Twinkel – Katharine Holabird

0
74

Omslag Twinkel

Katharine Holabird is bekend geworden door haar boeken over Angelina Ballerina, een balletdansende muis. Nu zijn dat al redelijk roze boekjes, maar voor haar nieuwste prentenboek, Twinkel, doet ze er samen met Sarah Warburton nog een tandje bovenop. Feetje Twinkel is namelijk van top tot teen roze. Héél erg roze. Ze heeft een roze jurkje, roze vleugels, roze bloemen in haar haar en een roze toverstokje. En daar komen natuurlijk ook nog feeënglitters bij kijken.

Welkom op de Feeënschool
Feetje Twinkel is helemaal opgewonden: ze mag voor het eerst naar de Feeënschool voor Magie en Muziek! Samen met haar vriendinnen Pippa en Lili gaat ze daar allerlei spannende spreuken leren. De feetjes oefenen met het omtoveren van bananen tot ballonnen, theepotten tot kroontjes en krukjes in bomen. Ze krijgen ook huiswerk mee, maar er is één regel: ’s nachts mag er niet worden getoverd, want je wilt niemand tot last zijn. Maar Twinkel is nog helemaal niet zo goed in spreuken… Lukt het haar wel om zich aan deze regel te houden?

Veel roze en veilige glitters
Twinkel is een lief prentenboek met erg roze feetjes. Of tenminste, elk feetje heeft een eigen kleur, maar het grootste deel van het verhaal speelt zich rondom Twinkel af. Het roze is dus volop aanwezig en de liefhebbers komen niets tekort. Op het omslag en op de laatste pagina zitten als bonus zelfs nog wat feeënglitters, die – gelukkig voor de voorlezende ouder – nauwelijks lijken af te geven. De volgende dag met glitters op de neus op kantoor verschijnen is dus niet nodig.

De volgende dag met glitters op de neus op kantoor verschijnen is niet nodig.

Zoals in veel dunne prentenboeken gebeurt er niet ontzettend veel in dit verhaal. Twinkel gaat naar school, ontdekt dat ze moeite heeft met leren en probeert daar op een onhandige manier iets aan te doen. De andere dieren in het bos zijn hiervan minder gecharmeerd, maar Twinkel krijgt wel een goede tip voor het onthouden van haar spreuken: iets waar jonge kinderen zelf misschien ook nog wel iets aan hebben.

De illustraties vullen het verhaal daarbij perfect aan. Er is weliswaar veel roze dat de ‘stoere jongens’ afschrikt, maar zo zoetsappig zijn de tekeningen nu ook weer niet. Warburton heeft een komische tekenstijl met veel details, waardoor er op elke pagina veel te zien is. De poppige gezichtjes van de kleine feetjes zijn grappig, maar ook sprekend en herkenbaar.

Wie niet van roze houdt, kan Twinkel beter overslaan: dit is duidelijk een boek voor kleine prinsjes en prinsesjes die graag over feetjes dromen. Toch is de illustratrice niet bang om ook wat andere kleuren te gebruiken, waardoor er samen met alle leuke details veel te zien is. Het verhaal zelf is niet zo uitgebreid, maar bevat wel een goede tip waarmee jonge kinderen dingen beter kunnen onthouden. Toch een beetje leerzaam dus, en wat ook niet onbelangrijk is voor de voorlezende ouder: de glitters lijken nauwelijks af te geven!

[product_page sku=”9789051164008″]

Twinkel Boek omslag Twinkel
Katharine Holabird