RivierClan, waarbij één van de RivierClankatten sterft. Iets wat de RivierClan niet snel zal vergeten. Het duurt dan ook niet lang voordat er sporen van de RivierClan en de SchaduwClan op DonderClanterritorium worden gevonden. Alles wijst erop dat de RivierClan en de SchaduwClan met elkaar samenspannen tegen de DonderClan.

Maar een dreigende oorlog tussen de Clans is niet het enige waar Vuurhart zich zorgen over maakt. Grijsstreep wordt namelijk verliefd op een poes uit de RivierClan en kijkt nauwelijks nog naar zijn beste vriend om. Vuurhart kan niet anders dan twijfelen over Grijsstreeps loyaliteit aan de DonderClan en hij voelt zich eenzamer dan ooit. Zal het hem lukken Grijsstreeps geheim te bewaren en tegelijkertijd de DonderClan te beschermen?

Meer verhaal
Waar De wildernis in (deel één van de Warrior Cats-serie) voornamelijk over Vuurharts komst bij de DonderClan en de oorlog met de SchaduwClan ging, lopen in dit boek behoorlijk veel verhaallijnen door elkaar. Er dreigt alweer een oorlog en Vuurhart heeft nog meer problemen. Omdat hij vroeger een poesiepoes (huiskat) was, vertrouwen sommige clangenoten hem nog steeds niet. Vuurhart doet zijn best om zich te bewijzen, maar tegelijkertijd verlangt hij ook terug naar zijn oude omgeving. Als hij een bezoekje aan zijn vroegere huis brengt, komt hij zijn zusje tegen. Vuurhart vindt het heerlijk om met haar te kunnen praten, maar als de rest van de DonderClan hier achter komt, zullen ze nog meer twijfelen aan Vuurharts loyaliteit voor de stam. Ook aan Grijsstreeps loyaliteit wordt getwijfeld wanneer hij verliefd wordt op een poes van de RivierClan. De liefde tussen Grijsstreep en de RivierClanpoes stelt de vriendschap tussen Grijsstreep en Vuurhart hevig op de proef.

De vele verhaallijnen in Water en vuur maken het boek een stuk interessanter en spannender dan deel één. Er gebeurt meer en de katten hebben sterkere emoties en drijfveren. Vooral Vuurharts gevoelens zijn erg realistisch. Al deze verhaallijnen zorgen er echter wel voor dat Water en vuur ingewikkelder is dan deel een. Vooral de jongere lezers zullen hier tegen aan lopen.

Af en toe verwarrend
Om Water en vuur goed te begrijpen, is het verstandig om eerst deel een te lezen. Veel termen die gebruikt worden in de wereld van Warrior Cats worden niet meer uitgelegd. Zo speelt dit boek zich af tijdens bladkaal (winter) en is er een constante dreiging van tweebenen (mensen) en monsters (auto’s). Ook komen er erg veel karakters voor in dit boek, die niet allemaal meer apart voorgesteld worden. Gelukkig staat er als geheugensteuntje een namenlijstje voorin het boek, waarin precies is beschreven wie welke kat is, wat hij doet en bij welke stam hij hoort. Ook is voorin een plattegrond te vinden, die de territoriums van de vier Clans laat zien en een beeld geeft van hoe hun wereld eruit ziet.

Dit boek bevat veel minder taalfouten dan het eerste deel, maar er staan nog steeds veel verwarrende naamfouten in. De kattennamen zijn op zich al vrij verwarrend (omdat ze allemaal eindigen op -poot, -ster, -vacht, -staart en dergelijke) maar soms worden de namen ook door elkaar gehaald. Vuurhart en Grijsstreep worden af en toe Vuurpoot en Grijspoot genoemd en als de twee vrienden bijvoorbeeld in gesprek zijn, heet Vuurhart soms ineens Vuurstreep. Dit maakt het verhaal er alleen maar ingewikkelder op. Gelukkig worden deze naamfouten naar het einde van het boek toe steeds minder.

Sterk vervolg
Ondanks de naamfoutjes is Water en vuur een boek dat lekker wegleest, met meer spanning, meer gebeurtenissen en beter uitgewerkte gevoelens dan deel één. Het verhaal is goed, al zullen de vele verhaallijnen soms wat ingewikkeld zijn voor de jongere lezers. Toch is Water en vuur een sterk vervolg, dat erg nieuwsgierig maakt naar deel drie.

Warrior Cats 2: Water en vuur

Erin Hunter | Fantoom | 2003
Originele titel: Warriors, Fire and Ice

Vuurpoot, de nieuweling in de DonderClan is ondertussen Vuurhart geworden, een dappere krijger. Wanneer de tijd van de vallende bladeren komt wordt het echt moeilijk in het woud: honger en voedseltekort, geheime bondgenootschappen en de machtshonger van enkele katten bedreigen de vrede tussen de vier Clans. Net op dat moment wordt Vuurharts beste vriend, Grijspoot hevig verliefd. Die verliefdheid zal hun vriendschap zwaar op de proef stellen.

In dit tweede deel van de Warrior Cats raken Vuurhart en de DonderClan verwikkeld in een heftige territoriumstrijd, wanneer de WindClan uit hun jaaggebied wordt verdreven. Zal de DonderClan erin slagen de WindClan te redden én hun eigen grondgebied te verdedigen tegen de SchaduwClan? En is de SchaduwClan wel de werkelijke vijand?

Vorig artikelKronieken van de Wilde Regenlanden 1: Drakenhoeder – Robin Hobb
Volgend artikelKhaal 1