Het Lied van het Gebroken Zand 2: Bloed op het Zand – Bradley P. Beaulieu

1
219

Na de gebeurtenissen in De twaalf koningen van Sharakhai maakt Çeda nu deel uit van de Klingmaagden en traint samen met hen, maar intussen verzamelt ze ook alle mogelijke informatie om de macht van de koningen te ondermijnen. Als Klingmaagd is ze ook verbonden aan de asirim en hoewel ze hun verschrikkelijke geschiedenis kent en hun verlangen naar vrijheid voelt, lijken hun ketenen nog steeds onverbreekbaar.

Çeda zou hen kunnen redden, maar de risico’s zijn enorm. Vooral nu, want de koningen zijn uit op wraak na de dood van de Zwerfkoning en ze kammen de stad systematisch uit op zoek naar de Maanloze Horde. Emre en zijn nieuwe kameraden proberen hun voordeel te doen met de onrust, maar de koningen hebben hun goddelijke gaven en hun Klingmaagden met ebonieten zwaarden.

Maar dan komen Çeda en Emre achter een complot gesmeed door de bloedmagiër Hamzakiir en wordt er een duister geheim onthuld dat misschien de macht van de koningen voorgoed kan breken. Dit alles is wel alleen maar mogelijk als Çeda leert om te gaan met de almaar verschuivende machten in de stad en ze leert om de razernij van de asirim onder controle te houden voordat ze eraan bezwijkt.

Uitgebreide puzzel
Deel één in de serie Het lied van het gebroken zand, De twaalf koningen van Sharakhai, liet het al doorschemeren, maar hier in dit tweede deel Bloed op het zand wordt pas echt duidelijk hoe voorzichtig en doordacht Bradley P. Beaulieu zijn verhaal in elkaar zet als een uitgebreide puzzel. Net als in deel één volgen we de gebeurtenissen afwisselend door de ogen van de verschillende personages. Daarnaast zetten we regelmatig een stapje terug in de tijd en zodoende leren we nog meer over het verleden van Çeda en hoe elke herinnering bijdraagt aan alle gebeurtenissen. Naarmate Çeda zelf de gebeurtenissen uit het verleden meer kan plaatsen, leert ze steeds meer over zichzelf. Ze worstelt er ook wel mee: hoe moet ze dienen als Klingmaagd en tegelijkertijd de koningen ondermijnen zonder door de mand te vallen? Maar dat zorgt er wel net voor dat ze als personage groeit en nog meer diepgang krijgt.

Bloed op het zand combineert spannende vechtscènes met een indrukwekkende plot die als een complexe puzzel wordt opgebouwd.

De verschillende perspectieven en terugblikken doen totaal geen afbreuk aan de vlotheid van het verhaal. Het geheel krijgt steeds meer vorm, ook al ontbreken er nog stukjes. In dit deel kom je wel nog meer te weten en op een bepaald moment krijg je als lezer al een belangrijk stukje van de puzzel aangereikt, maar weet de rest van de personages er nog niets over. Beaulieu slaagt erin om het geheel toch mooi te laten ontplooien en de spanning erin te houden, ondanks de uitgebreide puzzel waar je je aandacht echt bij moet houden. Hierdoor worden ook de andere personages en hun belangen meer aangekaart en leer je meer over henzelf en hoe zij hun doelen proberen te bereiken zonder zichzelf te verliezen.

Spannende gevechten
De echte kracht van Bloed op het zand ligt wel net ergens anders. De puzzel is ongelooflijk belangrijk voor het verloop van het verhaal, maar Beaulieu weet je aan de pagina’s vast te houden door de geweldige actiescènes. Al vanaf bladzijde één word je letterlijk meegesleurd in de actie. Beaulieu beschrijft de gevechten en de spanning die erbij hoort tot in de details en houdt de vaart er op alle momenten in.

In dit deel zijn er nog meer actiescènes dan in deel één en dat geeft het verhaal in het geheel meer vaart. Je ziet Çeda en de andere Klingmaagden zo over de daken rennen, pijlen afvuren en man-tegen-man gevechten uitvoeren. Het is net alsof je met hen meeloopt. Tegelijkertijd vergeet Beaulieu niet om ook het mentale aspect van de gevechten goed weer te geven. Hoe voelt het om samen te werken in het heetst van de strijd en om je longen te voelen branden terwijl je weet dat het nog lang niet afgelopen is? Dit alles maakt dat je de scènes verslindt en je gemakkelijk verschillende hoofdstukken na elkaar leest vanwege de goed opgebouwde spanning.

Luisterrijke omgeving
Ditmaal reist Çeda ook vaker buiten de grenzen van Sharakai zelf en komen er nog meer andere aspecten van het woestijnleven aan bod. Andere handelsposten worden beschreven en ook de verschillende zeilboten en reiswijzen om de woestijn te overleven worden gedetailleerd weergegeven. Het brengt de rest van Çeda’s wereld tot leven en het geeft de rijkheid van de Oosterse cultuur weer. Het is een aparte sfeer die al bij het eerste boek duidelijk tot uiting kwam en die Beaulieu hier moeiteloos weer weet op te pikken.

Bloed op het zand combineert spannende vechtscènes met een indrukwekkende plot die als een complexe puzzel wordt opgebouwd. Çeda is een sterke jonge vrouw met een bewonderenswaardige veerkracht. Het lied van het gebroken zand is zeker een aanrader voor fans van heroïsche fantasy met sterke vrouwelijke personages!

Bloed op het zand Boek omslag Bloed op het zand
Het lied van het gebroken zand
Bradley P. Beaulieu