Munchkin

0
176

Niet alleen bordspelen, maar ook kaartspelletjes zijn populair onder fantasyliefhebbers! Zo zijn er kaartspellen van The Wheel of Time, Lord of the Rings en Harry Potter. Maar natuurlijk zijn er ook geheel originele kaartspellen die een eigen kijk op het fantasygenre leveren. Zo is er het hilarische kaartspel Munchkin, een kaart- en rollenspel bedacht door Steve Jackson, die eigenlijk een parodie is op andere rollenspellen. Het spel verscheen in 2001 en is ondertussen vertaald in meer dan 15 verschillende talen en er zijn tientallen uitbreidingen van uitgekomen met allerlei verschillende thema’s.

Titel: Munchkin
Ontwikkelaar: Steve Jackson Games
Uitgave: Kaartspel
Leeftijdscategorie: 10+
Verschijningsdatum: 2001
Speelduur: 60 minuten

Allerhande vreemd gespuis, zoals krijgers met pathologische kettingzagen en elfen met vrankjes van derwarring, openen beurtelings kerkerdeuren, waar ze monsters ontmoeten, schatten vinden of vervloekt worden. Na elk geslaagd gevecht word je sterker en steel je schatten. Maar let op, want je tegenstanders zijn klaar om rondzwervende monsters op je af te sturen, of het gevecht te beïnvloeden door monsters sterker te maken of jou zwakker.

Onguur doolhof
In de wereld van de rollenspelen is een ‘Munchkin’ een jonge speler met een speelstijl die zich beperkt tot het doden van monsters, verzamelen van schatten en het (nog) sterker maken van zijn of haar alter ego.

In dit interactieve kaartspel lopen spelers rond in een onguur doolhof van kerkers. Eerst is iedereen gewoon mens, later kan je van ras veranderen en een klasse verdienen. Zo kan je oa. een halfling magiër worden. Achter elke deur kan een schat zitten. Bijvoorbeeld een werelds schild of aangescherpte knots die je sterker maakt. Maar de deur kan ook een monster verbergen. En dan heb je maar twee opties: vechten of vluchten.

Ontmoet je geen monster? Dan kan je er zelf één in het spel brengen of een tweede kerkerkaart nemen. Deze laatste is een gesloten kaart en is niet op jou van toepassing. Als het een vervloeking is, mag je deze om het even wanneer op een andere speler spelen.

Portie ellende
Iedereen start met level 1. Voor een gevecht tel je al je bonuspunten van je voorwerpen op. Sterk genoeg om het monster te verslaan? Dan stijg je één of meerdere levels en krijg je zijn schatten. Vluchten? Dan bepaalt een dobbelsteenworp of je al dan niet snel genoeg bent. Gooi je geen vijf of zes, dan krijg je een portie ellende over je heen. Meestal verlies je dan één of meerdere voorwerpen of levels. Wie als eerste level tien bereikt, wint.

Conclusie
De regels van Munchkin zijn vrij duidelijk. Bij onenigheid vermelden de spelregels het volgende: “Spreken de kaarten de regels tegen, volg dan de kaarten. Elke andere onduidelijkheid moet worden ondersteund door luide argumenten tussen de spelers, waarbij de eigenaar van het spel het laatste woord heeft.” Dit is meteen een mooi staaltje van de sfeer en humor in het spel. En die vind je overal terug: in de tekeningen, woordspelingen en referenties naar rollenspellen.

Alle spelers zijn constant bezig, ook tijdens de beurt van hun medespelers. Even een vervloeking uitspreken, iemand helpen of tegenwerken tijdens een gevecht, het kan allemaal. Bovendien blijft elk spel door het grote aantal kaarten anders. Iedereen die zich aangesproken voelt en meestapt in de absurde wereld van de Munchkins zal bijzonder veel plezier beleven aan dit sfeervolle kaartspel.

Deze bespreking is eerder geplaatst op Spel in Zicht en met permissie doorgeplaatst.

RECENSIEOVERZICHT
Spelmateriaal
Taktiek
Complexiteit
Interactie
Eindconclusie
Vorig artikelAnna – Niccolò Ammaniti
Volgend artikelMagycker 1: De Klauw – Adrian Stone
‘Spel in Zicht’ was een halfjaarlijks magazine waarin mooie besprekingen en nieuwsberichten werden geplaatst over bordspellen. Helaas ligt het project inmiddels al even stil, waarna FantasyWereld de toestemming heeft gekregen voor fantasyliefhebbers relevante spelbesprekingen te mogen plaatsen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here