Oude Begraafplaatsstraat 43: Doodleuk kennis te maken – Kate Klise

0
31

Omslag Oude Begraafplaatsstraat 43: Doodleuk kennis te maken

Kinderboekenschrijver Ignatius K. Mopper heeft al jaren een writer’s block. Hij krijgt helemaal niets uit zijn pen, maar hij zal het langverwachte vervolg op zijn succesvolle serie nu toch echt moeten schrijven, want het contract met zijn uitgeverij staat al vast en het geld dat Ignatius als voorschot heeft gekregen, is alweer bijna op… Daarom besluit Ignatius van zijn laatste geld een oude, krakkemikkige villa te huren in het kleine gehucht Gruwelbeek, in de hoop dat hij daar de rust zal vinden om verder te schrijven. Maar het huis blijkt allesbehalve verlaten. Het wordt namelijk al bewoond door een jongetje, zijn kat en… een geest!

De elfjarige Ben is door zijn ouders in de steek gelaten en woont al jaren op Oude Begraafplaatsstraat 43. Samen met zijn kat Schaduw en de geest Olivia vermaakt hij zich prima. Totdat er een indringer in zijn huis komt wonen. Ignatius gelooft niet in geesten en heeft een hekel aan katten en kleine jongetjes, en daarom proberen Ben en Olivia er van alles aan te doen om Ignatius weg te krijgen. Maar dan lijkt er iets te gebeuren tussen Ignatius en Olivia, die lang geleden ook schrijfster was. Bestaat er een mogelijkheid dat ze samen in het huis kunnen blijven wonen? En dat Ignatius K. Mopper eindelijk zijn boek afschrijft?

Brieven, mails en tekeningen
Doodleuk kennis te maken is een erg leuk en origineel boek, dat bestaat uit brieven, mails, tekeningen, artikelen uit de plaatselijke krant en nog veel meer. Het is niet een verhaal dat ‘gewoon’ wordt verteld, maar een verhaal dat echt beleefd wordt. Door middel van de brieven die over en weer worden geschreven, leer je de personages kennen en krijg je het gevoel dat je er echt middenin zit. Zo schrijven Ben en Olivia bijvoorbeeld brieven naar elkaar om manieren te bedenken om Ignatius het huis uit te krijgen. En als Olivia op een dag over Ignatius’ schouder zijn beginnende verhaal meeleest, kan ze het niet laten om er wat kritiek tussen te typen. Langzaam maar zeker beginnen de drie te beseffen dat ze elkaars hulp nodig hebben en zelfs niet meer zonder elkaar kunnen.

Het verhaal wordt vanuit alle hoeken bekeken – vanuit het gezichtspunt van Ignatius, van Ben, van Olivia, van de krant en zelfs van de privédetective die Ignatius’ uitgeverij heeft ingehuurd om de chagrijnige schrijver in de gaten te houden. Alle kanten worden belicht op manieren die perfect bij de personages passen. Zo zit Ignatius voornamelijk achter zijn computer en daarom typt hij zijn brieven dus ook uit, maar de krantenartikelen staan ook echt in de krant en Ben schrijft zijn brieven gewoon met pen en papier. Iedereen heeft zijn eigen lettertype en handtekening, waardoor de personages erg herkenbaar zijn en het altijd duidelijk is wie nu precies wat schrijft.

Maar het boek bestaat niet alleen uit brieven, mails en krantenartikelen. Ben blijkt namelijk een tekentalent te zijn en voegt bij veel van zijn brieven tekeningen toe van Ignatius, Olivia en alles wat ze samen meemaken. Zo leer je als lezer de personages nog beter kennen en kun je precies zien wat er allemaal gebeurt. Daarbij zijn Bens tekeningen vaak ook nog eens erg grappig. Zo is Olivia in zijn tekeningen alleen maar herkenbaar aan haar zwevende brilletje (en soms haar krulspelden) en eet Schaduw gewoon gezellig mee aan tafel!

Originele personages
De hoofdrolspelers in Doodleuk kennis te maken – Ben, Ignatius en Olivia – zijn stuk voor stuk uniek. Het boek draait niet alleen om het verhaal dat ze samen beleven, maar ook om hun eigen levens. Zo is Ben in de steek gelaten door zijn ouders, voormalig spokenjagers die de wereld rondtrekken met de boodschap dat geesten niet bestaan. Een zoon die wél in geesten gelooft is dan een beetje onhandig en daarom moest Ben maar thuisblijven. Geest Olivia spookt rond in de oude villa totdat één van haar boeken wordt uitgegeven, wat best nog eeuwen zou kunnen duren. En dan is er natuurlijk nog de oude brompot Ignatius, die zichzelf gewoon niet aan het schrijven kan krijgen. Het zijn stuk voor stuk originele personages, die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken lijken te hebben, maar die er algauw achter komen dat ze door samen te werken misschien wel van hun individuele én hun gemeenschappelijke problemen af kunnen komen.

Doodleuk kennis te maken is een grappig en origineel verhaal over een oude man, een jongetje en een geest die noodgedwongen met elkaar opgescheept zitten. Ze hebben elk hun eigen zorgen, maar beleven samen ook heel wat spannende en grappige avonturen. Door de leuke manier van vertellen leest het verhaal lekker makkelijk weg, en maakt het ook meteen ontzettend nieuwsgierig naar het tweede deel van Oude Begraafplaatsstraat 43: Over mijn lijk.

Oude Begraafplaats 43: Doodleuk om kennis te maken

Kate Klise | Uitgeverij Moon | 2009
Originele titel: 43 Old Cemetery Road: Book One: Dying To Meet You

Ignatious B. Grumply is een humeurige bestsellerauteur. Hij kampt namelijk al een tijdje met een groot probleem: hij heeft een writers block. Hij huurt voor een paar maanden een oud huis, om daar in alle stilte het langverwachte vervolg op zijn succesvolle serie te schrijven. Maar het huis blijkt al bewoond te zijn door een elfjarig jongetje en zijn kat Shadow. En ook door de vreselijk irritante geest Olive. En geen haar op hun hoofd die eraan denkt dat ze het huis gaan delen met elkaar!

Doodleuk kennis te maken is het eerste deel in de populaire Amerikaanse serie van de zusjes Klise over een jongetje en zijn kat, een geest en een oude brompot. De boeken bestaan uit brieven, e-mails, krantenartikelen en heel veel illustraties.