Darkest Powers 1: Bezwering – Kelley Armstrong

0
28

Omslag Darkest Powers 1: Bezwering

Het enige wat de vijftienjarige Chloe Saunders wil, is normaal zijn. Een normaal leven leiden, zoals haar vrienden doen. Maar laat dat nou net het enige zijn wat onmogelijk is voor haar. Op de dag van haar eerste menstruatie begint Chloe namelijk ineens overal geesten te zien. Ze krijgt een paniekaanval op school en belandt in Lyle House, een opvanghuis voor tieners met gedragsproblemen. Daar krijgt ze het etiketje ‘schizofrenie’ opgeplakt. Verward en overweldigd besluit Chloe er maar het beste van te maken. Gewoon de pillen slikken, zeggen dat alles goed gaat en dan mag ze vast zo weer naar huis.

Echter,  hoe langer Chloe in Lyle House is, hoe meer ze begint te beseffen dat er daar iets vreemds aan de hand is. De andere inwoners lijken geen echte gedragsproblemen te hebben, maar ze hebben allemaal een geheim. Zo is de duistere en stille Derek extreem sterk en heeft Chloe’s nieuwe vriendin Rae ‘iets met vuur’. Ook de leiding van Lyle House doet soms een beetje vreemd. Er gebeuren steeds meer rare dingen in Lyle House en Chloe begint te twijfelen: is ze echt schizofreen of is er toch wat anders aan de hand?

Spannend en soms behoorlijk eng
Zodra je begint aan Bezwering, val je midden in de spanning. Twaalf jaar geleden: kleine Chloe wordt door de stem van haar oppas de kelder ingelokt, maar als ze daar aankomt blijkt daar heel iets anders op haar te wachten… Zo blijkt eigenlijk al meteen dat er meer met Chloe aan de hand is dan schizofrenie. Ze ziet geesten. En die zijn vaak niet zo vriendelijk. De geestfragmenten zijn daarom ook behoorlijk eng en zijn gehuld in een beklemmende en angstaanjagende sfeer, die soms aan een horrorfilm doet denken. Doordat Bezwering erg lekker weg leest en de gebeurtenissen elkaar snel opvolgen, blijf je een beetje in die spanning zitten en het is daarom ook erg moeilijk om dit boek weg te leggen.

Om het wat realistischer (en soms ook grappiger) te maken, heeft schrijfster Kelley Armstrong een erg leuk detail aan haar verhaal toegevoegd: als Chloe iets moeilijk vindt om te geloven, probeert ze er in haar hoofd een film van te maken. Zo wordt het ongeloofwaardige voor de lezer ook geloofwaardig gemaakt, want eigenlijk weet je als lezer nog net zo weinig van Chloe’s gaven af als Chloe zelf.

Stereotype personages
De personages in Bezwering zijn niet erg origineel. Chloe is het onzekere meisje, Rae is de vrolijke beste vriendin en dan heb je ook nog de leuke jongen en de kattenkop. Ze worden met zijn allen in één huis gestopt en volgen de gebaande paden. Maar dan is er nog Derek: de norse, stille en mysterieuze jongen die Chloe constant lijkt dwars te zitten. In eerste instantie lijkt Derek een grote bullebak, maar daar blijkt iets achter te zitten. Dereks karakter ontwikkelt zich naarmate het verhaal vordert en hij blijkt een behoorlijk bijzonder personage te zijn. Ook al zijn de andere personages dan stereotiep, toch heeft elk karakter wel iets mysterieus meegekregen waardoor hij of zij interessant blijft. Kelley Armstrong heeft haar personages een leuke mix van bovennatuurlijke gaven gegeven, wat ze tegen het einde toch wat diepgaander maakt dan in het begin lijkt.

Interessant dilemma
Nog iets wat het personage van Chloe iets omhoog trekt, is het dilemma waar ze mee zit: ziet ze echt geesten of is ze schizofreen? Als iedereen constant tegen je zegt dat je ziek bent en je zelf eigenlijk ook niet kunt geloven dat geesten echt bestaan, dan is het makkelijk te accepteren dat je schizofreen bent. In eerste instantie doet Chloe dat dus ook. Maar toch blijft ze twijfelen en die twijfel is erg goed uitgewerkt. Kelley Armstrong maakt goed duidelijk hoe moeilijk het voor Chloe is om achter de waarheid te komen, terwijl deze verscholen ligt in Chloe’s eigen hoofd. Uiteindelijk zal ze moeten kiezen: gaat ze voor haar eigen gevoel, waarvan ze niet weet of ze het kan vertrouwen, of luistert ze naar de mensen in Lyle House, de zogenaamde experts?

Het is jammer dat de personages in Bezwering vrij stereotiep zijn en dat het verhaal daardoor ook een beetje cliché verloopt, maar dat neemt niet weg dat dit boek heerlijk weg leest en lekker spannend is. Bezwering is een erg leuke Young Adult, die zeker nieuwsgierig maakt naar de volgende delen: Ontwaken en Afrekening.

Darkest Powers 1: Bezwering

Kelley Armstrong | Uitgeverij Moon | 2008
Originele titel: The Summoning

Het enige wat Chloe Saunders wil is een normaal leven met haar vrienden. De spoken die ze opeens overal ziet, gooien echter roet in het eten. Wanneer ze op school een paniekaanval krijgt, belandt ze in een instituut voor kinderen met gedragsproblemen, Lyle House. De diagnose is schizofrenie. Volkomen overweldigd gaat Chloe akkoord met behandeling.

In eerste instantie lijkt er niets vreemds te zijn aan Lyle House, maar als ze de andere inwoners wat beter leert kennen – de charmante Simon en zijn duistere, zwijgzame broer Derek, de verwende Tori, en Rae, die ‘iets heeft met vuur’ – slaat bij Chloe de twijfel toe. Geen van hen heeft doorsnee gedragsproblemen. En algauw blijkt Lyle House zeker geen doorsnee instituut…

Vorig artikelThor
Volgend artikelThe Avengers