Flora en de fantastische Eekhoorn – Kate DiCamillo

0
130

Omslag Flora en de fantastische Eekhoorn

Flora is een meisje van tien jaar, haar ouders zijn gescheiden en ze woont bij haar moeder die schrijfster is van romantische romans. Flora haat romantiek en leest veel liever de stripboeken over haar grote voorbeeld de superheld Incandesto. Uit deze boeken leert ze dat onmogelijke dingen voortdurend gebeuren en hoe je je kunt voorbereiden op alle vreselijke dingen die je kunnen overkomen. Op een dag kijkt ze uit het raam en ziet hoe een eekhoorn in de stofzuiger van haar buurvrouw verdwijnt. Door de stripboeken weet ze precies wat ze moet doen en red daarmee het leven van de eekhoorn. Ze noemt hem Odysseus, naar de mega stofzuiger die de eekhoorn bijna levend opgezogen had. Vanaf dat moment verandert Flora’s leven. Z, zij en de eekhoorn worden vrienden. Maar Odysseus is geen gewone eekhoorn: hij kan vliegen en schrijft poëzie. De moeder van Flora gelooft niet dat Odysseus speciale krachten heeft en wil de eekhoorn weg hebben. Flora moet alle zeilen bijzetten om Odysseus te redden, maar gelukkig krijgt ze hulp uit onverwachte hoek.

Flora en Odysseus
De eekhoorn en Flora zijn vanaf het moment dat ze elkaar leren kennen de beste vrienden. Allebei zijn ze wat anders dan de rest van de mensen (en eekhoorns), maar daar is niets mis mee. Door haar stripboeken twijfelt Flora er geen moment aan dat Odysseus een echte superheld is. Ze hoopt dat hij ooit eens mensen gaat redden en als lezer wacht je tot dat gaat gebeuren. Haar geloof in Odysseus is onweerlegbaar en als lezer twijfel je dan ook geen moment aan de gaven van deze speciale eekhoorn.

De mensen in de omgeving reageren heel wisselend op Odysseus. Buurvrouw Toetje en haar maffe achterneef geloven onvoorwaardelijk dat hij speciale krachten heeft. Haar aarzelende vader weet Flora te verrassen met zijn mening. En haar moeder gelooft er niets van en wil Odysseus uit de weg ruimen. De band tussen Flora en haar moeder was al niet zo goed, maar nu ziet Flora haar moeder als de grote schurk van het verhaal. In haar poging om Odysseus uit de handen van haar moeder te redden komt ze in absurde situaties terecht en ontmoet ze bijzondere mensen. Dit zorgt voor een aantal hilarische momenten in het boek.

Prijswinnend boek
Flora en de fantastische Eekhoorn won in 2014 The Newberry Medal, de oudste en belangrijkste boekenprijs van Amerika. Ook de pers was zeer lovend over het boek. Het boek heeft inderdaad veel pluspunten, zoals de overtuigende hoofdpersonen en de hilarische spraakverwarringen. En ook de boodschap dat er niets mis is met anders zijn komt goed naar voren. Het afsluitende gedicht dat Odysseus voor Flora schrijft is geweldig: het is ontroerend en perfect in de stijl van de poëzie schrijvende eekhoorn. Toch is het wat mij betreft niet alleen maar positief wat er over het boek te zeggen valt.

Het verhaal over de relatie tussen Flora en haar moeder wordt op het einde van het boek op een makkelijke en onwaarschijnlijke manier beëindigd. Ook de redding van Odysseus komt niet helemaal uit de verf. Er is meer aandacht voor vormgeving en speciale ontmoetingen dan voor de opbouw van het verhaal. Ook het taalgebruik is voor de jonge lezer lastig, omdat er veel moeilijke woorden in de tekst staan. Dit maakt het moeilijk om het verhaal zelf te kunnen lezen en te bevatten. Zeker, zeker omdat er al direct vanaf de starthet begin veel gebeurt in het boek. Het is niet gemakkelijk om in het verhaal te komen en te ontdekken hoe het nu zit met Flora en haar stripboeken en de vreemde mensen in haar omgeving. Pas later in het boek wordt dit helder en is het beter te volgen.

Originele vormgeving
Bij deze recensie zouden eigenlijk plaatjes moeten staan om de originele vormgeving te laten zien. Het boek begint met een stripverhaal waarin te zien is dat de buren wel een erg krachtige stofzuiger hebben. Daarna begint het eerste hoofdstuk en ook hier gebeurt van alles op de pagina’s. Er staan zwart/wit illustraties, er wordt met verschillende lettertypes gewerkt en zinnen zijn soms omlijnd. Het ziet er aantrekkelijk uit en vreemd genoeg nog steeds overzichtelijk. Waarschijnlijk komt dit doordat er een duidelijk lettertype is gekozen en er veel ruimte is tussen en naast de regels. Door de korte hoofdstukken met aansprekende titels wordt ook overzicht gecreëerd. Door het hele boek heen wordt deze vormgeving doorgezet. Het is prachtig gedaan en zal de jonge lezers vast aanspreken.

Flora en de fantastische Eekhoorn valt op door de leuke en originele vormgeving. Zonder moeite weet de auteur de lezer er van te overtuigen dat er niets vreemds is aan een eekhoorn met superkrachten die gedichten schrijft. Het is mooi dat uit het verhaal blijkt dat er niets mis is met anders zijn. De humor in het boek is hilarisch en absurd en erg leuk om te lezen. Het taalgebruik is hier en daar wat moeilijk voor de doelgroep, ook is de start van het verhaal wat ingewikkeld. Ondanks dat het verhaal niet sterk uitgewerkt weet het door Flora en haar eekhoorn zeker te boeien.

[product_page sku=”9789401423700″]

Flora en de fantastische Eekhoorn Boek omslag Flora en de fantastische Eekhoorn
Kate DiCamillo