Het Moordenaarsgilde – Licia Troisi

0
36

Omslag Het Moordenaarsgilde

Het Moordenaarsgilde speelt zich af in de Verrezen Wereld, een wereld dat jaren geleden verscheurd werd door een grote oorlog. De hoofdpersoon Dubhe is een dievegge, die ingehuurd kan worden om zaken te stelen uit huizen van rijkaards. Ze is opgeleid door haar meester, die haar tijdens zijn leven angstvallig voor het moordenaarsgilde heeft beschermd. Hij heeft haar op het hart gedrukt om nooit bij deze gilde te gaan en, het liefst zelfs, er niet mee in aanraking te komen. Het lot trekt haar echter toch richting het gilde. Ze wordt erin opgenomen omdat ze ooit iemand gedood heeft en ze voorbestemd is om bij het gilde te komen. Geleidelijk aan worden haar geheimen onthuld.

Taalgebruik
Het taalgebruik is vrij simpel, maar nooit zo simpel dat het betuttelend wordt. Het Moordenaarsgilde is daarom geschikt voor jongeren tussen de twaalf en zestien jaar oud. Wat wel erg jammer is, is dat er in de tekst onnodige fouten worden gemaakt, zoals zinnen die halverwege overgaan op een nieuwe regel. Dit stoort het lezen even.

Wereld en personages
De wereld wordt goed omschreven, maar laat soms nog te veel aan de verbeelding over. Regelmatig is het moeilijk te plaatsen waar de personen zich precies bevinden. Het is daarom goed dat er een kaart van de wereld en van sommige gebouwen is bijgesloten in het boek. Als men de kaart erbij houdt, zijn de reizen al beter te volgen.
De personages in het boek zijn plat, met uitzondering van Dubhe en een bevriende magiër Lonerin. Dubhe’s meester speelt een aanzienlijke rol in het verhaal, maar ontwikkelt zich als personage niet veel. Dubhe zelf verandert wel gedurende het verhaal. Een voorbeeld is dat ze minder naïef wordt. Door flashbacks leer je steeds meer over haar, waardoor het inleven in het personage gemakkelijker gaat.
Lonerin trekt de aandacht en weet deze redelijk vast te houden. Waar er een honderdtal bladzijden nodig zijn om Dubhe overtuigend neer te zetten, overtuigt Lonerin vanaf het eerste moment. Hij is helaas een uitzondering.

Sfeer
Het Moordenaarsgilde wordt omgeven door een duistere sfeer. De auteur slaagt erin de wanhoop van Dubhe op de lezer over te brengen. Ze leeft in zenuwen omdat ze ontmaskerd kan worden als dief of achterna wordt gezeten door de moordenaars met hun eisen. Doordat deze gehaaste sfeer goed overkomt, weet de auteur de lezer toch in de ban van het boek te houden.

Plot
De plot is in de grote lijnen voorspelbaar. Dubhe’s vrees wordt werkelijkheid, maar ze weet er toch nog aan te ontsnappen door de hulp van een derde. De flashbacks naar het leven met haar meester zijn een welkome afwisseling en brengen meer inzicht in Dubhe’s karakter, maar kunnen het tempo van het verhaal ophouden.

Het Moordenaarsgilde is een verhaal dat veelbelovend begint. Het is zonde dat de auteur niet veel meer uit de verhaallijn heeft getrokken. De sfeer zet de toon en draagt het verhaal, maar de overige zaken stellen teleur. Hierdoor zakt het verhaal in.

Oorlogen van de Verrezen Wereld 1: Het Moordenaarsgilde

Licia Troisi | Fantoom | 2006
Originele titel: La Setta Degli Assassini

Veertig jaren zijn er voorbij gegaan sinds de grote oorlog met de Tiran is beëindigd. De Tiran kreeg nooit genoeg van het veroveren. Maar ook al is de oorlog voorbij, nog steeds heeft de wereld haar vrede niet teruggevonden. Dohor, een drakenridder en de nieuwe Koning van het Land van de Zon, breidt langzaam zijn invloed op de wereld uit. Zijn moordenaarsgilde zoekt moordenaars en strijders overal in de wereld om zijn duistere plannen uit te voeren. Eén van deze vreselijke mensen is de zeventienjarige Dubhe die de meest bekwame dief van het hele Koninkrijk is. Het gilde zegt dat Dubhe een menselijk wezen is met de duistere lust om te moorden. Dubhe zelf zwoer, dat ze niemand meer zou vermoorden na het vreselijke ongeval dat van haar een dakloze wees maakte. Maar het gilde weet als geen ander hoe ze iemand met een vloek moeten overtuigen.
Een vloek die Dubhe verandert in een slaaf die kan doden op commando.