Reboot 2: Rebel – Amy Tintera

0
308

Wren en Callum zijn eindelijk ontsnapt en komen aan bij het Rebootreservaat. Ze hopen daar een vrij bestaan te kunnen opbouwen met elkaar en de andere reboots. Eenmaal daar aangekomen blijkt dat de leider van het reservaat, Micah Honderddrieënzestig, een hele andere toekomst voor zichzelf en de reboots in gedachten heeft. Hij wil wraak nemen op de mens voor wat ze reboots hebben aangedaan en is al jaren bezig met het rekruteren van reboots om een oorlog te starten. Als Callum hier achter komt, wil hij samen met Wren en de anderen Micah tegenhouden. Wren is er alleen helemaal klaar mee en het enige dat ze wil is samen met Callum een rustig leven leiden. Als Micah erachter komt dat Wren niet mee wil werken aan zijn plan, smeedt hij een plan om van haar af te komen. Lukt het Wren om dit verraad te boven te komen en zal ze Callum ooit nog zien?

Langzame start
Waar Reboot je meteen vanaf het begin het verhaal in zoog, lukt het Tintera niet om dit te herhalen met Rebel. Het begin van het boek is erg langzaam en je moet wel wat moeite doen om er doorheen te komen. Dit komt voornamelijk doordat de wereld waarin het verhaal zich afspeelt niet duidelijk vormgegeven is. Het fijne aan boeken is dat je het voor je kunt zien, soms bijna als een film. Bij zowel Reboot als Rebel komt dit niet helemaal tot stand. Bij Reboot was dit minder belangrijk omdat het concept van de reboots en het snelle, spannende verhaal goed genoeg waren om je aandacht erbij te houden. Nu Wren en Callum in het reservaat zijn aankomen is het nieuwe van reboot-concept er vanaf en is het ook (nog) niet heel spannend. Door een onverwachte wending in het verhaal lukt het Tintera toch om spanning en snelheid in het verhaal te brengen, waardoor je na een wat moeizaam begin toch het boek snel uit wil lezen om te zien wat er gaat gebeuren.

Wren en Callum
In Rebel zien we dat de toenemende menselijkheid en gevoelens van Wren zich blijven ontwikkelen. In Reboot werd al duidelijk dat Callum dit effect op haar had. Dit zet zich verder voort in dit boek, waardoor je je makkelijker verbonden met haar voelt en je wil weten of het goed met haar afloopt. Het reboot-concept verschuift dan ook wat verder naar de achtergrond doordat je niet meer door de ogen van de keiharde reboot Wren kijkt. Persoonlijk vond ik dit jammer, omdat het concept voor mij de drager was van het verhaal. Callum, daarentegen, lijkt te accepteren dat hij een reboot is en wordt ook zelfverzekerder. Hierdoor lijkt de kloof tussen Wren en Callum steeds kleiner te worden en halen ze het beste in elkaar naar boven.

Tintera heeft met Rebel als vervolg op Reboot helaas niet helemaal aan de verwachtingen kunnen voldoen. Doordat de verfrissende nieuwigheid van het reboot-concept eraf is, wordt duidelijk dat de opbouw van de wereld waar het verhaal zich afspeelt niet zo goed is. Hierdoor grijpt het boek je niet meteen en heeft het verhaal een langzame start. Gelukkig lukt het Tintera toch om snelheid en spanning op te bouwen door een verrassende wending in het verhaal te schrijven. Vanaf dat moment wordt je weer gegrepen en leest het boek lekker weg. Verder lijkt de kloof tussen Wren en Callum kleiner te worden: waar Wren steeds meer haar menselijkheid terugkrijgt, accepteert Callum zijn rol als reboot en wordt hierdoor zelfverzekerder. Door deze ontwikkelingen van de personages en de plottwist, wil je toch weten hoe het afloopt voor Wren en Callum. Dit maakt dat het boek toch lekker wegleest als het verhaal eenmaal op gang is en de snelheid en spanning te pakken heeft.

[product_page sku=”9789000350247″]

Reboot 2: Rebel
Reboot 2