Poes & Snoezie: Stop de tijd! – Belinda Jordens & Marloes Kemming

0
21

Poes en Snoezie zijn de allerbeste vriendjes. Poes is een grijs katje dat alles durft en Snoezie een lekker stevige rode kater die dol is op eten. Ze wonen bij elkaar in de straat en delen alles met elkaar. Dus ook Poes’ nieuwste trucje. Poes roept: ‘Eén… Twee… Drie… Stop de tijd!’ En plotseling staat de tijd stil!

Even is Snoezie verbaasd als de hele wereld voor zijn neus tot stilstand komt. Maar dan is het tijd voor kattenkwaad! Ze brengen een bezoekje aan de boze hond Boris, glippen alle huizen binnen en maken een enorme troep. En dan begint de tijd weer te lopen…

Ondeugend prentenboek
Poes & Snoezie: Stop de tijd! is een prachtig vormgegeven prentenboek op A4-formaat over twee superschattige en ietwat ondeugende katjes. Op het eerste gezicht lijken de kleine Poes en de mollige Snoezie de liefste katjes ter wereld. Ze zijn de beste vriendjes en zitten graag samen op hun muurtje op het Pimpelmeesplein. Maar al snel blijkt dat vooral Poes ontzettend ondeugend is, en ook al twijfelt Snoezie nog een beetje, hij laat zich uiteindelijk toch door zijn vriendje meeslepen.

na het lezen kun je niet anders dan de ondeugende poezenvriendjes Poes en Snoezie in je hart sluiten.

Samen beleven de twee vriendjes ontzettend veel lol. Ze halen de gekste dingen uit, en gaan daarin soms misschien zelfs wel een beetje té ver. Dat zorgt wel voor een mooi onderwerp om over door te praten: wat is de grens tussen kattenkwaad en gemeen zijn? Aangezien de twee vriendjes niet bestraft worden in dit verhaal, lijkt die grens hier niet echt te bestaan, waardoor er niet echt een wijze les in zit. Toch bedoelen de twee poezen het zeker niet kwaad en bevat het verhaal een paar mooie thema’s, zoals vriendschap en samen avonturen beleven. En al dat kattenkwaad? Dat maakt het verhaal voor de allerjongste lezertjes waarschijnlijk alleen maar extra grappig.

Prachtige illustraties van Belinda Jordens
Het fantasievolle verhaal van Marloes Kemming wordt perfect aangevuld door de vrolijke, speelse en grappige illustraties van Belinda Jordens. Alleen al de voorkant is een schilderijtje dat ik het liefst ingelijst aan de muur zou willen hangen, en de schutbladen en de rest van het boek zijn al net zo mooi. Je kunt duidelijk zien dat Jordens veel aandacht aan haar platen heeft besteed, want ze zitten boordevol mooie details waar je urenlang naar kunt kijken. Dat maakt van Poes & Snoezie dus niet alleen een geweldig boek om voor te lezen, maar ook een leuk zoekboek. Want wat gebeurt er nou precies allemaal op die prachtige tekeningen?

Poes & Snoezie: Stop de tijd! is een heerlijk ondeugend prentenboek waar kinderen vanaf een jaar of vier (en alle kattenliefhebbers op aarde) ongetwijfeld van gaan genieten. Het boek zit boordevol fratsen en streken, die soms misschien wel een heel klein tikje te ver gaan, maar die over het algemeen vooral heel erg grappig zijn. De vrolijke, gedetailleerde tekeningen brengen het verhaal echt tot leven, en na het lezen kun je dan ook niet anders dan de ondeugende poezenvriendjes Poes en Snoezie in je hart sluiten.

Poes & Snoezie: Stop de tijd! Boek omslag Poes & Snoezie: Stop de tijd!
Belinda Jordens & Marloes Kemming
9789051166712