Talon Saga 2: Rebel – Julie Kagawa

0
51

Omslag Talon Saga 2: Rebel

In het tweede deel van de Talon-saga is de drakin Ember samen met de drakenrebel Riley op de vlucht geslagen voor de drakenorganisatie Talon. In de ogen van Talon is ze nu officieel een rebel, een verrader, en de jacht op haar wordt geopend. De leider van de klopjacht is niemand minder dan haar tweelingbroer Dante. Hij heeft als eindopdracht, voordat hij zich echt een agent van Talon mag noemen, de missie om zijn zus terug bij de organisatie te krijgen.

Ondertussen is Ember niet vergeten wat drakendoder Garret voor haar heeft gedaan toen ze werd aangevallen door zowel St.-Joris en haar trainster Lilith. Ember is als tegenprestatie van plan om hem te bevrijden uit de handen van de Orde van St.-Joris, die van plan zijn hem te executeren als verrader. Samen met Riley en Wes smeedt ze een plan om Garret te bevrijden, maar alles wordt wel steeds lastiger als Ember’s gevoelens voor Riley ook versterken. Kiest ze toch voor haar menselijke kant en daarmee haar gevoelens voor Garret, of toch liever voor haar drakenkant en daarmee Riley die de draak in haar aanspreekt?

Verschillende perspectieven
Waar het eerste deel twee verschillende perspectieven kent, heeft dit deel er maar liefst vier. Het verhaal is vanuit de ik-figuur geschreven en kan nu afwisselen tussen Ember, Riley, Garret en af en toe Dante. Dit geeft het boek meer diepgang en je komt langzaam maar zeker steeds meer te weten over de vier hoofdpersonages. De gedachten van de ik-personages komen mooi naar voren in hun toebedeelde hoofdstuk en hun beweegredenen worden zo goed duidelijk. Stuk voor stuk zijn de personages goed uitgewerkt. Van de rebel Riley lees je soms flashbacks, wat natuurlijk super interessant is om te lezen over hoe het allemaal begonnen is voor de beruchte draak.

Liefdesdriehoek tussen Ember, Garret en Riley
In Pupil werd het al snel duidelijk dat Ember zowel gevoelens heeft voor Riley als voor Garret. Ember werd heen en weer geslingerd tussen de gevoelens van haar innerlijke draak die wat voor Riley voelt, en haar menselijke gevoelens voor Garret. Dit wordt steeds lastiger en verwarrender voor haar in het tweede deel nu dat de twee jongens continu bij elkaar en in haar buurt zijn, en om eerlijk te zijn, na een tijdje had ik wel een beetje genoeg van die ‘love-triangle’. De auteur hamert er constant op dat Ember op beide jongens verliefd is en o, de drama. Wie moet ze kiezen? Moet ze haar menselijke kant volgen en voor Garret kiezen, of haar drakenkant en voor Riley kiezen? In het begin was het naar mijn mening nog wel spannend en leuk om te lezen, maar doordat de focus continu daarop ligt, werd het ook een beetje vervelend om te lezen. Het was in mijn ogen niet nodig om de lezer er bijna in elk hoofdstuk van Ember op te wijzen dat ze voor beide iets voelt. Ik wist het onderhand wel, tijd voor actie! Die er gelukkig ook genoeg in zat.

Actie, spanning en plot-twists
Als Ember niet bedolven wordt onder haar gevoelens, dan is het wel onder de gebeurtenissen en de spanning die daarmee gepaard gaat. De rebellen en ex-soldaat van de Orde van St.-Joris zijn op de vlucht voor de drakenjagers en de Vipers (de draken die op rebellen jagen) en de dreiging die in de lucht hangt, is zenuwslopend. Zullen ze het er wel goed vanaf brengen? Kunnen ze onzichtbaar blijven voor de ogen van zowel Talon als St.-Joris? Gevaar gluurt om elk hoekje en hier en daar zitten er ook grote plot-twists die het je als lezer wel heel moeilijk maken om te stoppen met lezen. Nog één hoofdstuk dan… En voor je het weet, heb je het boek uit.

Rebel is het spannende tweede deel in de Talon-saga, die je hebt uitgelezen voordat je het weet. De auteur heeft een fijne schrijfstijl en door de verschillende perspectieven, kom je steeds meer te weten over de vier personages. Het verhaal is doordrenkt met actie, spanning, drama en romantiek. Alhoewel de liefdesdriehoek tussen Ember, Garret en Riley in mijn ogen wel na een tijdje vervelend werd om te lezen, is het wel een goede opvulling voor de hoofdstukken wanneer er niet zo veel gebeurt. Maar die rust duurt meestal niet lang: Vipers en drakenjagers zijn een constant gevaar voor de drie jongelingen.

Wat de meeste auteurs doen wanneer het om een serie gaat, weet ook Kagawa hier aan het einde zo’n draai te geven, dat je het vervolgdeel wel moet lezen als je wilt weten hoe de personages zich nu weer uit de nesten gaan werken.

[product_page sku=”9789402705201″]

Talon Saga 2: Rebel Boek omslag Talon Saga 2: Rebel
Talon Saga 2