The Lone City 1: The jewel – Amy Ewing

0
91

Omslag The Lone City 1: The jewel

Violet Lasting is een surrogaat. Ze beschikt over bijzondere gaven en is daarom opgegroeid in Southgate, één van de vier houderijen van The Lone City. Ze zal morgen naar de veiling gaan als nummer 197, waarna ze bij een vrouw van adel in The Jewel zal komen te wonen om vervolgens haar kind te baren. In The Jewel, de binnenste ring van de stad, wonen de rijkste inwoners van het eiland, maar ook de gevaarlijkste. Violet kan gered worden, maar komt er dan achter dat haar vriendin Raven groot gevaar loopt. Kiest ze voor haar eigen vrijheid, of voor de veiligheid van Raven?

Glitter en glamour
The jewel bevat alle elementen waar ik van smul als ik een YA boek lees: een arm maar bijzonder meisje komt terecht in een rijke samenleving vol exorbitante figuren waarin zijzelf groot gevaar loopt. In The jewel passeren prachtige jurken, balzalen en landhuizen de revue en ik kan altijd heerlijk wegdromen bij zulke boeken. Fans van boeken als De selectie door Kiera Cass en De edelsteentrilogie door Kerstin Gier zullen dit boek vast en zeker geweldig vinden! Toch is The jewel geen oppervlakkig boek waarin het alleen draait om glitter en glamour. Het boek bevat een diepere laag en je komt steeds meer te weten over het surrogaatschap en de gevaren die hieraan kleven… en dat zijn er nogal wat!

Gevaar
De Hertogin van het Meer, door wie Violet gekocht wordt, wil dat haar surrogaat zo snel mogelijk een kind baart om de anderen voor te zijn. Als Violet een meisje baart kan dit kind namelijk uitgehuwelijkt worden aan de zoon van de Electrix, de vrouw die als het ware de koningin van The Lone City is . Hierdoor zal Het Huis van het Meer een hoop aanzien en macht krijgen, en dat is precies waar de hertogin op uit is.

Vrouwen van adel zijn zelf niet meer in staat om gezonde kinderen op de wereld te zetten, maar sommige vrouwen uit de armste laag van de bevolking beschikken over bijzondere gaven waardoor zij dat nageslacht wel kunnen voortbrengen. Dit is echter niet zonder gevaar. De sessies die Violet met de dokter heeft om haar krachten te beheersen gaan er steeds heftiger aan toe, en Violet werkt zichzelf nog dieper in de nesten als ze zelf verliefd wordt…

Een fijne romance
Hoewel het in The jewel gelukkig niet alleen draait om verliefdheid en hoe belangrijk het is om een vriendje te hebben (dat vind ik zelf altijd een minpunt in veel soortelijke series…) vond ik de geheime relatie van Violet een aangename toevoeging aan dit verhaal. Ik ga niet verklappen voor wie Violet valt, maar beide personages hebben geen vrijheid en moeten daarom met lede ogen aanzien hoe de ander gebukt gaat onder zijn of haar taak. Dit geeft nog een extra dimensie aan het verhaal.

Hoewel ik al heel wat YA’s heb verslonden, wist The jewel mij toch weer te verrassen.

Schrijfstijl en personages
Ik vond het verhaal in The jewel erg goed opgezet, en ook las het boek heel aangenaam. Ewing neemt de tijd om de wereld te schetsen waarin Violet leeft en daarnaast bevat het boek relatief weinig actiescènes, maar dat vond ik zelf niet erg. De mooie vertaling van Ans van der Graaff draagt hier zeker aan bij. Het Nederlands kwam prachtig tot zijn recht en ik vloog door dit boek heen door de prettige schrijfstijl.

Verder is Violet een sterk personage dat je goed leert kennen, en door haar vlotte babbel en goede gevoel voor humor kon ik me al snel met haar identificeren. Ook de andere figuren in het boek komen goed spelen een duidelijke rol en ik kon me daarom een heel goed beeld vormen van de wereld waarin het boek zich afspeelt. De Hertogin van het Meer lijkt bijvoorbeeld vooral een gemene en achterbakse dame, maar ook zij heeft een verleden waardoor je op sommige momenten zelfs een beetje medelijden met haar krijgt. Een heel klein beetje maar, want ze haalt ook genoeg gemene trucjes uit om Violet onder de duim te kunnen houden.

Vorig artikelInterview met Synthal
Volgend artikelNikki en de neanderthalers – Anne-Margreet Matsuura
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.