Elfenblauw 1: Het juweel van Silnaris – Johan Vandevelde

0
20

Omslag Elfenblauw 1: Het juweel van Silnaris

Het juweel van Silnaris is deel één van de Elfenblauw-reeks. In 2008 is het bekroond door de Vlaamse kinder- en jeugdjury. Dat de serie enorm populair is blijkt ook uit het feit dat dit boek alweer aan de derde druk toe is. Er is ook een website van deze serie te vinden via www.elfenblauw.com.

Het verhaal
Sander, de hoofdpersoon in dit boek,  is wees en heeft zijn ouders nooit gekend. Het enige dat hij van hen geërfd heeft is een gouden amulet met vreemde symbolen erop en een heleboel vragen. Sander is een doodgewone jongen en woont bij zijn oom Brendan in een oude omgebouwde treinwagon. Van zijn oom leert hij schermen en wijze levenslessen, al ziet hij er het nut niet van in. Op een dag ontmoet hij echter een klein elfje dat in verbinding lijkt te staan met zijn amulet. Kort daarna wordt Sander bedreigt door een angstaanjagende zwarte ruiter op een metalen paard. Gelukkig weet het elfje Sander te wijzen naar een poort naar een andere wereld. Zo ontsnappen ze aan de zwarte ruiter die Sander probeert te doden. Vanaf dat moment zal zijn leven echter nooit meer gewoon zijn. Sander gaat spannende avonturen beleven en krijgt langzamerhand  antwoorden op al zijn vragen.

De wereld waarin Sander terechtkomt is een wonderbaarlijke wereld vol magie en vreemde wezens. Deze wereld, zonder zaken als horloges en spijkerbroeken, heeft veel weg van onze wereld in de middeleeuwen. Als het elfje plotseling verdwijnt staat Sander alleen voor, maar gelukkig ontmoet hij al snel Taryn en zijn leermeester, een zwervende huurling met de naam Caldric. Zij maken hem wegwijs in Cyndrië en vertellen hem wie hij wie hij werkelijk is. Tot zijn grote verbazing en schrik blijkt Sander de langverwachte prins uit de voorspelling te zijn. Volgens de voorspelling zal deze prins de slechte tovenaar Farlog zal verslaan. Farlog heerst met harde hand over Cyndrië met behulp van de witte monniken en de alom gevreesde zieleneter.
Taryn en Caldric besluiten om Sander te helpen bij deze bijna onmogelijke opdracht. Onderweg naar het kasteel van Farlog sluiten kabouter Berik en de jonge draak Vonkje zich bij deze dappere groep aan.

Fantasy
Het Juweel van Silnaris is een verhaal vol met echte fantasy-elementen. Sander is de onwetende koningszoon met zijn trouwe vriend Taryn. Caldric is de strenge leermeester met het gouden hart. Beric en Vonkje de ongewone reisgenoten in de queeste om Farlok te verslaan. Eenhoorns en andere magische wezens ontbreken ook niet. Heel origineel is dit allemaal niet, maar dat maakt het boek beslist niet minder goed. De manier van schrijven is zo boeiend, meeslepend, spannend en grappig dat dit niets uitmaakt.

Schrijfstijl
Het taalgebruik is eenvoudig, maar beslist niet kinderachtig. Het boek leest vlot en de beschrijvingen zijn beeldend en levendig, zodat je de spanning als het ware kunt voelen en je je helemaal kunt inleven in het verhaal. Wat het boek nog aantrekkelijker maakt is dat er naast spanning ook veel humor in het verhaal zit.

De gebeurtenissen in het boek volgen elkaar snel en logisch op. Dit gebeurt in korte hoofdstukken zodat het goed te volgen blijft. Ook de persoonlijke ontwikkeling van Sander wordt goed opgebouwd. Hij gaat nadenken over vriendschap en over goed en kwaad en met vallen en opstaan groeit hij in zijn rol als kroonprins. Sander komt hierdoor overtuigend en echt over. De andere hoofdpersonen zijn vrij stereotiep, maar zeker niet minder leuk. Het verhaal word duidelijk afgesloten, maar toch weet de schrijver een opening te geven naar deel twee.

Het is bijna onmogelijk om niet in de ban van dit boek te raken. Het verhaal is goed geschreven en zit vol fantasy, spanning en humor. Sander is een sympathiek hoofdpersoon die heel echt overkomt, al beleeft hij zulke bijzondere magische avonturen. Ik vond het een fantastisch boek en zie uit naar deel twee.

Elfenblauw 1: het Juweel van Silnaris

Johan Vandevelde | Abimo Uitgeverij | 2006

Sander woont bij zijn oom Brendan in een oude treinwagon. Zijn ouders heeft hij nooit gekend en het enige wat hij van hen heeft geërfd, is een gouden amulet met vreemde symbolen erop en een hele hoop vragen. Wanneer Sander een vreemd wezentje ontmoet dat een band lijkt te hebben met de amulet, beginnen de puzzelstukjes een voor een op hun plaats te vallen. Diep in de ruïnes van een oude fabriek vindt Sander een poort naar het mythische Cyndrië. Een land waar de machtige tovenaar Farlog regeert, met zijn leger witte monniken en de gevreesde Zieleneter aan zijn zijde. Sander gaat op zoek naar de geheimen uit zijn verleden.

Vorig artikelKoud vuur – Kate Elliott
Volgend artikelFantasyWerelds Favoriete Kinderboek