BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Reboot – Amy Tintera

Reboot – Amy Tintera

0
106

Omslag Reboot

Sterker, sneller en bijna onverwoestbaar terugkomen uit de dood: dat klinkt te mooi om waar te zijn. Wren Connolly komt hier, wanneer ze na honderdachtenzeventig minuten weer tot leven wordt gewekt als Reboot, snel achter. Hoe langer je dood bent voordat je reboot, hoe minder menselijk je wordt en Wren is maar liefst 178 minuten dood geweest, waardoor ze een van de minst menselijke Reboots is. Vanwege hun bijna onverwoestbare karakter worden de Reboots gebruikt als soldaten en Wren is een van de beste. Dit neemt niet weg dat mensen en zelfs andere Reboots liever niet bij haar in de buurt willen zijn. Hier zit ze niet mee, totdat ze Callum Tweeëntwintig leert kennen…

Wren moet Callum opleiden, maar ze komt er al snel achter dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is. Callum is met zijn tweeëntwintig minuten erg langzaam en menselijk. De training verloopt moeizaam, maar Wren merkt dat ze wel naar die uren met Callum uitkijkt. Ze begint weer gevoelens te krijgen die ze dacht kwijt te zijn sinds haar dood. Als Wren te horen krijgt dat ze Callum moet elimineren, moet ze een keus maken: blijft ze in haar vertrouwde omgeving, of zet ze alles op het spel om Callum te redden?

Door de fijne schrijfstijl van Tintera en de actiescène aan het begin van het boek word je meteen de wereld van de Reboots ingezogen.

Reboots: de nieuwe vampieren?
Het idee van terugkomen uit de dood als een verbeterde, maar minder menselijke versie van jezelf, is niet nieuw. De verhalen over vampieren, weerwolven en andere bovennatuurlijke wezens hebben dit ook als uitgangspositie. Zijn de Reboots dan een variatie op deze magische wezens? Naar mijn idee niet: dit komt namelijk doordat de Reboots niet op magische wijze veranderen, maar door een virus dat in de toekomst over de aarde heerst. Je zou de Reboots kunnen omschrijven als een soort van robots in menselijke lichamen: vooral de hogere Reboots hebben weinig tot geen emoties en volgen bevelen zonder weerwoord op. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld vampieren die toch voornamelijk doen waar ze zelf zin in hebben en vaak juist meer of intenser emoties ervaren. Tintera heeft hiermee een nieuwe wending gegeven aan een bekend concept zodat het goed past binnen het dystopische genre.

Fijne schrijfstijl
Het boek begint meteen met een actiescene, waardoor je direct in het verhaal wordt gezogen. Er komen dan wel veel vragen opzetten: wat zijn Reboots? Hoe ontstaan ze? Deze vragen worden gelukkig beantwoord en je komt te weten hoe het leven van een Reboot eruit ziet, wat totaal anders is dan wat we gewend zijn. Doordat dit zo anders is, is het belangrijk dat er een duidelijk beeld van wordt geschetst. Tintera doet dit goed, maar haalt door de uitgebreide beschrijving de vaart wat uit het verhaal. Na een tijdje het dagelijkse leven te hebben gezien, zit je te wachten op een soort van climax, die er duidelijk aan zit te komen, maar die wel even op zich laat wachten. Als deze dan daadwerkelijk komt, vlieg je door het boek heen. Vanaf dit punt leest het boek als een trein en zit je op het puntje van je stoel van de spanning.

Met Reboot heeft Tintera een nieuwe draai gegeven aan het concept van terugkomen uit de dood als een betere versie van jezelf en dit komt goed tot zijn recht in het dystopische verhaal. Door de fijne schrijfstijl van Tintera en de actiescène aan het begin van het boek word je meteen de wereld van de Reboots ingezogen. Daarna zakt het tempo van het verhaal helaas wat terug, maar als de climax zich dan eindelijk aanbiedt, zit de vaart er weer in en wil je het boek niet wegleggen. Dit, samen met het spannende open einde, zorgt ervoor dat ik uitkijk naar september wanneer deel twee uitkomt!

[product_page sku=”9789000350223″]

Reboot Boek omslag Reboot
Amy Tintera