Hof van ijs en sterren – Sarah J. Maas

0
178

De fans van de succesvolle serie over Feyre kunnen hun hart ophalen, want om het wachten tot het vierde deel in de reeks wat draaglijker te maken, is Sarah J. Maas met een novelle gekomen! Het verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen van Hof van vleugel en verwoesting en de groep vrienden is toe aan hun welverdiende rust na de spetterende finale aan het eind van het derde deel. Bovendien komt er een feestdag aan: de Winterzonnewende.

Feyre heeft het moeilijk. Ze voelt zich alleen en vindt het lastig om al haar leed een plekje te geven. Ze kijkt echter uit naar het feest en houdt zich vooral bezig met cadeautjes kopen voor haar vrienden. Ondertussen probeert ze haar oude identiteit ook weer terug te vinden. Dat blijkt alleen een langgerekt en moeilijk proces te zijn…

Fanservice
Hof van ijs en sterren is een typisch voorbeeld van fanservice: meer materiaal van de maker om de lezers tevreden te stellen zonder dat het een constructief onderdeel is van het geheel. Het boek is duidelijk bedoeld om de fans te plezieren, want er is vrijwel geen plot te bekennen in het hele boek. De situatie aan het einde van deze novelle is ook vrijwel niet anders dan die aan het begin. We lezen over cadeautjes kopen, hoe de stad eruit ziet, onzinnige spelletjes en vooral heel veel over hoe moeilijk iedereen het wel niet heeft. Elke keer als er van perspectief wordt gewisseld, komen we te weten dat het betreffende personage neerslachtig is, emotionele wonden heeft opgelopen en nogal stuurloos is. O ja, en ze vinden het ook heel moeilijk om cadeautjes voor de anderen te vinden.

Sarah J. Maas blijft een fantastische schrijfster, maar het wordt erg duidelijk dat haar boeken zonder interessant plot toch weinig voorstellen.

Dit alles maakt het een moeilijk boek om doorheen te komen. Het is aanzienlijk dunner dan de eerste drie delen van de serie, maar die waren zo sterk geschreven en waren zo spannend dat je ze in een mum van tijd uit had. Ik heb erg lang gedaan over Hof van ijs en sterren. Sarah J. Maas blijft een fantastische schrijfster, maar het wordt erg duidelijk dat haar boeken zonder interessant plot toch weinig voorstellen.

Onnodig

Hadden we dit boek nodig? Nee. Voegt dit boek wat toe aan de serie? Absoluut niet. Was het toch leuk om te lezen? Voor mij niet. Hof van ijs en sterren kan je makkelijk overslaan. Je mist er niks aan. Sommige mensen houden van diepgaande emotionele wervelingen in een boek. Dat voegt vaak ook een extra dosis levendigheid en realiteit toe aan een boek, maar als dat het enige is, wordt het nogal vervelend. Bovendien wordt dit ook nog eens afgezet tegen de frivoliteit van cadeautjes kopen, wat soms nogal absurd over kan komen.

Dit  boek zal ongetwijfeld goed in de smaak vallen bij fans die maar geen genoeg kunnen krijgen van deze serie. Het is fijn je weer even te kunnen wanen in de prachtige wereld die Sarah J. Maas heeft weten te scheppen, maar toch voelt het geheel erg stuurloos aan. Aan diepgang geen gebrek, maar er gebeurt simpelweg vrijwel niets. Hof van ijs en sterren is een typische ‘filler episode’ waarmee Maas een aardig zakcentje kan verdienen. Het boek staat leuk in je boekenkast, maar voegt verder helaas weinig toe.

Hof van ijs en sterren Boek omslag Hof van ijs en sterren
Hof van doorns en rozen
Sarah J. Maas