Het Hemelse Rijk – Christophe Vermaelen

0
77

Omslag Het Hemelse Rijk

Victor Gordon leidt na zijn terugkeer van de VN-missie uit het voormalig Joegoslavië een saai bestaan als cryptoloog bij de Belgische geheime dienst. Op een dag brengt zijn kolonel hem een manuscript in een onbekende taal. Obsessief werkt hij aan de vertaling en de formules die het manuscript bevat. Het blijkt een dagboek te zijn van iemand uit een andere dimensie: de Prins Magiër van het Hemelse Rijk. Het ontcijferen van de formules stelt Victor in staat op zoek te gaan naar een doorgang tussen zijn wereld en het Hemelse Rijk. Eenmaal daar aangekomen blijkt het Hemelse Rijk slechts voor enkelen hemels te zijn – Victor moet zichzelf hervinden in een wereld die vreemd en herkenbaar is tegelijk.

Een verhaal in twee delen
Het Hemelse Rijk is een verhaal in twee delen: in het eerste deel is de ik-persoon Victor Gordon, een Belgisch cryptoloog die bij toeval in het Hemelse Rijk terechtgekomen is en daar alles in zijn schoot geworpen krijgt. Het tweede deel vertelt eveneens vanuit een ik-perspectief de lotgevallen van Xhiva, een Esseense slavin die op zoek is naar haar zoontje. De verhalen van Victor en Xhiva zijn met elkaar verweven en de wisseling van perspectief biedt je als lezer een interessante ontwikkeling. De schrijfstijl in het tweede deel van het boek is opvallend anders dan in het eerste deel. Xhiva is meer op zichzelf gericht en je leest veel meer mee in haar gedachten dan in die van Victor. In het begin is dit storend ten opzichte van het vorige deel, maar naarmate je langer in het verhaal van Xhiva zit, neemt dit af. Beide verhaallijnen komen aan het einde van het boek weer bij elkaar. Het slot wordt ook door Xhiva’s ogen verteld en ik vind dit persoonlijk een vreemde keuze. Het einde draait namelijk niet om Xhiva, maar om Victor. Ik had het als lezer dan ook prettig gevonden om dit door Victors ogen te zien.

Erotiek en macht
Op de achterflap wordt Het Hemelse Rijk een ‘erotisch avonturenverhaal… in een bizarre wereld’ genoemd. Dit komt meteen al ter sprake als Victor zich nog in onze wereld bevindt. In Kosovo heeft hij iets traumatiserends meegemaakt met een klaarblijkelijk erotische lading. Ook in de rest van Victors verhaal komt dit steeds weer naar voren en het wordt altijd omschreven als schokkend of ongewoon. Langzaamaan ontstaat er een beeld van deze zogeheten schokkende erotische verlangens van Victor, die niet zo ongewoon blijken te zijn als wat de lezer zou verwachten op basis van de hints die gegeven worden. De Anita Blake of Merry Gentry serie van Laurell K. Hamilton of de Cassie Palmer-reeks van Karen Chance zijn bijvoorbeeld een stuk heftiger qua erotiek.

Ook het bizarre in de wereld van Het Hemelse Rijk valt mee. De gebruiken verschillen van die in onze wereld, maar niet op uitzonderlijke wijze. Hetzelfde geldt voor de beschreven flora en fauna. Dit is voor de lezer prettig, omdat er een wereld geschapen wordt waarin je je goed kunt inleven.

Gebrek aan ontwikkeling
Het verhaal draait om machtsverhoudingen, maar ondanks dat dit thema steeds terugkomt wordt het nergens uitgediept. Ook Victor en Xhiva blijven ééndimensionaal en de gebeurtenissen om hen heen lijken hen op de één of andere manier niet echt te raken. Het is daardoor lastig om echt mee te leven met wat hen overkomt. De ontwikkelingen in Het Hemelse Rijk volgen elkaar snel op en zijn van ingrijpende aard, maar ook hier wordt niet dieper op ingegaan. Het gaf mij als lezer het gevoel dat de schrijver een goed raamwerk heeft geschreven, maar kansen voor verdieping heeft laten liggen.

Al met al kan ik Het Hemelse Rijk geen hoge waardering geven. Hiervoor is het boek te oppervlakkig en heeft de auteur teveel mogelijkheden het verhaal uit te diepen, laten liggen. De flaptekst belooft veel, maar het verhaal maakt zeker niet alles waar. Desondanks is Het Hemelse Rijk zeker geen slechte publicatie en zal het vermaak bieden aan hen die van luchtige, romantische en ietwat pikante fantasy houden.