Drakentovenaar – An Janssens

0
97

Omslag Drakentovenaar

In Drakenkoningin nam An Janssens ons mee in een wereld waar machtige tovenaars met een hoogmoedig experiment een bijna onleefbare wereld hadden geschapen. Het noorden is hierdoor een grote ijsvlakte geworden, het zuiden een door vlammen verzengde woestenij. De Grote Muur scheidt beide werelden van elkaar en aan beide kanten van deze muur proberen de mensen nu 700 jaar later hun leven te leiden. Waar het eerste boek de gebeurtenissen aan de noordkant van de muur beschreef, neemt Janssens ons nu mee naar de zuidkant, waar het zo heet is dat mensen slechts diep in de berggrotten kunnen overleven.

We volgen de jonge Var, die opgroeit als zoon van een rebellenleider. Hij woont diep in de berggrotten aan de zuidelijke kant tegen de muur aan. Zijn hele leven werkt hij toe naar één doel: de tovenaarsprinses ontvoeren uit haar kasteel en zo de koninklijke familie onder druk zetten om de Grote Muur te doen vallen en de weg naar het koele noorden te openen. Tijdens het uitvoeren van het plan gaat echter niet alles zoals gepland en komt het leven van Var op verrassende wijze op zijn kop te staan.

Begin bij het begin
Een van de interessante dingen in dit boek is dat we bij het begin van het verhaal weer teruggaan naar het begin van Drakenkoningin, met het verschil dat we nu de gebeurtenissen aan de andere kant van de muur volgen. Waar we dus eerst het verhaal van Thala aan de ijskoude noordelijke kant volgden, komen we nu te weten wat er zich op hetzelfde moment aan de zuidelijke kant afspeelt. Hoewel je eigenlijk niet eens per se hoeft te weten wat er in het eerste deel is gebeurd en de verhaallijnen zich (nog) nauwelijks kruisen, is het mooi om te zien hoe beide lijnen langzaam naar elkaar toe bewegen. En ook al hebben beide hoofdpersonages eenzelfde doel voor ogen (de heersers aan hun kant van de muur van de troon stoten), de uitwerking is compleet anders. Drakentovenaar is dan ook een heel nieuw verhaal met zijn eigen personages en sfeer.

Originele wereld
In de recensie van Drakenkoningin gaf ik al aan dat de wereld van An Janssens erg origineel was. De draken die erin voorkomen hebben een bijzondere achtergrond en daarnaast werden er nog enkele interessante wezens geïntroduceerd, die elk op hun eigen wijze het verhaal beïnvloedden. In dit vervolg heeft Janssens opnieuw enkele mooie vondsten uit haar pen getoverd. De steenharpij Meli was mijn persoonlijke favoriet, maar ook de Magiezuiger en Buigers spelen een heel belangrijke rol in het verhaal. Hun vaardigheden worden ten volle benut om het plot aan te sturen en zijn dus niet slechts ter decoratie aanwezig.

Waar deze leuke vondsten een mooie sfeer wekken in de wereld die Janssens heeft geschapen, zijn het de personages die wat mij betreft het boek maken. Met verrassende ontwikkelingen, antihelden en intriges blijft het spannend te lezen wat Var steeds weer te wachten staat. Het verhaal zelf las door de vlotte schrijfstijl die Janssens nog steeds hanteert lekker door. Hier en daar volgden de ontwikkelingen zich wel heel snel op, of kon een situatie net iets te gemakkelijk of te toevallig worden afgehandeld, maar dat deed niks af aan het leesplezier.

An Janssens laat met dit vervolg zien dat zij zeer terecht door Luitingh is opgepikt. Haar verhalen hebben een lekker tempo, maar het zijn vooral de personages en wezens die ervoor zorgen dat zij zich kan meten met menig fantasyschrijver uit de stal van Luitingh. In oktober verschijnt Drakenvuur en ik kan niet wachten me weer te laten verrassen door Janssens’ inspiratie.

[product_page sku=”9789024564743″]

Drakentovenaar Boek omslag Drakentovenaar
An Janssens
9789024564743
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.