The Giver: Bewaker van herinneringen – Lois Lowry

0
555

Omslag The Giver: Bewaker van herinneringen

Een wereldwijde bestseller, een dystopische setting, in 2014 verfilmd… Op het eerste gezicht lijkt The Giver het zoveelste young adult-boek in de stijl van De Hongerspelen en Divergent. Alleen… dit boek is al in 1993 geschreven. Met haar setting was Lois Lowry haar tijd dus ver vooruit. En ook toen al, zonder de huidige populariteit van het genre, was het verhaal een groot succes. Het won in 1994 de Newberry Medal en er zijn al meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht. Reden genoeg dus voor een heruitgave. Of is deze twintiger toch niet zo goed als wat er tegenwoordig geschreven wordt?

Een kleurloze wereld
De Gemeenschap is een heerlijke plek, waar niemand pijn heeft of keuzes hoeft te maken. Alles wordt door de Commissie van Wijzen beslist. Zelfs je Levenstaak wordt door hen vastgelegd: het beroep dat je de rest van je leven zal beoefenen. Voor Jonas en alle andere elfjarigen is het bijna zo ver. Spannend natuurlijk! Gelukkig maar dat zo’n knappe commissie alles zo goed regelt. Maar toch lijkt alles ook wel een beetje saai en kleurloos, of zelfs nep. Hoe zou het vroeger zijn geweest, voor de Gelijkheid werd ingevoerd? Er is maar één iemand die weet hoe dat zit: de Bewaarder van Herinneringen die alle kennis uit het verleden in zich heeft. En dan wordt Jonas uitgekozen als zijn opvolger.

Lekker leesbaar met veel diepgang
The Giver is een van die boeken die ik niet kon wegleggen tot ik het uit had. De omschreven wereld is heel herkenbaar en tegelijkertijd ontzettend verschillend van de onze. Lowry beschrijft het leven van Jonas in eenvoudige woorden en elke gebeurtenis is een nieuw, verrassend puzzelstukje dat die verschillen met onze wereld duidelijk maakt. Dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn, blijken bijvoorbeeld helemaal niet meer te bestaan. Hoe meer je erover te weten komt, hoe vreemder het wordt.

Ik ben niet vaak een boek tegengekomen dat zo prettig te lezen is en tegelijkertijd zo veel diepgang heeft.

Het is bijzonder dat een boek van ruim twintig jaar oud een toekomst kan beschrijven die nog steeds geloofwaardig overkomt. Soms is een enkel element wat minder logisch, maar dat is niet het belangrijkste: het boek drukt vooral een idee uit en centraal staat de band die ontstaat tussen Jonas en de Gever, de voormalige Bewaarder. De andere personages in het boek zijn niet zo interessant, maar omdat ze daarmee laten zien wat het gevolg is van de onderdrukking van alle individualiteit is dit een van de weinige boeken die daar juist beter door worden.

Het overdragen van de herinneringen is voor Jonas natuurlijk behoorlijk heftig, omdat er heel goede, maar ook heel nare ervaringen tussen zitten waar niemand behalve de Gever zich iets bij voor kan stellen. Natuurlijk zet dat hem flink aan het denken over de maatschappij waarin hij leeft, en ons tegelijkertijd over de onze. Moet het leven alleen maar prettig zijn of missen we dan ook dingen die ons juist tot mens maken?

The Giver is met recht een klassieker te noemen. Twintig jaar na de oorspronkelijke publicatie is het nog net zo meeslepend als de bekende nieuwe young adult-boeken. Door de simpele beschrijvingen is het boek makkelijk te lezen en wordt tegelijk de kleurloze sfeer benadrukt van de Gemeenschap, waar alles net iets te goed geregeld is. In een rap tempo kom je er stukje bij beetje achter wat de mensheid daarvoor op heeft moeten geven, maar kunnen we dat eigenlijk wel missen? Ik ben niet vaak een boek tegengekomen dat zo prettig te lezen is en tegelijkertijd zo veel diepgang heeft.

[product_page sku=”9789401417471″]

The Giver: Bewaker van herinneringen Boek omslag The Giver: Bewaker van herinneringen
The Giver