Cinder – Marissa Meyer

0
72

Omslag Cinder

Cinder woont samen met haar stiefmoeder Adri en stiefzussen in Nieuw-Beijing. Ze is de enige in het gezin die werkt, en ze verdient de kost als monteur. Haar stiefmoeder is haar liever kwijt dan rijk, want Cinder is anders: ze is namelijk een cyborg. Maar omdat Cinder zo goed is in het oplossen van technische problemen en daarmee redelijk wat geld verdient, mag ze blijven. Natuurlijk moet ze haar loon dan wel aan Adri afstaan. Alles verandert op de dag dat ze benaderd wordt door prins Kai. Hij heeft stad en keizerrijk afgezocht op zoek naar de monteur die een van zijn huisandroides kan maken, en heeft gehoord dat Cinder de enige is die het misschien zou kunnen. Maar haar vreugde over de ontmoeting met de prins is van korte duur. Haar lieve stiefzusje Peony wordt ziek en blijkt te lijden aan de zeer ernstige en besmettelijke blauwe koorts. Kan Cinder haar nog wel redden? Wat heeft haar verleden hiermee te maken? En waarom laat de prins haar geen seconde met rust?

Cinder is het eerste boek in de Lunar-chronicles en is zoals de naam al doet vermoeden gebaseerd op het sprookje van Assepoester. Verwacht echter geen blozende keukenmeid in een jurk, want Cinder is een stoere half-cyborg in een overall met olievlekken. Er zit vanaf het begin van tempo in het verhaal, wat het geheel erg ten goede komt. Het tempo verslapt zelden, tenzij er een goede reden voor is. Een romance moet zich namelijk rustig ontwikkelen. Toch vordert het verhaal op sommige momenten wel erg traag.

Het boek blijft dicht bij de oorspronkelijke vertelling, maar weet het met enkele originele inzichten boeiend te maken. Zo zijn haar stiefmoeder en één stiefzus krengen, maar is Cinder bij vlagen wel dankbaar dat ze nog bij hen mag wonen. En ze heeft altijd nog Peony en een hulprobotje dat Iko heet. Deze twee volgen haar op de voet en ze kunnen het goed met elkaar vinden. Het is dan ook een hele schok voor Cinder als juist Peony ziek wordt. Ze moet meteen vrezen voor haar slaapplaats, want haar stiefmoeder heeft al eerder gedreigd haar op te geven als medisch proefkonijn. In zijn geheel zit het verhaal zit goed in elkaar en het heeft een daverend slot.

Taalgebruik
Het verhaal richt zich op jongeren tussen de 12 en de 16 jaar oud. Schaam je trouwens niet als je volwassen bent en er ook stiekem in leest: het is volwassener dan je in eerste instantie zou denken. Het taalgebruik is gepast voor twaalfjarigen, maar het verhaal zelf is geschikt voor alle leeftijden boven de twaalf. Voor kinderen zitten er net iets te veel enge dingen in. De wereld waarin het zich afspeelt zou in de toekomst kunnen bestaan.

Er is qua persoonlijkheid een glansrol weggelegd voor Cinder. Dit is geen lieve schoonmaakster, maar een harde monteur die zich niets laat wijsmaken. Ze moet dan ook niets hebben van de prins zijn toenaderingen en vindt hem ergens maar vreemd. Ze werkt zich dagenlang in het zweet, in de hoop op den duur vrij te kunnen zijn. Elke dag spaart ze stiekem een beetje geld om weg te kunnen lopen. Naast Cinder is er nog een prachtig personage in het boek, namelijk Iko. Iko speelt een kleine rol als Cinder’s hulprobotje, maar het is een heel karakter op zich. Waarschijnlijk is haar persoonlijkheids-chip kapot, waardoor ze iets meer pit heeft dan voor een robot gewenst is. Haar brutale opmerkingen zorgen tussendoor voor hilariteit. Dit is tijdens de wat serieuzere scènes een verademing.