Riddick (The Chronicles of Riddick 3)

0
110

Omslag Chronicle

In het jaar 2000 verscheen de film Pitch Black met de toen nog redelijk onbekende Vin Diesel in de hoofdrol als antiheld Richard B. Riddick. De film werd al snel een ware culthit en het is dan ook niet vreemd dat er een vervolg kwam op de film. In 2004 verscheen dan ook The Chronicles of Riddick. De verwachtingen waren hooggespannen, maar die werden slechts deels ingelost. Het tweede deel in de reeks was te groots en miste de simpliciteit die de eerste film zo vermakelijk maakte. Na veel lobbyen en steun van fans is het Vin Diesel en regisseur David Twohy gelukt om dertien jaar na Pitch Black een derde film binnen de franchise uit te brengen: Riddick.

Aan het einde van The Chronicles of Riddick doodt Riddick de meedogenloze Lord Marshal en bestijgt zo de troon van de Necromongers. In de jaren die volgen raakt Riddick zijn scherpte kwijt en geniet hij in volle teugen van zijn nieuw verworven macht. Lord Marshals vroegere rechterhand, Vaako, aast echter nog steeds op de troon en het lukt hem Riddick naar een verlaten planeet te lokken om hem daar te laten liquideren. Riddick overleeft de aanslag op zijn leven, maar komt er niet heelhuids vanaf. Hij besluit zijn situatie te omarmen en de wilde planeet te gebruiken om zijn moordinstinct terug te krijgen.

Terug naar de basis
De titel is simpel, kort, maar krachtig. Deze simpliciteit is doorgevoerd in de gehele film. In Riddick zien we geen grootse actiesequenties of een veelvoud aan vreemde planeten en we krijgen ook geen ingewikkeld verhaal, zoals we dat wel allemaal zagen in The Chronicles of Riddick. Het draait om de antiheld Riddick, die het opneemt tegen monsterachtige wezens en een groep premiejagers die het allemaal hebben voorzien op zijn leven. Op dit front doet de film heel erg denken aan Pitch Black. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een bijgewerkte  versie is van die film. Mensen die de eerdere films nooit gezien hebben zullen zich prima vermaken met deze film, maar sommige  fans van het eerste uur kunnen zich storen aan het gebrek aan originaliteit. Persoonlijk heb ik me er niet heel erg aan gestoord. Ondanks de vele gelijkenissen is de film dankzij de humor, de actie en een sterke Vin Diesel namelijk een genot om naar te kijken.

Prima cast
Naast Diesel, die wederom een geweldige Riddick neerzet, doet de rest van de cast het voldoende. Het merendeel van de personages zijn gebaseerd op clichés uit het genre, waarvan een aantal nauwelijks iets aan het geheel toevoegt. Naast de benodigde stoere one-liners, is er ook genoeg ruimte voor humor. Vooral de nog redelijk onbekende Dave Bautista viel wat dat betreft in positieve zin op. Matt Nable maakt met zijn personage als Boss Johns een sterke link met Pitch Black.

Het uiterlijk van de planeet en alle wezens die Riddick tegenkomt zien er schitterend en overtuigend uit. De actiescènes zijn niet altijd even origineel, maar weten wel te vermaken.

Producent: Universal Pictures
Regisseur: David Twohy