Nikki en de neanderthalers – Anne-Margreet Matsuura

0
72

Omslag Nikki en de neanderthalers

Nikki woont samen met haar opa op een wel heel bijzondere plek: het IJstijdmuseum! Daar heeft ze het prima naar haar zin tussen de fossielen, mammoeten en sabeltandtijgers. Er is alleen één klein probleempje: het museum heeft te weinig bezoekers en zal moeten sluiten. Er zit dus niets anders op dan de kerstvakantie te gebruiken om het museum op te ruimen. Maar als Nikki vervolgens het dagboek van haar overgrootvader vindt, de neanderthalerbeelden in het museum worden vernield en er in Lapland ook nog eens een meisje met een vacht wordt gevonden, blijkt haar vakantie toch een stuk interessanter te worden dan gedacht. Dat meisje lijkt namelijk erg veel op een neanderthaler… Maar die zijn toch al 30.000 jaar uitgestorven?

Zodra Nikki hoort dat het meisje met de vacht naar Nederland is gehaald en als een soort proefdier wordt onderzocht door de gemene professor Filips, besluit ze actie te ondernemen. Dat is het begin van een groot avontuur dat Nikki’s leven helemaal op zijn kop zal zetten. En niet alleen dat van haar, ook dat van haar opa! Want wie is toch die vreemde man die steeds bij hen op de stoep staat en zo op opa lijkt? Zal het Nikki lukken het meisje te bevrijden en tegelijkertijd het IJstijdmuseum van de ondergang te redden?

Nikki en de neanderthalers is een verhaal vol bizarre avonturen en spannende gebeurtenissen.

Spannend en leerzaam
Nikki en de neanderthalers is een verhaal vol bizarre avonturen en spannende gebeurtenissen. Vanaf het moment dat Nikki het dagboek van haar overgrootvader vindt op zolder, belandt haar leven in een stroomversnelling. Haar opa blijkt namelijk een geheimpje te hebben, en dat geheim heeft alles te maken met de vreemde man die de volgende dag voor de deur staat! En daarmee houdt het nog niet op, want ze blijkt ook nog eens een soort familie te zijn van het gevonden neanderthalermeisje, dat ook wel Mimi wordt genoemd. Nu móét ze haar gewoon wel redden!

Nikki en haar opa belanden dus van het ene avontuur in het andere, waardoor je gewoon wel door moet blijven lezen. En wat het verhaal extra spannend maakt, is dat de gemene professor Filips nergens voor terugdeinst. Hij moet en zal Mimi te pakken krijgen en het maakt niet uit op wat voor manier, levend of dood…

Toch is Nikki en de neanderthalers niet alleen heel spannend, maar ook nog eens behoorlijk leerzaam. Aangezien Nikki en haar opa in het IJstijdmuseum wonen, weten ze natuurlijk van alles over de IJstijd, en die weetjes delen ze maar al te graag met je. Zo kom je er in dit boek precies achter hoe neanderthalers eruitzien en met elkaar praten (of nou ja, in dit verhaal dan tenminste), en ontdek je ook een beetje hoe het leven er in de IJstijd uit moet hebben gezien. Daarbij speelt het verhaal zich ook nog eens af tijdens de kerstvakantie en in een besneeuwde wereld, wat het extra leuk maakt om het nu in de winter te lezen!

Neanderthalers in het heden
Toch zijn het vooral de personages in het verhaal die echt de aandacht trekken. Persoonlijk vond ik de ‘gewone’ personages in het boek niet altijd even goed uitgewerkt. Zo gaan Nikki’s ouders overal wel heel makkelijk in mee en blijft stagiaire Eef ook een beetje een vreemd personage zonder duidelijke achtergrond. Ik had graag nog wat meer over haar geleerd. Daarbij komen sommige personages, zoals Nikki’s opa, soms wat sullig over, al zal dat voor een wat jongere doelgroep waarschijnlijk vooral juist erg grappig zijn.

De minder gewone personages zijn echter geweldig beschreven. Algauw blijkt dat Mimi niet het enige neanderthalertje is dat naar Nederland is gekomen: haar broertje Kalle is er ook! En dat brengt de nodige problemen met zich mee, want hoe overleeft een neanderthaler in een moderne wereld vol regeltjes en technologie? Dat cultuurverschil heeft Anne-Margreet Matsuura op een ontzettend geloofwaardige (en vaak ook erg grappige) manier weten neer te zetten. Zo gaan de neanderthalers er continu vandoor, op jacht naar vers vlees in de dierentuin bijvoorbeeld, en als ze Mimi eindelijk hebben teruggevonden, is Kalle weer verdwenen. Matsuura’s levendige schrijfstijl zorgt ervoor dat ik me echt precies kan voorstellen hoe vreemd onze wereld voor Mimi en Kalle moet zijn, met al die moderne dingen zoals iPads en auto’s, en ondanks het afgeronde einde hoop ik stiekem dan ook dat het verhaal nog niet voorbij is. Zou Nikki niet ook een keertje bij de neanderthalers op bezoek willen?

Vorig artikelThe Lone City 1: The jewel – Amy Ewing
Volgend artikelMeer actie van X-23 in de nieuwe Wolverine trailer