Podkin Eenoor – Kieran Larwood

0
367

In de wereld van de konijnen, waar dorpen en steden onzichtbaar onder de grond verborgen liggen, is het de avond voor het Midwinterfeest. In de konijnenburcht van Doornwoud ziet jong en oud uit naar het feest, want konijnen zijn dol op muziek, vrolijkheid en verhalen. En dan vooral op verhalen die door een bard worden verteld. Wanneer er een bard aanklopt die in ruil voor onderdak en eten verhalen wil vertellen wordt hij dan ook enthousiast verwelkomt.

Alle konijnen verzamelen zich in het grote hol om naar de verhalen van de bard te luisteren. Er wordt gevraagd of hij de verhalen van Podkin Eenoor wil vertellen, het bekendste en dapperste konijn van de hele wereld. Hij is de held die hun allergrootste vijand, de wrede Goroms heeft verslagen. De bard wil wel over Podkin vertellen, maar in zijn verhalen schiet er geen vuur uit de ogen van Podkin en vecht hij ook niet tegen reuzenkonijnen. Zijn verhaal vertelt het echte verhaal van Podkin Eenoor.

Prijswinnend boek
In Engeland won dit boek onlangs de Blue Peter Book Award in de categorie ‘Best story‘. En na het lezen van het boek kan ik me dat goed voorstellen. Het boek is pakkend geschreven, maar tegelijkertijd spannend en vertederend en laat zien dat een gewoon konijn een held kan zijn. Podkin Eenoor heeft een prachtige cover en binnenin het boek staan fijne gedetailleerde zwart-wit illustraties die precies aansluiten bij de sfeer van het verhaal. In eerste instantie lijken de illustraties wat vaag maar bij een tweede blik vallen er allerlei kleine details en bijzonderheden op en zijn ook de gelaatsuitdrukkingen van de konijnen sprekend weergegeven.

Het boek is pakkend geschreven, maar tegelijkertijd spannend en vertederend en laat zien dat een gewoon konijn een held kan zijn.

Sprookjesachtige schrijfstijl
De schrijfstijl is sprookjesachtig en trekt je mee in het verhaal. De bard vertelt en betrekt de konijnen en de lezer in het verhaal. Met de luisterende konijnen gaat hij regelmatig in gesprek en zo spreekt hij ook de lezer aan. Daardoor ontstaat het gevoel dat je als lezer echt naar de bard aan het luisteren bent. Maar ook het idee dat het best wel eens waar zou kunnen zijn wat deze bard vertelt. Want zo geweldig dapper en speciaal lijkt de Podkin in dit verhaal niet en toch krijgt hij veel voor elkaar.

Voor de lezers die zelf lezen is het prettig dat de lay-out ruim is en er uitnodigend uit ziet. De hoofdstukken zijn niet zo lang, wat voor jonge lezers prettig is. De zinnen zijn soms een beetje lang, maar hebben weinig echt moeilijke woorden en als die er zijn worden ze uitgelegd. Dit boek leent zich bij uitstek om voor te lezen en zonder enige moeite kun je als verteller met je stem werken om de spanning op te bouwen of een mooi moment te beschrijven.

Een verhaal in een verhaal
Het boek begint wanneer op een koude gure avond een bard aanklopt bij de konijnenburcht van Doornwoud. Er wordt het een en ander verteld over hoe konijnen leven, en over het grote feest waar iedereen zich op verheugd. En zo krijgt de lezer alvast wat achtergrond over de wereld waarin de verhalen van Podkin zich afspelen. Tijdens de verhalen van de bard komt daar steeds wat informatie bij.

Tussen het vertellen door stopt de bard regelmatig met vertellen en ben je als lezer weer terug in de Burcht. In het begin geven de jonge konijnen op grappige wijze hun ongeloof en verontwaardiging weer over de manier waarop de bard het verhaal over hun held verteld. maar later in het boek raken ze onder de indruk en geven ze schoorvoetend toe dat deze versie heel aannemelijk klinkt en eigenlijk ook wel heel stoer en spannend is. En wanneer de bard aan het einde van het verhaal is, zijn ze dik tevreden. Tot er allerlei vragen bij hen opkomen, over hoe het nu verder ging en wat Podkin nog meer voor avonturen beleeft heeft. Vragen waar de lezer vast ook antwoord op wil hebben. De bard belooft de volgende avond verder te vertellen, daarover kan in de volgende twee delen van de trilogie verder gelezen worden.

De bard vertelt het verhaal van Podkin en daarin is Podkin in het begin een klein verwend konijntje met twee oren. Het verhaal vertelt hoe hij zijn oor verliest, hoe verdrietig hij is als zijn ouders vermoord worden en hoe blij hij is dat hij zijn broertje en zusje nog heeft. En het vertelt van enge, spannende en griezelige avonturen waar Podkin zich goed staande houdt en eigenlijk een held is al denkt hij zelf van niet. Ook vertelt de bard over de vreselijke Goroms en hoe zij zo geworden zijn.

Deze verhalen zijn beslist niet kinderachtig en zijn geschikt voor oudere lezers of jonge lezers met een sterke hang naar spanning. Het staat wat in contrast bij de schattige en grappige tussenstukjes waarbij de konijntjes commentaar geven op het verhaal van de bard. Dit lijkt iets meer geschikt voor een jonger leespubliek en wordt wellicht als kinderachtig ervaren door de oudere lezers.

Podkin Eenoor is een verhaal dat er om vraagt om voor gelezen te worden door de mooie opbouw en gebruik van woorden. Ook om zelf te lezen is het mede door de ruime lay-out, de korte hoofdstukken en het weglaten of verklaren van moeilijke woorden prima geschikt. Het verhaal biedt een scala aan avonturen, griezelige gebeurtenissen en herkenbare emoties. De prachtige geïllustreerde illustraties geven de sfeer erg goed weer. De stukken in de burcht lijken voor een wat jonger publiek dan de avonturen die de bard vertelt.

[product_page sku=”9789025766283″]

Podkin Eenoor
Kieran Larwood