BoekenBoekrecensiesLynette Noni schreef dark fantasy op haar best met De Genezer van...

Lynette Noni schreef dark fantasy op haar best met De Genezer van Zalindov

-

Zalindov is de meest barre gevangenis, en misdadigers van alle koninkrijken worden hier gevangengezet. De tiener Kiva overleeft er al ruim tien jaar, en dat is bijzonder. Bijna niemand van de gevangenen houdt het langer vol dan een paar maanden.

De laatste tijd loopt het aantal gevangenen op. In de overvolle gevangenis is Kiva opgeklommen tot genezer, een taak die zij kan vervullen omdat ze veel geleerd heeft van haar vader die geneesheer was. Haar vader was overigens degene die de gevangenis in moest omdat hij een rebel zou hebben geholpen. Maar omdat Kiva’s broertje omkwam bij de worsteling die volgde, hebben ze Kiva ook meegenomen.

Terwijl de strijd tussen de kroon en de rebellen buiten de gevangenismuren steeds heftiger wordt, hoopt Kiva dat haar moeder, broertjes en zusjes haar zullen komen redden. Ze krijgt een bericht dat hulp onderweg is. Maar dan wordt de rebellenkoningin binnen gebracht. Als politieke gevangenen moet ze worden onderworpen aan 4 elementproeven – proeven die door niemand zonder magie ooit zijn overleefd. En er is een groot probleem. Van meerdere kanten wordt Kiva gedwongen om de rebellenkoningin in leven te houden – maar ze is te ziek om de proeven te doorstaan. Dan besluit Kiva zich op te werpen als haar kampioen en de proeven te voldoen in haar plaats.

Dark Fantasy op zijn best

Lynette Noni heeft al heel wat prijswinnende young adult verhalen op haar naam staan. Zo is ze bekend van de Medoran Chronicles en Whisper. In De Genezer van Zalindov merk je haar ervaring. Ze weet de lezer feilloos mee te nemen op een duistere reis in een troosteloos uitziende wereld waar magie bestaat, maar die desondanks zoveel op de onze lijkt. Het is fijn dat de magie een niet al te grote rol in beslag neemt waardoor spanning en hoop op een goed einde voor Kiva het hele verhaal lang door zinderen.

Het leven in de gevangenis wordt levendig beschreven, vooral alle gruwelijkheden die zich er voordoen. Praktijken die doen denken aan kampen in de Tweede Wereldoorlog en die helaas nog steeds in onze wereld bestaan. Kiva moet gevangenen markeren, mensen worden een nummer, gevangenen worden gedwongen tot zwaar werk vol garantie op infecties en andere nare gezondheidsrisico’s. De bewakers leven zich soms te veel uit of maken misbruik van hun positie.

Dit boek valt door al deze thema’s het beste in de categorie New Adult. Ter verduidelijking, het staat op veel sites aangeduid als Young Adult. Uitgeverijen plaatsen het liefste een boek in de categorie YA omdat ze denken dat het dan het beste verkoopt en dat NA niet bekend genoeg is onder de lezers. Ook zijn er uitgeverijen die zich er liever niet aan wagen met de associaties bij veel lezers dat dit alleen expliciete boeken zijn. Seksueel expliciete boeken vallen overigens officieel altijd in het volwassen genre.

De seksuele handelingen zijn vrij gecensureerd, en zelfs de martelhandelingen worden niet altijd expliciet geschreven. De referenties aan martelingen en verkrachtingen zijn zo talrijk dat dit een waarschuwing behoeft en het boek automatisch in het NA plaatst. Tot zover alle duisternis.

Lucht, Vuur, Water, Aarde

Het verhaal is te lezen als een sprookje met Hunger Games elementen. Want naast een zeer goede beschrijving van sfeer van wanhoop en misère, is dit bovenal een liefdesverhaal. Op de achtergrond speelt een plot waarin Kiva een jongen wil redden die alles voor haar betekend, en tegelijkertijd wordt er een bloesemende liefde beschreven. Ik wil niet te veel verklappen, maar het verhaal heeft een sprookjeseinde.

Het meest enthousiast was ik over de proeven. Iedere keer probeerde ik te bedenken wat ze nu voor opdracht zou moeten overleven en hoe het zou aflopen. De proeven zijn goed doordacht en wisten mij te verrassen. En al die tijd weet Lynette die duistere sfeer heerlijk vast te houden.

Kortom, dit boek is een heerlijk boek waar ik enorm van genoten heb. Ik werd in deze wonderlijke wereld gezogen en hoopte voor Kiva dat ze het zou overleven, dat de jongen waar ze om geeft uit de gevangenis bevrijdt mocht worden, en die liefdesinteresse… naja, dat zou ik wel zien.  Ik had meer op met één van de bewakers en stoppen met lezen ging bijna niet. Ik wou alleen maar verder.

Het boek heeft een bevredigend en afgerond einde, gevolgd door een spannende boodschap van de uitgeverij in hetzelfde geheime schrift dat Kiva gebruikt door het hele boek. Het boek is dus prima losstaand te lezen, maar onthoud wel dat dit gepland staat als het eerste deel van een serie. Dus houd je van reeksen, dan mag je je gaan verheugen op meer.

De Genezer van Zalindov Boek omslag De Genezer van Zalindov
Lynette Noni
9789022593509