Magycker 1: De Klauw – Adrian Stone

0
115

Omslag Magycker 1: De Klauw

Nederlands fantasyheld Adrian Stone is terug met een nieuwe serie! Na de Duivel-trilogie en het Rune tweeluik heeft de auteur Carolia achter zich gelaten en een geheel nieuwe wereld verzonnen. Al eeuwenlang hebben de Magyckers van het eiland Aimerey een monopolie op magie in de wereld. Deze positie misbruiken ze om de prijzen van de spreuken hoog te houden en om macht uit te oefenen. Om te zorgen dat hun spreuken hun waarde houden en niet misbruikt worden, wissen ze na gebruik de toverspreuk uit het geheugen van de Magycker. Maar dan gebeurt er iets bijzonders: de autistische Auric weet zonder opleiding een spreuk te herhalen. Hierdoor breekt de hel los, want de Magyckers laten zich hun monopolie natuurlijk niet zomaar afnemen…

In het stadje waar Marit en haar 12 jarige autistische broertje Auric wonen, staat iets groots te gebeuren. Er komt een delegatie van Magykers naar Oftenooi om met een toverspreuk de rotsblokken weg te halen die de toevoer naar de stad versperren. Het laten verdwijnen van de rotsblokken trekt veel bekijks, en Marit en Auric zijn samen met de rest van de stad getuige van de ongelofelijke magie. Maar dan gebeurt er iets onvoorstelbaars: iets later wordt de spreuk nogmaals gebruikt en niet door een Magycker. Het is Auric die de spreuk gebruikt heeft om zichzelf en zijn zus te verdedigen. Hij blijkt een absoluut geheugen te hebben en kan op gehoor spreuken kopiëren en herhalen.

Vanaf dat moment neemt het leven van Marit en Auric een wending die ze zich in hun ergste nachtmerries niet hadden kunnen voorstellen. Gelukkig weten de Magyckers niet wie de spreuk herhaalt hebben, zodat Marit en Auric op de vlucht kunnen slaan. Ze krijgen hulp van een onbekende man, die zijn eigen motieven lijkt te hebben.. Het leven van broer en zus is in gevaar want de Magyckers willen degene die de spreuk herhaalde opsporen en doden om hun monopolie te behouden. Ze willen dit ten koste van alles, zelfs als ze tegen hun eigen regels in moeten gaan of als er onschuldige slachtoffers vallen.

Nieuwe wereld
In De Klauw wordt een nieuwe wereld neergezet, die je als lezer beetje bij beetje leert kennen. Adrian Stone weer precies genoeg te vertellen om de wereld voor je te kunnen zien en een reële basis te hebben, zonder te vervallen in infodumps. Hij heeft een heel interessante draai gegeven aan draken in zijn wereld, waar de echte drakenfan wellicht van schrikt. Deze magische wezens zijn in de wereld van Magycker namelijk niet de machtige en schitterende dieren die we vaker tegenkomen in fantasyboeken. Draken zijn vleugellam gemaakt en dienen als een soort trekpaard, of gaan naar de slacht voor hun hart en huid. Wanneer Auric in de loop van het boek meer te weten komt over draken en voor hun lot wil gaan vechten, zal dat de drakenfans dan ook zeker aanspreken.

De Magyckers hebben hier de macht, al zeggen ze neutraal te zijn, en vorsten en rijke kooplui zijn afhankelijk van hun dure spreuken. Deze spreuken worden betaald over de ruggen van de arme werkende bevolking. Het is dan ook geen wonder dat vele mensen geloven in “De Verlosser” die de macht van de Magyckers kan breken. Auric heeft dan ook niet alleen te duchten van zijn vijanden, maar ook van zijn “vrienden”. Machtsmisbruik en vuile politieke spelletjes zijn ook onderdeel van deze wereld, iets wat Marit en Auric aan den lijve ondervinden.

Met onder andere vliegende schepen, draken, louteraars en Magyckers heeft deze wereld genoeg te bieden om als echte wereld ervaren te worden. Al had er wat mij persoonlijk nog wel meer verdieping en geschiedenis bij mogen zitten.

Prettig geschreven
De Klauw is een aanrader voor iedereen die een boek zoekt dat prettig en vlot leest en makkelijk te volgen is. Zoals gebruikelijk is de stijl van Adrian Stone kort en bondig. Het is precies genoeg om het verhaal te vertellen,zonder allerlei zijtakken of ingewikkelde constructies. Soms wordt er wat sprongsgewijs van de ene scène naar de andere gegaan en had het wel iets uitvoeriger gemogen, maar anderzijds wordt er zo wel vaart in het verhaal gehouden.

Er gebeurt veel in het verhaal en het wordt vanuit meerdere perspectieven vertelt. Toch blijft het verhaal voor de lezer overzichtelijk. Ook zit er een goede en logische opbouw in het boek waarbij je als lezer steeds iets meer personages leert kennen, meer over de wereld te weten komt en er lijnen uitgezet worden naar de volgende delen.

Een bijzonder personage
Auric is een bijzonder jongen. Hij kan spreuken herhalen en blijkt nog een speciale gave te hebben. Maar hij is ook bijzonder omdat hij autistisch is. Dit wordt wel genoemd op de achterflap, maar niet in het boek. Dat is ook niet nodig, want iedereen met een beetje ervaring met autisme haalt het er zonder moeite uit. Voor lezers zonder kennis van autisme wordt het in woorden en daden van Auric vanzelf duidelijk wat dit inhoudt en hoe het Auric afzondert van de rest van de wereld. Het is dan soms ook jammer dat het verhaal vanuit meerdere perspectieven vertelt wordt, maar niet vanuit Auric.

De onverwachte reacties van Auric zorgen vaak voor wendingen in het verhaal, meestal begrijpelijk vanuit Auric gezien, maar niet voor de mensen om hem heen die hem dan ook vaak met argwaan bekijken. Hij heeft grote krachten en is beslist niet slecht, maar door zijn rechtlijnige manier van denken is hij regelmatig een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving. Dit is goed neergezet, net als de relatie die Marit met hem heeft en de dubbele gevoelens die ze ten opzichte van hem heeft. Marit en Auric komen in het boek goed uit de verf en zijn goed uitgewerkt, de andere personages zijn weliswaar duidelijk in hun rol, maar blijven wat vlak.

Met De Klauw, het eerste boek uit de Magycker serie, is een nieuwe wereld neergezet die weet te boeien en nog genoeg mogelijkheden biedt voor de volgende delen. Met name de autistische Auric en zijn zus Marit zijn goed uitgewerkt, de overige karakters voelen nog wat vlak. Het boek zorgt door de prettige schrijfstijl voor een aangename leeservaring en zit op een logische en prima te volgen manier in elkaar.

[product_page sku=”9789024568369″]

Magycker 1: De Klauw Boek omslag Magycker 1: De Klauw
Magycker 1