Reset – Blake Crouch

0
98

Politieagent Barry Sutton heeft het niet makkelijk. Hij is een ongelukkige gescheiden man wiens dochter jaren geleden is overleden na een ongeluk. Hij richt zich daarom op zijn werk en op een dag wordt hij opgeroepen omdat er een suïcidale vrouw op het dak van een wolkenkrabber staat. Hij weet haar niet te stoppen, en het laatste gesprek tussen hen tweeën blijft hem maar bij.

Ze zei dat ze plotseling twee sets herinneringen had van haar leven en niet meer wist wat nou echt was. Bovendien was haar zoon gewist. De ene dag was ze nog moeder, en de volgende niet meer. Haar zoon had schijnbaar nooit bestaan. Barry kan deze zaak maar niet loslaten en gaat op onderzoek uit. Al gauw blijkt dat er meer aan de hand is…

Helena Smith is een neurowetenschapper die op een dag een onweerstaanbaar aanbod krijgt: kom voor een opdrachtgever werken op een boorplatform in de oceaan. Daar kan ze naar hartenlust onderzoek doen nu de universiteit haar niet meer wil financieren. Ze krijgt alles: huisvesting, eten, vrij baan, en een gigantische bak geld. Helena gaat in op het onderzoek en slaagt erin om iets onvoorstelbaars te doen: ze bouwt een apparaat waarmee herinneringen opgeslagen en opnieuw beleefd kunnen worden. Het belangrijkste? Door terug te gaan naar de herinneringen, kun je het verleden veranderen.

Weergaloze spanning

Het boek begint niet bijzonder spannend: een ongelukkige politieagent die ervoor moet zorgen dat iemand geen zelfmoord pleegt, en een wetenschapper die geen geld meer krijgt om haar onderzoek uit te kunnen voeren. Dat gaat een tijdje door en je leest nietsvermoedend verder. Dan opeens realiseer je je dat het steeds moeilijker wordt om het boek weg te leggen. Reset is wat dat betreft een stiekeme sluiper. Je hebt nauwelijks door hoe erg je in het verhaal gezogen wordt, maar opeens wordt het wel heel lastig om dat boek weg te leggen, en dat is dus een van de sterkste punten van dit boek. Aan het begin lijkt er alleen maar iets geks aan de hand te zijn, maar dit mondt uit in een achtbaan van tijdreizen, levensvragen die niet te beantwoorden zijn, actie en een ongekend kat-en-muisspel.

Tijdreizen kennen we inmiddels wel, maar geloof me, niet op déze manier!

Wat dat betreft doet Crouch iets wat tegenwoordig steeds lastiger is: onvoorspelbaar blijven en met een nieuw concept komen. Tijdreizen kennen we inmiddels wel, maar geloof me, niet op déze manier!

Aandacht en concentratie vereist

Als je, net als ik, niet zo van de exacte vakken bent, is het vooral belangrijk om je aandacht er goed bij te houden. Het boek zit barstensvol wetenschappelijke theorieën die wel uitgelegd worden, maar niet voor iedereen even toegankelijk zijn. Je zal je hoofd er dus wel echt bij moeten houden. Bovendien wordt de verhaallijn steeds ingewikkelder. Een tip die ik je kan geven is om steeds goed naar de datumaanduiding boven elk stuk te kijken, want ik had in het begin niet door dat sommige dingen helemaal niet op hetzelfde moment plaatsvonden.

Verder wil ik niet dieper ingaan op wat er in het verhaal allemaal gebeurt, want dan verklap ik eigenlijk al te veel en het is bovendien best lastig uit te leggen. Geloof me als ik zeg dat dit boek absoluut de moeite waard is. Crouch weet je stiekem mee te sleuren in een episch verhaal dat je hoofd doet duizelen en je niet meer los zal laten. Zelfs dagen nadat ik het boek uit had, zat ik er nog volop mee in mijn hoofd, en dat is tegenwoordig helemaal niet zo makkelijk meer. Alles lijkt al een keertje gedaan te zijn, maar gelukkig bewijst Crouch dat het tegendeel waar is.

Ben je eens een keertje toe aan iets uitdagends en spannends? Ren dan naar de winkel om Reset te kopen! Het is je geld absoluut waard, want je zal iets lezen wat je nooit eerder hebt gezien. De spanning is ongekend en het concept is zo meesterlijk uitgevoerd dat het je niet meer los zal laten tot lang nadat je het boek uit hebt. We hebben hier te maken met een krachtige standalone, waarvan het enige nadeel is dat er geen vervolg zal zijn. Ik ben erg benieuwd waar Blake Crouch de volgende keer mee komt!

Reset Boek omslag Reset
Blake Crouch
9789044355826