The Poison Diaries I – Maryrose Wood

0
209

Omslag The Poison Diaries I

The Poison Diaries is het eerste deel van een trilogie over Jessamine Luxton, een zestienjarig meisje dat met haar vader in een vervallen kapel in de buurt van Alnwick Castle woont. Jessamine’s vader is apotheker en kweekt verschillende medicinale planten en kruiden in zijn grote, ommuurde giftuin. Jessamine probeert haar vader zoveel mogelijk te helpen, maar tot haar grote ongenoegen mag ze zijn giftuin absoluut niet in. Daar komt verandering in als er op een dag een vreemdeling op de stoep staat. De vreemdeling heeft een weesjongen bij zich, die volgens hem uitzonderlijke krachten bezit. Jessamine is meteen gefascineerd door de mysterieuze jongen, genaamd Weed. Ook Jessamine’s vader is geïnteresseerd, want Weed lijkt nog meer over planten te weten dan hij.

De band tussen Jessamine en Weed wordt steeds hechter en groeit uit tot liefde. Weed heeft echter een groot geheim: hij kan met planten communiceren. Hij weet precies welke planten een mens van de dood kunnen redden, maar hij weet ook met welke kruiden hij iemand kan vermoorden. Als Jessamine plotseling ziek wordt, zal Weed zijn gave moeten gebruiken om haar te kunnen redden. Maar dan blijkt dat ook Jessamine’s vader met een groot geheim rondloopt.

Verband met de realiteit
The Poison Diaries is geschreven door Maryrose Wood, maar is gebaseerd op een concept van de hertogin van Northumberland, de huidige bewoonster van het Noord-Engelse Alnwick Castle. Op het terrein van dit kasteel is ook een giftuin te vinden, waar de giftuin uit The Poison Diaries op is gebaseerd.

Schrijfster Maryrose Wood besteedt in The Poison Diaries veel aandacht aan het beschrijven van de omgeving. Het vervallen huisje van Jessamine, het oude Alnwick Castle en de vele planten en kruiden worden zo realistisch beschreven dat het lijkt alsof je midden in het verhaal staat. De karakters uit The Poison Diaries zijn echter minder goed uitgewerkt. Het verhaal is in dagboekvorm geschreven, met Jessamine als de ik-figuur, waardoor vooral haar karakter goed uit de verf komt. Weed leer je nauwelijks kennen in het eerste gedeelte van het boek, waardoor het lijkt alsof de liefde vooral van Jessamine’s kant komt. Pas later, als Jessamine ziek wordt, neemt Weed het dagboek van haar over en leer je hem beter kennen.

Een minpuntje van dit boek is dat het verhaal soms net iets te snel gaat, waardoor het wat ongeloofwaardig lijkt. Zo gelooft Jessamine Weed vrijwel meteen als hij haar over zijn gave vertelt en vindt de vader van Jessamine dat de twee maar gelijk moeten trouwen. Dit had iets beter uitgewerkt kunnen worden.

Grammaticale fouten
Een doorn in het oog zijn de vele grammaticale fouten in The Poison Diaries. Op de redactie zijn veel spelfouten en slordigheden over het hoofd gezien en zinnen zijn vaak houterig geformuleerd, waardoor het verhaal niet lekker leest. Soms ontbreken witregels en soms staan er juist onnodige witregels en kopjes tussen een doorlopende tekst. Zonde, want het verhaal van The Poison Diaries verdient beter. Het lijkt nu niet goed op papier te zijn gezet.

Ondanks de vele grammaticale fouten, past de schrijfstijl van Maryrose Wood goed bij de tijd en plaats van het verhaal. The Poison Diaries is formeel en soms zelfs wat ouderwets en bombastisch geschreven. Dit zorgt ervoor dat je meegenomen wordt naar vervlogen tijden en echt het idee krijgt dat het boek geschreven is door een meisje in de achttiende eeuw.

The Poison Diaries is erg mooi vormgegeven met een mysterieuze cover met gouden letters en versiersels. Het is echter lastig om door de vele redactiefouten heen te kijken. Als dat je toch lukt dan blijft er een mooi verhaal over dat doet denken aan een magisch-realistisch sprookje en dat zeker benieuwd maakt naar deel twee en drie van deze serie.

[product_page sku=”9789078345510″]

The Poison Diaries I Boek omslag The Poison Diaries I
Maryrose Wood