Het wormgat 1: Het bloedverbond – Iris Fontijn

0
228

Als de tweeling Elise en Tim een gewonde man in het bos vindt die raaskalt over de volle maan, een wormgat en een reis door de tijd, besluiten ze de nacht erop samen met hun vrienden Jim en Merel een kijkje in het bos te gaan nemen. In eerste instantie geloven de vier vrienden niets van de praatjes van de gewonde man, maar proberen kan geen kwaad, toch? Helaas blijkt niets minder waar, want als het even later keihard begint te plenzen en de bliksem vlak bij hen inslaat, worden de vier tieners getransporteerd naar een wel heel bijzondere – en gevaarlijke! – tijd…

Elise, Tim, Merel en Jim zijn namelijk in de middeleeuwen beland en ze hebben geen flauw idee waar ze naartoe moeten. Gelukkig worden ze opgevangen door de welgestelde Machteld en Wouter, die hen onderdak verschaffen tot de volgende volle maan en het volgende onweer: het enige moment waarop de vier weer terug naar huis kunnen. Maar in plaats van naar hun eigen tijd te worden getransporteerd, raken de jongeren alleen maar verder van huis: eerst komen ze terecht in de belle époque, aan het einde van de negentiende eeuw, en vervolgens in de tijd van de oude Romeinen. Zal het de vier vrienden ooit nog lukken om weer thuis te komen?

Een gedetailleerde en realistische reis door de tijd
Het bloedverbond begint meteen spannend: het duurt niet lang voordat de vier tieners in een andere tijd belanden, en op dat moment wordt ook meteen duidelijk wat de grote kracht van dit verhaal is. De schrijfster laat namelijk op een realistische en gedetailleerde manier zien hoe het leven er aan toe gaat in de verschillende tijden waarin de vier tieners terechtkomen. De jongeren reizen van de ene tijd naar de andere en komen elke keer weer in een totaal nieuwe wereld terecht. Ik kan me niet voorstellen hoeveel tijd en onderzoek dit de auteur gekost moet hebben, maar het werpt zeker zijn vruchten af. Alle kleine details, van de beschrijvingen van steden en dorpen tot de taal en kleding van de personages, zorgen ervoor dat het niet moeilijk is om je voor te stellen wat de vier allemaal meemaken.

Die realistische beschrijvingen zorgen er tegelijkertijd ook voor dat het verhaal af en toe behoorlijk spannend wordt. De hoofdpersonages belanden namelijk geregeld in verschrikkelijke situaties en er komt heel wat naars voorbij. Van heksenvervolgingen tot armoede en van verkrachtingen tot slavernij en executies in Romeinse arena’s: de tieners belanden van de regen in de drup. Fontijn laat tot in detail zien hoe het leven er in die tijdsperiodes aan toeging, de goede kanten én de slechte kanten, en dat rauwe randje geeft het boek een erg realistisch gevoel.

Met Het bloedverbond heeft Iris Fontijn een interessant en realistisch verhaal weten te schrijven, dat laat zien hoe het leven er écht aan toeging in het verleden.

Niet alles even goed uitgewerkt
Over het algemeen is het verhaal dus goed uitgedacht, al moet ik zeggen dat het even duurt voordat de spanning echt op gang komt. De omgeving komt weliswaar realistisch over, maar dat heeft als keerzijde dat er vrij veel beschrijvingen en uitleg in het verhaal staan die het leestempo soms wat vertragen. Vooral in het eerste deel van het boek gebeurt er nog vrij weinig en kabbelt het leven voor de vier tieners vrij rustig voort. En juist op het moment dat het spannend zou kunnen worden, gaan de tieners er alweer vandoor, waardoor de spanning een beetje langs hen heen gaat. Daar komt bij dat de schrijfster Vlaams is, waardoor het verhaal voor de Nederlandse lezer af en toe wat stroef wegleest en de dialogen tussen de jongeren vrij stijfjes en formeel verlopen.

Ook de personages komen niet allemaal even goed uit de verf. Er wordt meer aandacht besteed aan wat ze meemaken dan aan hoe ze zich voelen, waardoor ze vrij vlak blijven. Zo lijken de tieners zich de eerste maand nauwelijks zorgen te maken over wat hen overkomt. Ze hebben niet echt heimwee, passen zich vrij makkelijk aan, spreken alle benodigde talen en weten toevallig nog alles van de geschiedenislessen die ze hebben gehad. Daarnaast blijft de logica achter het tijdreizen ook een beetje vaag. Hoe kon die gewonde man bijvoorbeeld in één keer terug naar het heden reizen, terwijl de vier jongeren steeds maar tijdsprongen blijven maken? En is het toeval dat het elke keer onweert bij volle maan? Hopelijk zijn dat vragen die in het tweede deel van de trilogie beantwoord zullen worden.

Met Het bloedverbond heeft Iris Fontijn een interessant en realistisch verhaal weten te schrijven, dat laat zien hoe het leven er écht aan toeging in het verleden. De personages blijven wat vlak, de vele beschrijvingen zorgen ervoor dat het leestempo niet heel hoog ligt en het Vlaamse taalgebruik leest vrij stroef voor de (jonge) Nederlandse lezer, maar desalniettemin is Het bloedverbond een intrigerend verhaal dat vooral de geschiedenisfan zal aanspreken.

[product_page sku=”9789491300516″]

Het wormgat 1: Het bloedverbond
Het wormgat 1